הוועדה לבחירת שופטים בחרה 10 שופטים חדשים; בפעם השלישית לא מונו שופטים למחוזי בירושלים

לאחר שבשתי ישיבות קודמות נמנעה ההצבעה בשל היעדר הסכמה על מינוי השופטת ג'ויה סקפה-שפירא, הוועדה לבחירת שופטים דנה במינוי שופטים לביהמ"ש המחוזי בירושלים - ושוב הגיעה למבוי סתום • במהלך הישיבה החליטה הוועדה פה-אחד על 10 מינויים לבית המשפט לענייני משפחה בירושלים ולבתי המשפט במחוז דרום

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הוועדה לבחירת שופטים התכנסה היום (א') בשעה 16:00 על-מנת לבחור שופטים לערכאות הנמוכות. הוועדה דנה בבחירת שישה שופטים לבית המשפט המחוזי בירושלים, לאחר שבשתי ישיבות קודמות נמנעה ההצבעה בשל היעדר הסכמה על מינויה של שופטת בית משפט השלום ג'ויה סקפה-שפירא.

לוין סירב להצבעה על השופטת סקפה-שפירא, והמינויים למחוזי ירושלים נדחו שוב
לוין סירב למנות שופטים למחוזי בירושלים בשל היעדר הסכמה רחבה
לוין הודיע שיביא למינוי שופטים שיש להם הסכמה רחבה. מה אומר החוק?

ישיבת הוועדה היום נמשכה שלוש וחצי שעות, ובפעם השלישית שוב לא מינו שישה שופטים לבית המשפט המחוזי בירושלים. הסיבה: התנגדות חברי הימין בוועדה למינויה של השופטת ג'ויה סקפה-שפירא, וחרף קיומו של רוב לקידומה.

חברי הימין בוועדה התנגדו למינויה של סקפה-שפירא בשל החלטות שקיבלה אשר עוררו את זעם הימין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אשר לו נציג בוועדה - ח"כ יצחק קרויזר. לאחר הדיון הקודם אמר ראש לשכת עורכי הדין, עמית בכר: "לא ניתן שיחזיקו את הוועדה לבחירת שופטים בת-ערובה בכלל ולא לגחמות של הימין הקיצוני בפרט". 

רק בהסכמה רחבה

שר המשפטים יריב לוין, העומד בראש הוועדה, דבק בעמדתו למנות רק שופטים המקבלים הסכמה רחבה. כלומר, גם של החברים מהימין, וזאת למרות שהחוק קובע כי ניתן למנות שופטים ברוב רגיל, כלומר של חמישה מתוך תשעת חברי הוועדה. באותו אופן מונע לוין מינוי נשיא לבית המשפט העליון, הפועל עם ממלא-מקום (עוזי פוגלמן) מאז פרשה לגמלאות הנשיאה לשעבר אסתר חיות באוקטובר 2023. בוועדה יש רוב למינויו של השופט יצחק עמית בהתאם לשיטת הסיניוריטי, אך לוין, השרה אורית סטרוק וח"כ קרויזר מתנגדים למינויו, ולכן לא מתקיימת הצבעה בוועדה. עתירה בעניין תלויה ועומדת בבג"ץ.

הוועדה גם לא מינתה שופטים לבית משפט השלום בירושלים. שם קיימת מחלוקת על מינויו של עו"ד אריאל ארליך, ראש מחלקת הליטיגציה בפורום קהלת, התומך במהפכה המשפטית. שר המשפטים לוין החליט שלא להעלות את ארליך להצבעה נוכח התנגדות חמישה חברי ועדה המהווים את הרוב - ח"כ קארין אלהרר, נציגי לשכת עורכי הדין והשופטים עוזי פוגלמן ודפנה ברק-ארז. לכן גם מינוי שופטים לבית משפט זה מעוכב.

הוועדה טרם דנה במינוי שופטים לבתי המשפט במחוז תל אביב ומרכז, הסובל ממחסור גדול, ובשופטים לבית המשפט המחוזי בבאר שבע. 

10 מינויים 

במהלך הישיבה החליטה הוועדה לבחירת שופטים פה-אחד על 10 מינויים. לבתי משפט השלום (משפחה) במחוז ירושלים מונו הרשם הבכיר ערן אביטל והרשמת הבכירה ריבי לב-אוחיון. לבתי משפט השלום (משפחה) במחוז דרום מונו עו"ד הילה אוחיון-גליקסמן ורשמת הוצאה לפועל דיאנה פסו-ואגו. לבתי המשפט לתעבורה במחוז דרום מונו עו"ד שחדה אבו מדיעם, עו"ד רועי בראון ועו"ד חופית עדן נבו-אבקסיס. לבתי המשפט לנוער מונו עו"ד איחסאן ווהבי, השופטת הצבאית מרב יצחקי ועו"ד נטע לב.