אחרי שהחוק נגדה עבר בכנסת: אלו הטעויות והפייקים של אל ג'זירה

לרגל החוק שאמור לעצור אותה בישראל, הטעויות והפייקים של אל ג'זירה • המשרוקית של גלובס

בשבוע שעבר עבר בכנסת "חוק מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה" (כהוראת שעה למלחמה), שמוכר בציבור גם כ"חוק לסגירת אל ג'זירה".

אפשר להגיד לא מעט דברים על החוק הזה - למשל, שכלל לא בטוח שהוא אכן יביא לסיום שידורה של הרשת מישראל - אבל בשורות הבאות נתמקד באל ג'זירה עצמה. רשת החדשות הקטרית, שנתפסה בישראל כעוינת עוד לפני המלחמה, הפכה מאז 7 באוקטובר לכלי משמעותי בקרב על דעת הקהל העולמית. בשורות הבאות סקרנו מקרים בולטים של דיווחים מוטעים או שקריים ששידרה הרשת. 

משכורות עתק ושנאה לישראל: הסיפור מאחורי הערוץ שמתדלק את הטרור
המשרוקית | המלחמה בעזה נמשכת, ועוד ועוד פייקים מופצים נגד ישראל

הגרי לא התפטר. בחודש שעבר הכריז חשבון האיקס הרשמי של הרשת האנגלית: "בכירים, בהם הדובר רם-הדרג דניאל הגרי, התפטרו מיחידת דובר צה"ל, כך לפי ערוץ 14 בישראל". בעקבות הדיווח הזה שורה של חשבונות בולטים אחרים באותה רשת, חלקם מככבים לא מעט במדור הזה, מיהרו לדווח גם הם על ההתפטרות ולחגוג את ההישג. אלא שהגרי כידוע לא התפטר. אז על מה התבססו באל ג'זירה?

העניין הזה נבדק בזמנו בין היתר על-ידי בודקי העובדות של רויטרס. שם התחקו אחר הדיווח המקורי של ערוץ 14, שבו נכתב כך: "זעזועים בדובר צה"ל: למרות המלחמה - גל עזיבות של בכירים". לכתבה אומנם צורפה תמונתו של דובר צה"ל, הגרי, אך לא נטען בה כי הוא בין הבכירים שעוזבים, אלא כי "מספר 2 של דובר צה"ל... וכמות גדולה של בכירים במערך ההסברה הודיעו לאחרונה על פרישה מהצבא".

האונס שלא היה. אם את הטעות הקודמת היה אפשר לתרץ גם כאי-הבנה, הסיפור הבא הוא כבר בגדר עלילה חמורה. במהלך הפעילות המחודשת של צה"ל בבית החולים שיפא, קידמו באל ג'זירה טענה של תושבת עזה בשם ג'מילה אל-חיסי, לפיה כוחות ישראליים אנסו, חטפו והרגו נשים במהלך הפשיטה המתמשכת שלהם על בית החולים.

גם כאן הטענות הללו נפוצו כאש בשדה קוצים באמצעות הרשתות החברתיות, עד שברשת עצמה החליטו לחזור בהם בכך (לפי חלק מהטענות, בלחץ חמאס, שהגיע למסקנה כי הסיפור דווקא מזיק לו).

מי שהוביל בפועל את נסיגת הרשת מהסיפור הוא מנהל הערוץ לשעבר, יאסר אבו הילאלה, שהודה בפרסום ברשתות החברתיות כי "הסיפור היה מומצא", והסביר כי "האישה שדיברה הגזימה מתוך מטרה לעורר להט באומה". לאור זאת, כל הידיעות בנושא הוסרו מאתר הרשת.

עוד קודם לכן, דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, התייחס לדברים ואמר כי "...שופרות החמאס והתעמולה המציאו שקר חדש לפיו חיילים ישראלים אנסו נשים ורצחו אותן. כמובן ללא שום הוכחה".

מי סגר את אל ג'זירה? יש מדינות בעולם שבהן אכן ננקטו פעולות נגד הרשת הקטרית, אבל האם בריטניה היא אחת מהן? במהלך המלחמה הועלה פוסט באיקס, שזכה ליותר מ-200 אלף צפיות ולאלפי שיתופים, בו נטען כי "עכשיו חסמו את אל ג'זירה בבריטניה... התחנה היחידה שמראה את הזוועה האמיתית שמתחוללת בעזה". כפי שהראו בארגון בדיקת העבודות CHECK YOUR FACT, הפוסט הוא נטול יסוד, והרשת ממשיכה לשדר במדינה.

גם בישראל, אגב, עולות מפעם לפעם טענות על כך שמדינות אחרות השביתו את פעילות אל ג'זירה בשטחן. כך, למשל, שר התקשורת לשעבר, איוב קרא, טען בעבר כי "אל ג'זירה נסגרה בכל מדינות ערב". אך מבדיקה שערכנו בעקבות דבריו גילינו כי ב-15 מתוך 22 חברות בליגה הערבית, אל ג'זירה כן מפעילה מערכות עיתונאיות.

תחקיר: יובל אינהורן