ישראל במלחמה | סיקור שוטף

ראש הממשלה נתניהו: "הניצחון מחייב כניסה לרפיח - יש תאריך"

חמושים השתלטו בשידור ישיר על משאיות סיוע ברפיח • טייסת 147 בפלמחים תהיה המפעילה של הכטמ"ם מסוג כוכב • ניסיון פיגוע דקירה בבקעת הירדן, מחבלת נוטרלה בירי • על רקע המגעים לעסקה: הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר בשעה 19:00 • תיעוד: שיגורים לעוטף - מהאזור ההומניטרי בח'אן יונס • שר החוץ של איראן המריא לביקור מדיני בדמשק • עדכונים בולטים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

עדכונים שוטפים

23:00 - משפחות חטופים במכתב לשרים: אל תאפשרו לטרפד עסקה

משפחות חטופים שלחו מכתב לשרים גלנט, נגץ, איזנקוט ולחבר הכנסת אריה דרעי, לקראת כינוס הקבינט מחר: "אנו מצפים מכם לצאת לציבור ולתמוך באופן ברור בקידום עסקה, ולא לאפשר לסמוטריץ' ולבן גביר לאלץ את ראש הממשלה לטרפד את העסקה שנמצאת על השולחן; אם נתניהו יכנע לקיצוניים ויכשיל שוב את העסקה החליפו אותו מיד במי שמסוגל להחזיר אותם הביתה. יש רוב גורף בכנסת בעד החזרת החטופים הביתה".

"מדינת ישראל כשלה בהגנה על אזרחיה באסון השבעה באוקטובר", כתבו. "חצי שנה אחרי הדרך היחידה להתחיל את הכפרה ואת תהליך השיקום של החברה בישראל בעקבות המחדל היא דרך השבת כל החטופים החיים והנרצחים הביתה, כולם כולל כולם. הניצחון המוחלט יושג בעסקה עכשיו ולא ברפיח". לקריאת המכתב

21:48 - דיווח: צה"ל תקף את בניין משרד הפנים של חמאס, ראש עיר ברצועה נהרג

בעזה מדווחים כי צה"ל תקף את בניין משרד הפנים של חמאס באל-מע'אזי שבמרכז הרצועה, לפחות שלושה הרוגים - בהם ראש העירייה.

20:47 - אזעקה ביונתן שבדרום הגולן

שיגור בודד לכיוון דרום רמת הגולן זוהה משטח סוריה. הוא נפל בשטח פתוח. אין דיווח על נפגעים או על נזק.

20:00 - דובר הלשכה המדינית של הג'יהאד האיסלאמי הודה בחקירה: "ארגוני הטרור משתמשים בכל בתי החולים ברצועה"

בחקירה של יחידה 504 באמ"ן, דובר הלשכה המדינית של הג'יהאד האיסלאמי טארק סלמי עודה אבו שלוף הודה כי "ארגוני הטרור ברצועה משתמשים בכל בתי החולים ברצועת עזה", וכי "הג'יהאד האיסלאמי שיקר ובדה סיפור על כך שרקטה ישראלית פגעה בבית חולים בתחילת המלחמה".

במהלך החקירה ציין טארק פרטים משיטת העבודה של ארגוני הטרור ברצועה מול התקשורת הערבית והבין-לאומית בדגש על יצירת מצגי שווא ושקרים על המתחרש ברצועה. כמו כן, המחבל הודה לראשונה כי הפיצוץ בבית החולים "אלמעמדאני" בתחילת המלחמה נגרם מפיצוץ רקטה של הג'יהאד האיסלאמי וכי ארגון הטרור בחר לשקר ביודעין ולהאשים את ישראל באחריות לאירוע.

במבצע הממוקד של צה"ל והשב"כ בבית החולים שיפא נעצרו יותר מ-500 מחבלים שמשויכים לארגוני טרור ברצועה, והועברו להמשך חקירה ביחידה 504 באמ"ן ובשב"כ, בהם בכירים ומוקדי ידע בארגוני הטרור ברצועה.

19:44 - נתניהו: "הניצחון מחייב כניסה לרפיח - יש תאריך"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע: "קיבלתי היום דיווח מפורט על השיחות בקהיר. אנחנו פועלים כל הזמן להשגת מטרותינו ובראשן שחרור כל חטופינו והשגת ניצחון מוחלט על חמאס. הניצחון הזה מחייב כניסה לרפיח וחיסול גדודי הטרור שם. זה יקרה - יש תאריך".

18:57 - אזעקות הופעלו בחניתה, ביערה ובאדמית שבגליל המערבי

15 שיגורים נפלו בשטחים פתוחים באזור הגליל המערבי. לא התקבלו דיווחים על נפגעים או על נזק. בצה"ל משיבים אש.

16:49 - אזעקות בתל חי ובקריית שמונה 

ההתרעות על ירי רקטות וטילים הופעלו בעקבות שיגור המיירטים ומחשש לשברי יירוט המטרה האווירית החשודה ששוגרה לשטח ישראל. 

לקראת עסקת חטופים? המומחה שמנסה לנתח מה רוצה סינוואר
פרשנות | יחסי ארה"ב-ישראל נמצאים ב"שריפה מבוקרת" העלולה לצאת משליטה
דעה | השאלה אינה האם המודיעין הישראלי יופתע שוב, אלא מתי
שאלות ותשובות | צה"ל עזב את ח'אן יונס. מה יהיה השלב הבא?
המומחה שמרגיע: "לא נגיע לתרחיש של 5,000 טילים ביום"

16:49 - צה"ל תקף מבנה צבאי לצד תשתית צבאית שבה זוהה מחבל חיזבאללה

מטוסי קרב תקפו תשתית צבאית של חיזבאללה במרחב אל-חיאם שבו שהה מחבל מארגון הטרור. במהלך הלילה מטוסי קרב תקפו מבנה צבאי של חיזבאללה בכפר כילא שבדרום לבנון.

מוקדם יותר היום כטב"ם נפץ של חיזבאללה שחצה משטח לבנון נפל בשטח פתוח במרחב ראש הנקרה, אין נפגעים.

16:46 - התרעות מחשש לחדירת כלי טיס עוין הופעלו בקריית שמונה ובשורת יישובים בגליל העליון

אלה היישובים שבהם נשמעו אזעקות בשל חשש לחדירת כלי טיס: משגב עם, קריית שמונה, בית הלל, כפר יובל, מרגליות, מנרה, מעיין ברוך, כפר גלעדי, מטולה ותל חי.

16:36 - על רקע המגעים לעסקה ועקב דרישתו של סמוטריץ': הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר בשעה 19:00

14:20 - חשד לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון

אזעקות המתריעות על חדירת כלי טיס עוין הופעלו במרכז אזורי מבואות חרמון, מלכיה, דישון, רמות נפתלי ויפתח.

14:16 - גלנט מתייחס להתקדמות במשא-ומתן לעסקת חטופים: "הלחץ הצבאי שיצרנו מאפשר לקבל החלטות קשות, אנחנו בנקודה המתאימה"

שר הביטחון יואב גלנט התייחס היום למשא-ומתן לעסקה לשחרור חטופים: "יש לנו מחויבות עליונה להחזיר את החטופים שלנו הביתה. התנאים המבצעיים שצה"ל יצר באמצעות לחץ צבאי בלתי פוסק על החמאס מאפשרים לנו גמישות, חופש פעולה וגם קבלת החלטות קשות כדי להחזיר את החטופים. לדעתי אנחנו נמצאים בנקודה מתאימה, אך יש צד נוסף שצריך להסכים לכך".

13:44 - פיקוד העורף על ההתרעה בגליל המערבי: האירוע הסתיים

13:41 - בשידור חי של סוכנות הידיעות רויטרס: חמושים עזתים מנעו מאזרחים גישה לסיוע ההומניטרי ברפיח

13:39 - חשד לחדירת כלי טיס בגליל המערבי

אזעקות המתריעות על חדירת כלי טיס עוין נשמעו בשורת יישובים בגליל המערבי, בהם אזור תעשייה אכזיב, מילואות, לימן, שלומי, ראש הנקרה, מצובה ובצת.

13:15 - "האייל הנוגח": טייסת כטמ"ם חדש נפתחה בחיל האוויר

בחיל האוויר חנכו אתמול את פתיחת טייסת 147, "האייל הנוגח", שתפעיל את כטמ"ם הכוכב. כלי הטיס המאוישים מרחוק מבצעים משימות תקיפה ואיסוף מודיעין משתנות בדרום, בצפון וביהודה ושומרון בכל שעות היממה.

מדברי מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר: "זוהי שעת מלחמה, שעה היסטורית. אנו פותחים את טייסת 147 שמהווה תוספת עוצמה אדירה לחיל. במלחמה המוצדקת הזאת, מערך הכטמ"ם כולו מפגין כשירות מבצעית ואפקטיביות מבצעית גבוהה ביותר. אלפי פעילי חמאס הרוגים, מגוון משימות איסוף ומודיעין, זמינות וגמישות 24/7 מזה כחצי שנה במלחמה".

מפקד בסיס פלמחים, תת-אלוף עומרי דור: "מערך הכטמ"ם נמצא בחוד העשייה המבצעית של החיל ומבצע משימות של איסוף מודיעין, תקיפה בשותפות כוחות היבשה בתמרון הקרקעי. בששת החודשים האחרונים המערך הסתגל, השתנה במהירות והתאים את עצמו לצורכי השעה. זאת, תוך הפגנת מקצועיות, חתירה למגע ושותפות עמוקה עם כוחות הקרקע".

10:40 - ניסיון פיגוע במחסום תייסיר שבבקעת הירדן, המחבלת נוטרלה

פלסטינית שהגיעה למחסום תייסיר שבחטיבת הבקעה והעמקים נוטרלה בירי, לאחר שסירבה להזדהות וניסתה לדקור את לוחמי צה"ל שהיו בעמדה. אין נפגעים לכוחות צה"ל.

10:23 - בכיר חמאס לרויטרס: אין עדיין התקדמות בשיחות המשא-ומתן בקהיר

08:50 - שבוע לאחר התקיפה בשגרירות בסוריה שהביאה למותם של שבעת אנשי משמרות המהפכה: שר החוץ של איראן המריא לביקור מדיני בדמשק

08:47 - צה"ל קיבל אחריות על חיסול מפקד בכוח רדואן וחשף את זהותו 

בתקיפה שמיוחסת לישראל הותקף מבנה במרחק 15 ק"מ מהגבול בכפר א-סלטאניה. שעות אחרי שברויטרס דווח על שלושה הרוגים, בלבנון חושפים את זהותו של המפקד בכוח רדואן של חיזבאללה - עלי אחמד חסין המכונה עבאס ג'עפר.

מדובר צה"ל נמסר כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו וחיסלו הלילה באזור א-סלטניה שבלבנון את עלי אחמד חסין, מפקד מרחב ההתקפה חג'יר (רכס רמים) של כוח רדואן בחיזבאללה. חסין שימש גורם ותיק ובכיר בארגון הטרור, מקביל בדרגתו לדרג מח"ט.

במסגרת תפקידו היה אחראי על תכנון והוצאה לפועל של מתווי טרור במרחב רכס רמים נגד העורף הישראלי, כך לפי דובר צה"ל. חסין קידם מתחילת המלחמה שיגורים רבים לעבר שטח הארץ, ובמסגרת תקיפתו הלילה חוסלו שני מחבלים נוספים שהיו תחת פיקודו בארגון הטרור.

08:43 - דובר צה"ל: השיגורים אתמול לעבר העוטף - ממרחב הומניטרי בח'אן יונס

מטוסי קרב השלימו בימים האחרונים מספר תקיפות שהובילו להשמדה של שלוש עמדות שיגור בשימוש חמאס, שמוקמו במרחב ההומניטרי שבמערב ח'אן יונס ובמהלך המלחמה בוצעו מהן שיגורים לעבר דרום הארץ - כך לפי דובר צה"ל.

עוד נמסר מדובר צה"ל כי אמש, לאחר שזוהו שלושה שיגורים שחצו ממרחב ח'אן יונס לעבר אזור העוטף ונפלו בשטח פתוח, כלי טיס של חיל האוויר תקפו והשמידו את העמדה ממנה בוצע השיגור, לצד תשתיות טרור נוספות שהיו בקרבתה.

07:44 - המגעים בקהיר לעסקת חטופים 

אופטימיות זהירה בישראל שעות לאחר יציאת המשלחת הלילה (בין ראשון לשני) בראשות ראש המוסד דדי ברנע לקהיר, באשר לאפשרות להוציא לפועל עסקת חטופים חדשה. לפי מקור מצרי בכיר, משלחות כל הצדדים יעזבו את קהיר ויחזרו תוך יומיים כדי להסכים על תנאי העסקה הסופית. לפי אותו מקור, יש התקדמות בדיונים ובהסכמה על הנקודות הבסיסיות בין כל הצדדים.

הסיבה לכך שהעסקה קרובה יותר מתמיד קשורה בלחץ האמריקאי הכבד, אחרי שבממשל ביידן החליטו שהם נכנסים לאירוע באופן מוחלט. מצד אחד, הם לוחצים על ישראל להגביר את הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה ולדלל את הכוחות הלוחמים בשטח. מצד שני, הם מפעילים לחץ על קטר, שמאיימת על חמאס בעצירת הסיוע הכלכלי. לכתבה המלאה ב-N12

03:32 - מקורות ביטחוניים לרויטרס: שלושה בני אדם נהרגו - ביניהם מפקד בכוח רדואן של חיזבאללה - בתקיפה בדרום לבנון

02:45 - מקור מצרי בכיר: משלחות כל הצדדים יעזבו את קהיר ויחזרו תוך יומיים כדי להסכים על תנאי העסקה הסופית

במצרים מצטטים מקור בכיר במדינה, לפיו יש התקדמות בדיונים ובהסכמה על הנקודות הבסיסיות בין כל הצדדים.

00:38 - ערוץ מצרי מדווח: משלחת חמאס מקיימת פגישות עם בכירי המודיעין המצרי, לפני תחילת המשא-ומתן המרובע. מתנהלים מאמצים מצריים אינטנסיביים לקירוב העמדות כדי להגיע להסכם הפסקת אש בעזה - שיכלול עסקת חליפין ומנגנון לחזרת העקורים

00:29 - המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טוענות כי תקפו גם את בסיס יונתן ברמת הגולן

23:49 - המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טוענות כי תקפו באמצעות כטב"ם את מחנה ירדן ברמת הגולן

23:38 - חמאס בהצהרה רשמית: משלחת של הארגון הגיעה לקהיר ונפגשת עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל

לדברי הארגון, "חמאס הדגיש את דבקותו בדרישותיו הלאומיות הטבעיות ואת רצונו להגיע להסכם שישיג הפסקה מוחלטת של הלחימה, נסיגת כוחות צה"ל מהרצועה, חזרתם החופשית של העקורים לאזורים ולמקומות מגוריהם".

כמו כן, נכתב כי חמאס דרש את "תחילת שיקום הרצועה" ואת "השלמת עסקת חילופי שבויים הדדית - של שחרור אסירים פלסטינים, בתמורה לשחרור חטופים ישראלים שמוחזקים בעזה".

22:55 - דובר מטעם משרד החוץ של ארה"ב ל-N12: "אם לחמאס אכפת מהפלסטינים, עליהם לקבל את העסקה שהוצעה"

דובר מטעם משרד החוץ של ארה"ב ל-N12 בתגובה לדיווחים על התקדמות מסוימת במגעים לעסקה: "אנחנו מבינים שמתגבשים עוד קווי מסגרת לעסקה מהשיחות, כולל מספר האסירים הפלסטינים שישוחררו בתמורה לחטופים - אך אין משהו שאפשר כבר להצהיר עליו בשלב הזה. אנו מאמינים שעסקה היא אפשרית, ואם לחמאס אכפת מהפלסטינים, עליהם לקבל את העסקה שהוצעה. אנו ממוקדים בחזון של שלווה ושגשוג לישראלים ופלסטינים באופן הכי מיידי, אפקטיבי ובר-קיימא שניתן".

21:46 - המגעים לעסקת חטופים: ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח את היועץ המדיני שלו אופיר פלק עם המשלחת הישראלית לקהיר

21:45 - צבא ארה"ב הודיע כי הצניח יחד עם צבא ירדן כ-38 אלף ארוחות בצפון רצועת עזה. נמסר כי עד היום הטילו האמריקאים 739 טונות של סיוע הומניטרי ברצועה

20:31 - אזעקות בצפת וביישובים נוספים בגליל העליון, דווח על יירוט אחד

19:10 - גלנט: "יציאת הכוחות מח'אן יונס בוצעה לאחר שחמאס חדל מלתפקד כארגון צבאי בעיר"

בצל היציאה מח'אן יונס, שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בפיקוד הדרום, ובה אמר: "יציאת הכוחות מח'אן יונס בוצעה לאחר שחמאס חדל מלתפקד כארגון צבאי בעיר. הכוחות יצאו עבור היערכות לביצוע המשימה ברפיח".

בהערכת המצב בפיקוד הדרום שקיים עם מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר, מפקד הפיקוד ירון פינקלמן וקציני המטה, הוצגו לשר עיקרי הפעילות המבצעית בח'אן יונס ובמרחב שיפא וההיערכות המבצעית לפירוק חטיבת רפיח שישלים את מיטוטו הצבאי של חמאס.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12