חצי שנה למלחמה: כל ענפי המסחר המרכזיים רושמים עלייה במכירות

הפדיונות ברבעון הראשון של 2024 גבוהים ב-12% מהרבעון המקביל אשתקד - כך עולה ממדד הפניקס גמא שבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • כחלק ממגמת "פיצוי" ניכרת עלייה בצריכה החווייתית כמו קוסמטיקה ואופנה, לצד גידול בהוצאות על מסעדות ובתי קפה

קניות בקניון. שוב היפוך מגמה / צילום: תמר מצפי
קניות בקניון. שוב היפוך מגמה / צילום: תמר מצפי

אחרי שבחודשים הראשונים למלחמה ספג המשק מכה קשה, נרשמו שינויים בהרגלי הצרכנות, והתגבשה מעין שגרת מלחמה צרכנית - כך עולה מנתוני הפניקס גמא המסכמים את סליקת כרטיסי האשראי בכ־25 אלף נקודות מכירה בחצי השנה שחלפה מאז פרוץ המלחמה. 

בלעדי | בכירה נוספת עוזבת את שופרסל: סמנכ"לית משאבי האנוש התפטרה
חצי שנה למלחמה: אילו חברות במשק הקדישו לתאריך פעילות מיוחדת?

עם פתיחת המלחמה סבלו מרבית העסקים מירידה חדה ברכישות מוצרים בכל ענפי המשק המרכזיים. למרות זאת, היקף הרכישות ברבעון הרביעי של 2023 הסתיים ב־2% יותר מהרבעון המקביל אשתקד. הרבעון הראשון של 2024 הסתכם עם עלייה של 12% לעומת הרבעון המקביל ב־2023, אולם בהפניקס גמא מציינים כי יש לקחת בחשבון אינפלציה שנתית של 5%.

אחת המגמות הבולטות ביותר היא עלייה ברמת הצריכה האישית: 24% בקוסמטיקה, 6% בהלבשה, 5% באופטיקה ו־2% בתיירות, ענף שסבל מאוד בחודשים הראשונים למלחמה. לעומת זאת, ניכרת ירידה בצריכה בענפים שמכוונים לסביבת המגורים - 7% במוצרי החשמל, 11% בתאורה לבית ו־12% במוצרים לבית ומתנות. 

עלייה זמנית באונליין

נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא, מצביע על שלוש מגמות בהרגלי הצריכה מאז פרוץ המלחמה. הראשונה - יתרון לחברות שמחזיקות אתרי אונליין עצמאיים. "באוקטובר הציבור העדיף להצטייד עבור עצמו ולרכוש תרומות מרחוק, ישירות באתרי החברות", אומר לחמני.

"מחזור העסקאות באונליין זינק ב־43% לעומת השנה שעברה, אבל דווקא נובמבר - חודש מבצעי האונליין - הביא יותר קהל לחנויות. מאחר שלא היו טיסות לחו"ל, הציבור ראה בחנויות הפיזיות הזדמנות לצאת לאוורור. מדצמבר כבר ראינו חזרה להתנהלות נורמלית, והאונליין חזר לפרופורציות הטבעיות שלו בתמהיל ההכנסות.

"עם זאת, עליות המחירים בשנה האחרונה הביאו לכך שהציבור רוכש פחות, אבל משלם יותר. זהו 'אפקט הליפסטיק': הצרכנים עדיין מגיעים למרכזי הקניות כצורת בילוי, אבל רוכשים רק משהו קטן ויוצאים".

המגמה השנייה מצביעה על כך שבתחילת המלחמה, גם אחרי שהקניונים והמרכזים נפתחו, הצרכנים העדיפו לרכוש בחנויות ליד הבית או מרכזים שכונתיים, מה שגרם לפדיונות הקניונים לרדת בכ־20%. מאמצע ינואר רואים שוב היפוך מגמה וחזרה של הציבור למרכזי הקניות הגדולים, על חשבון חנויות הרחוב.

מגמה שלישית קשורה לתחום ההסעדה ולמצב־הרוח הלאומי. "אוקטובר ונובמבר 2023 היו מהחודשים החלשים ביותר לתחום", מציין לחמני. "מי שנהנה מהמצב היה ענף המזון המהיר. הילדים היו בבית, וצריך היה להאכיל אותם, מצב־הרוח היה ירוד, והמזון המהיר סיפק אופציה להתאווררות של התא המשפחתי.

"החל מדצמבר 23 רואים היפוך מגמה. אומנם המזון המהיר חזר לרמת הפדיונות טרום המלחמה, אך מאז נמצא בסטגנציה. הציבור, שרואה במסעדות ובבתי קפה אופציה סולידית לבילוי, מביא אותם לעלייה של 7% ו־10% בהתאמה לעומת השנה הקודמת.

נהריה ואשקלון מובילות

היבט נוסף שבדקו בפניקס גמא הוא היקפי הצריכה באזורי הלחימה. הפינוי בצפון החל רק בשליש האחרון של אוקטובר, לכן עדיין היו ימי רכישות באזור, בעיקר להצטיידות.

בהפניקס גמא מבחינים בין הגליל המערבי לעליון, כאשר המערבי מוביל את ההתאוששות בימים אלה (בעיקר נהריה), בעוד שהעליון עדיין מדשדש, למעט חריג אחד - ראש פינה, שמהווה אבן שואבת לתושבי האזור לביצוע רכישות.

אזור עוטף עזה, שבספטמבר חווה פריחה הודות לחגים (פדיונות גבוהים ב־16% לעומת 2022), רשם ירידה של 49% באוקטובר. מדצמבר החלה ההתאוששות, אף מעבר לרמה של 2022, ואת המגמה מובילה אשקלון.