ירידה של 30% במניית וואלי מתחילת השנה: האם בנק לאומי עומד בפני עוד מחיקה על השקעתו בארה"ב

החשש ממשבר נוסף בבנקים האזוריים בארה"ב, והורדת תחזית הדירוג לבנק וואלי נשיונל, הובילו לצניחה במניית הבנק אשר לאומי הוא המחזיק הגדול ביותר בה • שווי השוק של החזקות לאומי נמוך כעת בכ-600 מיליון שקל משוויין בספריו

בנק לאומי / צילום: איל יצהר
בנק לאומי / צילום: איל יצהר

חברת הדירוג S&P גלובל הורידה בשבוע שעבר את תחזית הדירוג של וואלי נשיונל  (Valley National Bancorp), הבנק האמריקאי שבו מחזיק בנק לאומי  ב-14.2% מהמניות. לאומי הפך לבעל המניות הגדול בבנק האמריקאי לאחר שמיזג לתוכו בשנת 2022 את פעילותו בארה"ב.

בנק לאומי הגדיל את הבונוס: כמה יקבל כל עובד? 
בכירה נוספת עוזבת את שופרסל: סמנכ"לית משאבי האנוש התפטרה

ההחלטה של חברת הדירוג ביחס לוואלי נשיונל התקבלה במקביל להורדת תחזית לארבעה בנקים אזוריים נוספים, והיא הגיעה על רקע המשבר שפוקד את הבנקים האזוריים בארה"ב עקב החשיפה שלהם לנדל"ן מסחרי, תחום שחווה ירידה בביקושים בחודשים האחרונים בעיקר בקניוני ענק ובהשכרת משרדים.

בימים שלאחר הודעת S&P נראה כי ההחלטה לא השפיעה באופן מהותי על שווי מניית וואלי, אך מתחילת השנה מניית הבנק האמריקאי כבר ירדה בכ-30% - משלימה צניחה של כמעט מחצית מערכה מתחילת 2022. שווי הבנק עומד כעת על 3.82 מיליארד דולר.  שווי הנכסים של ואלי עומד על 61.1 מיליארד דולר.

בלאומי ציינו בדוחות הכספיים כי שווי השוק של מניות וואלי שהוחזקו על ידי הבנק נכון ל-31 בדצמבר 2023 עמד על כ-2.8 מיליארד שקל, ואילו שווי ההחזקה בספרים עמד על 2.6 מיליארד שקל (לעומת 3.6 מיליארד שקל בסוף 2022).

אלא שהירידות במניית ואלי מתחילת השנה הביאו את שווי ההחזקות הנוכחי של לאומי לכ-2 מיליארד שקל, כלומר ירידה משמעותית - שהחלה בעקבות דיווח של בנק ניו יורק קומיוניטי בסוף ינואר, אודות הפסדי ענק שנבעו כתוצאה מהחשיפה שלו לאשראי לנדל"ן. מדובר בירידה של יותר מ-800 מיליון שקל בשווי השוק של החזקת לאומי ב-וואלי מתחילת השנה.

יחכו לראות "לאן נעה המטוטלת"

נזכיר כי לאומי ביצע ברבעון הראשון אשתקד הפחתת ערך ענקית בהיקף 1.1 מיליארד שקל בגין החזקותיו בבנק וואלי, בעקבות "ירידות משמעותיות במחיר מניות מגזר הבנקאות בארה"ב בכלל, והבנקים הבינוניים בפרט".

בשוק ההון מעריכים כי גם בפערי השווי הנוכחיים, הבנק הישראלי לא ימהר לבצע הפחתה נוספת וימתין לראות לאן תנוע המטוטלת בתקופה הקרובה. זאת לאחר שמניית וואלי התנתקה בחודשיים האחרונים ממדד מניות הבנקים האזוריים בארה"ב, שנשאר יציב מתחילת פברואר, בעוד מניית הבנק צנחה בכ-16%.

בלאומי מאמינים בוואלי, ולכן אופטימיים גם לאחר ירידת השווי האחרונה. זאת מאחר שלוואלי חשיפה קטנה מאוד לתחום המשרדים, והנדל"ן המסחרי שלו ממוקד בעיקר במרכזים מסחריים קטנים. בבנק מקווים כי במועד פרסום הדוחות של וואלי לרבעון הראשון של 2024 תתבהר התמונה, והמניה תחזור לעלות כפי שהיה לאחר המשבר הקודם.

גם מנכ"ל וואלי, אירה רובינס, אמר דברים דומים בפגישה עם כ-25 משקיעים ואנליסטים בחודש פברואר, אשר צוטטה בוול סטריט ג'ורנל. רובינס טען אז כי "סבלנות" התגלתה כמילת המפתח לשנה המאתגרת שעמדה בפני הבנקים האזוריים מאז המשבר. "כשתראו את תוצאות הרבעון הראשון שלנו, הדברים יתחילו להשתנות. מוקד ההפסדים שאתם רואים בתחום הוא בבניינים הגדולים שאני לא מממן".

בתוך כך, מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן, הודיע השבוע על הגדלת הבונוס השנתי לעובדים למרות שהבנק לא עמד בחלק מיעדיו לשנת 2023. מדובר על הגדלה משיעור של 0.6% משכורות בממוצע לעובדים הזכאים עד ל-1.75% משכורת (מענק בסיסי יעמוד על 2,000 שקל). "אני מודע למאמץ המיוחד, למחויבות העמוקה ולאכפתיות הגדולה שהפגנתם בשנה החולפת - בייחוד על רקע המלחמה, ואני מלא הערכה והוקרה על פעולתכם. לכן, המלצתי לדירקטוריון להגדיל את גובה המענק השנתי", כתב פרידמן.