השיקול הביטחוני הכריע, ההורדה תחכה כנראה לחודש הבא: כלכלנים מנתחים את החלטת הריבית

בנק ישראל החליט להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5% • הסיבה המרכזית היא אי הוודאות הביטחונית בצל המתיחות מול איראן • בשוק בטוחים שהתנאים הכלכליים, והאינפלציה בראשם, תומכים בהורדת ריבית בחודש הבא

בנק ישראל / צילום: אורית דיל
בנק ישראל / צילום: אורית דיל

ההחלטה של בנק ישראל לשמור את הריבית על רמה של 4.5% לא הפתיעה רבים. לאור המתיחות הביטחונית מול איראן, בשוק התקשו להמר שבנק ישראל יוריד את הריבית כפי שצפו תחילה. ההערכות בשוק היו שבנק ישראל יוריד את הריבית פעם כן ופעם לא, וכעת לכאורה היא הייתה אמורה לרדת. מה שלא קרה בסוף. מה עוד תמך בהחלטת הוועדה המוניטרית מעבר למתיחות הביטחונית ומה צפוי לקרות בהחלטה הבאה בחודש מאי?

"זה יתפרץ": עמוס לוזון בטוח - מחירי הנדל"ן בישראל יעלו ובחדות 
בכירה נוספת עוזבת את שופרסל: סמנכ"לית משאבי האנוש התפטרה 

"אם התזמון של ההסלמה הגיאו-פוליטית היה זז, היינו רואים הפחתה"

יוני פנינג, אסטרטג ראשי בבנק מזרחי טפחות, אומר כי "לרוב, בנקים מרכזיים אוהבים להתחיל להוריד ריבית כשכבר די ברור שהגיע הזמן לעשות את זה". לדבריו, הציפיות להורדת הריבית היום היו די גבוהות עד לתחילת מגמת ההיחלשות של השקל בימים האחרונים. הסיבה לכך, היא ש"הרבה מהתנאים הבסיסיים בכלכלה הישראלית דווקא מעודדים המשך הורדות ריבית. למעשה, אם התזמון של ההסלמה הגיאו-פוליטית האחרונה היה זז קדימה או אחורה בשבוע, כנראה שדווקא היינו רואים הורדה היום".

ד"ר גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי אומר כי ההחלטה שלא להפחית את הריבית עתה, למרות ההתכנסות של האינפלציה לסביבת היעד ולמרות הרמה הגבוהה יחסית של הריבית, "נומקה בקיום של גורמי אי-וודאות גיאו-פוליטיים משמעותיים". בפמן אומר ש"פרמיית הסיכון של ישראל, כפי שהיא נמדדת באמצעות פרמיית ה-CDS (פרמיית הסיכון של האג"ח הממשלתית), עדיין מצויה ברמה גבוהה יחסית, ובנק ישראל מעניק לה לה חשיבות רבה". ביחס לתחזית הכלכלית של בנק ישראל, בפמן מציין כי הבנק המרכזי חושש מפני מצב שבחלקים מסוימים של המשק יהיה פער בין היקף הביקוש לבין ההיצע שנפגע, כשהוא מתייחס ספציפית לענף הבנייה.


פנינג אומר כי במבט קדימה התנאים הכלכליים עדיים תומכים בהורדת ריבית, כפי שצופה גם חטיבת המחקר של הבנק. בראש ובראשונה מתכוון פנינג לקצב האינפלציה, שעמד בפברואר על 2.5%, בתוך היעד של בנק ישראל (1%-3%). "האינפלציה הכוללת צפויה להישאר דומה לזו הנוכחית, בעת הודעת הריבית הבאה, נצפה כי עליית מפלס הביטחון בכך שלא נפרוץ את טווח היעד של האינפלציה דווקא תאפשר הורדת ריבית בשלב הזה". בפמן מסכים ואומר כי "ככל שסביבת האינפלציה תמשיך להתבסס בסביבת הגבול העליון של יעד יציבות המחירים, וככל שגורמי אי-הוודאות יתייצבו, בנק ישראל יוכל להפחית את הריבית בהחלטות הקרובות, יתכן שכבר זו של סוף חודש מאי 2024".