כיפת מגן | שאלות ותשובות

מתמקדת בכטב"ם ומתפוצצת לצידו: הכירו את המערכת שהופעלה הלילה לראשונה באילת

"כיפת מגן", מערכת כיפת ברזל הימית של רפאל, רשמה יירוט מבצעי ראשון של כטב"ם עוין במפרץ אילת • מהי המערכת, איך היא משתלבת במערך ההגנה האווירית של ישראל, ומה תפקידן של ספינות סער 6 של חיל הים עליהן היא מוצבת? • גלובס עושה סדר

ניסוי מערכת כיפת מגן של רפאל, מאי 2023 / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור, משרד הביטחון
ניסוי מערכת כיפת מגן של רפאל, מאי 2023 / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור, משרד הביטחון

יירוט מבצעי ראשון נרשם הלילה (ג') במפרץ אילת למערכת "כיפת מגן", כיפת ברזל הימית שיושבת על גבי ספינות סער 6. זאת, לאחר שגם מערכות חץ 2 וחץ 3 השלימו במהלך מלחמת "חרבות ברזל" יירוטים היסטוריים. אז מהי כיפת מגן ואיך היא משתלבת במערך ההגנה האווירית של ישראל? גלובס עושה סדר בפרטים.

הבכיר ברפאל שחושף: מתי מערכת קרני הלייזר ליירוט טילים תהיה מבצעית
שאלות ותשובות | צה"ל עזב את ח'אן יונס. מה יהיה השלב הבא?

מהי כיפת מגן?

כיפת מגן הימית מבוססת על מערכת כיפת ברזל, ומהווה חלק אינטגרלי ממערך ההגנה האווירית הכולל. היא מוצבת בספינות סער 6 ומיועדת להגן על המים הכלכליים של מדינת ישראל מול מגוון של איומים מתקדמים, בהם רקטות, טילי שיוט וכטב"מים.

היירוט המבצעי הראשון מהווה הצלחה גדולה, לאחר שבתרגולים כבר נבחנה יכולת ההתמודדות שלה מול האיום הימי. בפברואר 2022, ביצע חיל הים ניסוי בו נבחנו כמה תרחישים המדמים איומים עמם עשויה המערכת להתמודד בזמן עימות, כגון: רקטות, טילי שיוט וכטב"מים - בדיוק כפי שהצליחה המערכת ליירט כעת.

כיצד המערכת פוגעת במטרה?

כיפת מגן, בדומה לכיפת ברזל, מיועדת לאיומים רקטיים בטווח של עד 40 ק"מ. הסיבה שהיא רלוונטית בחלק מהמקרים גם לאיומי כטב"מים כפי שקרה הלילה, היא שכיפת ברזל וכיפת מגן אינן מערכות יירוט Hit to Kill. כלומר, הן לא פוגעות באיום כדי להפיל אותו, אלא מתפוצצות לצידו. זאת, במטרה להסב לו די נזק, כדי שייפול ולא יגיע למטרה. להבדיל, מערכות כמו קלע דוד וחץ 3, כן מתבססות על פגיעת ברזל בברזל.

מי ייצרה את כיפת מגן?

רפאל היא המפתחת הראשית של כיפת מגן, בדיוק כפי שפיתחה את כיפת ברזל. התעשייה האווירית, באמצעות חטיבת אלתא, פיתחה את מכ"ם "אדיר" הימי. חברת mPrest מפתח תקווה, שעוסקת בפיתוח תוכנה, פיתחה את מערכת השליטה והבקרה של כיפת מגן.

מהן ספינות סער 6?

סדרת ספינות סער 6, בתפקידן המקורי, מיועדות להגן על אסדות הגז. הספינות מצוידות במכ"מים מתקדמים ובמערכות הגנה איכותיות. אין מדובר רק בכיפת מגן, אלא גם במערכות הגנה מפני טילים, שמיועדות להגן הן על הספינות והן על האסדות.

בדצמבר האחרון, הסתיים הליך מבוצע של הספינה הרביעית והאחרונה מסדרת סער 6, שארך למעלה משנתיים. כבר באותה תקופה, שלחו בישראל מסר למיליציות הפרו־איראניות, לאיראן ולמורדים החות'ים, כי שייטת 3 נפרסה במרחב ים סוף, במטרה להגן מול האויב מדרום וממזרח - עם 1,000 לוחמים בים.

מהיכן הגיע כלי הטיס?

כלי הטיס נכנס למפרץ אילת מכיוון מזרח, כך שייתכן כי מקור השיגור הוא מעיראק, ולאו דווקא מהמורדים החות'ים בתימן. לא מן הנמנע, כי לאחר הפגיעה בבסיס חיל הים באילת בשבוע שעבר, הפיקו בצה"ל לקחים והציבו את ספינת סער 6 בתוך מפרץ אילת - בדיוק למטרה של יירוט כלי טיס במפרץ.

כיצד אותר כלי הטיס שיורט במפרץ אילת?

מכ"ם MF-STAR מתוצרת התעשייה האווירית משמש בתור ה"מוח" מערכת כיפת מגן. זהו מכ"ם אחד מתוך כמה שמייצרת חטיבת אלתא, וכוללים גם את MMR ואורנים. כל אחד מהם אמון על גילוי מטרות, ומשמש באותה מידה את מערכות כיפת ברזל, קלע דוד, חץ 2 וחץ 3. לצד זאת, הם משמשים את מערכת ההגנה האווירית ברק MX שהתעשייה האווירית מייצאת לחו"ל, וכן את טילי הים־ים "גבריאל". 

מה כולל מערך ההגנה האווירית של ישראל?

כיפת מגן היא, למעשה, חלק חופף מהשכבה הנמוכה של מערך ההגנה האווירית הישראלי, שכולל את כיפת ברזל. סוללות כיפת ברזל מיועדות ליירט איומים רקטיים בטווח של עד 40 ק"מ, וכל יירוט שלהן מוערך בכ־30 אלף דולר. השכבה הגבוהה יותר היא קלע דוד, המיועד ליירט איומים בטווח של עד 300 ק"מ, וכל יירוט מוערך בכ־700 אלף דולר.

 

מעליהן, נמצאות מערכות ההגנה מפני טילים בליסטיים: חץ 2 לתוך האטמוספירה (טווח של עד 2,000 ק"מ, עלות יירוט מוערכת של 1.5 מיליון דולר) וחץ 3 למחוץ לאטמוספירה (טווח של עד 2,400 ק"מ, עלות יירוט מוערכת של 2 מיליון דולר). בדומה לכיפת מגן של רפאל, גם מערכות חץ 2 וחץ 3 השלימו במלחמת "חרבות ברזל" יירוטים מבצעיים היסטוריים.