הרובוט הישראלי המסקרן, ולמה בריטניה סיפקה אמל"ח ללבנון?

במדינת ישראל הולכת וצוברת תאוצה מגמה שבה חברות בתחומים שונים זולגות גם לשוק הביטחוני • בתוך כך, בריטניה מספקת אמצעים צבאיים בזמן מלחמת "חרבות ברזל" דווקא ללבנון, ונורבגיה מכפילה את תקציב הביטחון שלה • השבוע בתעשיות הביטחוניות

כלי התחבורה הרובוטי הזעיר של מיה דיינמיקס / צילום: יח''צ
כלי התחבורה הרובוטי הזעיר של מיה דיינמיקס / צילום: יח''צ

במדינת ישראל הולכת וצוברת תאוצה מגמה שבה חברות בתחומים שונים זולגות גם לשוק הביטחוני, בצל ההבנה כי תקציבי הביטחון ברחבי העולם צומחים - וימשיכו לצמוח פי כמה. בה-בעת, בריטניה מספקת אמצעים צבאיים בזמן מלחמת "חרבות ברזל" דווקא ללבנון, ונורבגיה מכפילה את תקציב הביטחון שלה. על כל אלה בפינה הביטחונית השבועית. 

מתמקדת בכטב"ם ומתפוצצת לצידו: הכירו את המערכת שהופעלה לראשונה באילת
חוזה מפתיע לחברה ביטחונית מישראל, והמגבלה שהוסרה מ-F-35

חברת התחבורה הישראלית שנכנסת לתחום הביטחוני

חברת מיה דיינמיקס, העוסקת בתחום המיקרו-מוביליטי (כלי תחבורה קטנים יותר מקטנועים ואופנועים), הודיעה השבוע על כניסה לתחום התעשיות הביטחוניות. החברה-הבת מיס דיינמיקס בע"מ, שבבעלותה המלאה, מפתחת כלי תחבורה רובוטי זעיר שמבוסס על הטכנולוגיה הקיימת של החברה ומיועד לשימושים בשוק הביטחוני.

מיה דיינמיקס מעריכה כי בתוך שבועות ספורים יהיה בידה להשלים אב-טיפוס ראשוני של כלי תחבורה רובוטי זעיר שיופעל באמצעות שליטה מרחוק ויונע באמצעות סוללות נשלפות שניתנות להחלפה מהירה. החברה פועלת לכך שעל הכלי הרובוטי ניתן יהיה לשלב טכנולוגיות צבאיות הקיימות בידי חברות ביטחוניות, לרבות כלי נשק שונים.

במסגרת מטרות הפיתוח, החברה מעריכה כי הכלי הרובוטי יוכל לשמש לצורכי סיור ואבטחה בגבולות, אבטחת יישובים, סיוע לכיתות כוננות ואף למשימות אבטחה של בסיסים צבאיים, כרובוט משלים משימה או כרובוט המופעל מרחוק על-ידי כיתות הכוננות.

הכלי מיועד להשתלב כחלק מהמערך הלוחם במשימות מבצעיות של סיור, תקיפה, מארבים ולתפעל כלי נשק שונים, זרועות פינוי ואף לסייע לאספקת תחמושת לשטח קרב או ציוד אחר ללא סיכון מיותר לחיילים או לרכבים כבדים.

האספקה הבריטית לצבא לבנון

בימים שבהם ישראל וחיזבאללה נמצאות על סף מלחמה כוללת, בריטניה סיפקה לצבא לבנון חלקי חילוף לכלים הממוגנים שלה מתוצרת לנד רובר, במסגרת קרן הקונפליקטים, היציבות והביטחון (CSSF) של לונדון, אותה קרן עוסקת במימון שמירת האינטרסים הבריטיים מחוץ לממלכה.

חבילת הסיוע, שהועברה לבסיס הלוגיסטי שנמצא בעיירה כפר שימא שבפאתי ביירות, כולל 737 צמיגים, 225 מנועים ורכיבים נוספים בשווי כולל של 2 מיליון ליש"ט (כ־2.5 מיליון דולר). לפי הבריטים, האספקה הזו תסייע לטיפול ב־440 כלי רכב צבאיים של צבא לבנון.

שגריר בריטניה בביירות האמיש קאוול מסר כי הצבא הלבנוני בפיקודו של ג'וזף עאון, "ממלא תפקיד קריטי בשמירה על לבנון ואזרחיה מול האתגרים, במיוחד בצל הלחימה המתמשכת בדרום לבנון".

עאון ויתר המטכ"ל הלבנוני מתמודדים עם השלכות המצב הכלכלי הנורא של המדינה על הצבא. כיום, שכר חודשי של חייל בצבא לבנון עומד על כ־150 דולר, כשמנגד חיילי חיזבאללה נהנים ממשכורות חודשיות בסך כ־1,300 דולר. זה עשוי להסביר איך חיזבאללה הגיעו, לפי הערכות, ל־100-60 אלף חיילים - ומדוע הצבא הלבנוני כה חלש.

נורבגיה מכפילה את תקציב הביטחון

בצל מלחמת רוסיה־אוקראינה, מדינות רבות באירופה הגדילו באופן משמעותי את תקציב הביטחון. האחרונה שבהן היא נורבגיה, שהחליטה להכפיל את תקציב הביטחון שלה ב־12 השנים הקרובות, באמצעות תוספת של 600 מיליארד קרונות נורבגיות (כ־56 מיליארד דולר).

במסגרת זו, ראש הממשלה יונאס גר סטורה מעוניין לרכוש פריגטות (אוניות מלחמה קטנות יחסית) וצוללות חדשות, במטרה שאלה יחזקו את ההרתעה מול רוסיה.