אחרי שהורשעה בהונאת ענק: אשת עסקים נידונה לעונש מוות

טרונג מיי לאן, יו"ר חברת הנדל"ן ואן ת'ין, הורשעה בפרשת הרמאות הכספית הגדולה ביותר בוייטנאם, בהיקף של 12.5 מיליארד דולר

טרונג מיי לאן / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
טרונג מיי לאן / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

טייקונית הנדל"ן הוייטנאמית טרונג מיי לאן (67) נידונה היום (ה') לעונש מוות. ההחלטה התקבלה לאחר שלאן נמצאה אשמה בפרשיית הרמאות הכספית הגדולה ביותר במדינה.

לאן, יו"ר חברת הנדל"ן ואן ת'ין, הורשעה בפרשת הונאה בהיקף של 12.5 מיליארד דולר, כ-3% מהתמ"ג במדינה.

כותרות העיתונים בעולם | ההכנות לתקיפה האיראנית נגד ישראל חוצות יבשות
קת'י ווד רוצה לשחזר את ההצלחה של 2020, והיא בונה על 4 מניות בשביל להצליח
אחרי שלא פרעה חובות: הוגשה בקשה לחדלות פירעון נגד האב סקיוריטי

לפי פסק הדין, בין 2012 ל-2022 לאן שלטה בצורה לא חוקית במניות בנק SCB ואישרה 2,500 הלוואות שהסבו הפסדים של 27 מיליארד דולר לבנק, כך לפי פרסומים במדינה. בית המשפט חייב את לאן בפיצוי של 26.9 מיליארד דולר לבנק. 

עונש חריג

זוהי העבירה הראשונה של לאן, אך לפי פרסומים בתקשורת המקומית, בית המשפט הצדיק את העונש החריג בחומרת התיק, ובכך שלאן עמדה בראש ארגון פשע, ושאין דרך להשיב את הכסף שאבד.

העיתון המקומי "ואן אקספרס" ציטט את השופט שאמר כי "לא רק שמעשיה של לאן פגעו בזכויות הרכוש של אנשים, היא גם הכריחה את בנק SCB לעבור לשליטת הבנק המרכזי, ופגעה באמון הציבור בממשלה".

אחייניתה, טרונג יו ואן, מנכ"לית חברת הנדל"ן, נידונה ל-17 שנים בכלא באשמת סיוע לפשע. בכיר לשעבר בבנק, דו טי נאן, נשפט למאסר עולם, לאחר שקיבל שוחד של 5.2 מיליון דולר.

החברה הייתה עמוד תווך בכלכלת המדינה

לאן ומשפחתה הקימו את חברת ואן ת'ינג פאט ב-1992, במסגרת פתיחת הכלכלה הוייטנאמית לשוק חופשי, בניגוד לכלכלה בשליטת המדינה שהייתה נהוגה לפני כן. בתחילה סייעה לאן לאמה, אשת עסקים סינית, במכירת מוצרי קוסמטיקה בשוק.

בהמשך הפכה החברה לאחת מעסקי הנדל"ן העשירים ביותר במדינה, עם החזקות של משרדים, מלונות ומרכזי קניות, ושימשה כעמוד תווך בכלכלת וייטנאם, והיא גם ידועה בפעילות הפילנתרופיה שלה. כתוצאה מכך, לאן עצמה הפכה לדמות מפתח בכלכלה והייתה מעורבת גם במיזוג של בנק SCB ב-2011.

בית המשפט בוייטנאם קבע כי לאן השתמשה בקשרים שלה עם הבנק במטרה להוציא ממנו כספים. היא החזיקה בצורה עקיפה בכ-90% ממניות הבנק (טענה אותה לאן הכחישה) ואישרה אלפי הלוואות לחברות-קש, כך לפי מסמכים ממשלתיים. בנוסף, על-פי הדיווח במדינה, לאן שיחדה פקידים כדי לכסות את העקבות שלה.