כך נערכים גם באירופה ל"התלקחות מהירה"

שורת מדינות באירופה, ביניהן צרפת, גרמניה ובריטניה, הוציאו באחרונה אזהרות דחופות לבטל נסיעות לאיראן ולישראל, על רקע החשש מפני התלקחות מהירה של עימות צבאי בין המדינות • אלו הצעדים בהן הן נקטו לנוכח האפשרות להסלמה

שר החוץ הצרפתי, סטפן סג'ורן / צילום: Reuters, Benoit Tessier
שר החוץ הצרפתי, סטפן סג'ורן / צילום: Reuters, Benoit Tessier

שורת מדינות אירופיות הוציאו אתמול והיום אזהרות דחופות לאזרחים שלהן לבטל נסיעות לאיראן או לישראל בימים הקרובים, מחשש להתלקחות מהירה של עימות צבאי בין המדינות, או בין ארגונים הקשורים לאיראן לבין ישראל. גם חברות תעופה ביטלו טיסות לטהרן ושינו נתיבי טיסה למזרח, כדי להתחמק מאזור עימות אפשרי, בעוד מנהיגי אירופה הזהירו את איראן ביממה האחרונה מפני התקפה נגד ישראל.

בדרך למתקפה איראנית, האם ישראל תשלוף נשק תקדימי?
הסיבה נחשפת: למה איראן תוקפת את ישראל בעיקר דרך שליחים
ישראל ביצעה שלוש תקיפות בשטח איראן כבר באוקטובר

משרד החוץ הצרפתי קרא היום (ש') לאזרחים צרפתים להימנע מנסיעה לישראל, ללבנון, לאיראן וכן מביקור ברשות הפלסטינית בימים הקרובים. שר החוץ הצרפתי, סטפן סג'ורן, אמר כי חלק ממשפחות הדיפלומטים באיראן כבר בדרך חזרה לארצם. משרד החוץ הבריטי הזהיר מ"כל נסיעה" לאזור צפון ישראל, בדרום ליד רצועת עזה וכן ביהודה ושומרון. המשרד הבריטי אמר כי רק "נסיעות נחוצות" צריכות להתבצע בשלב זה, "בשל האפשרות של התקפה איראנית על ישראל".

גם גרמניה פרסמה אמש (ו') הודעה לאזרחים גרמנים, לפיה יש להימנע משהות או ביקור באיראן, בגלל הסיכון ל"התלקחות מהירה" של עימות צבאי באזור בין איראן לישראל. הרשויות הגרמניות כבר פינו במהלך היום משפחות של דיפלומטים באיראן. הממשלה הזהירה כי האיראנים עלולים לעצור אזרחים גרמנים־איראנים בהאשמות שונות. הממשלה בברלין גם הזהירה מפני הפסקת הטיסות הצפויה במקרה של התלקחות עימות מהירה.

כבר כעת, חברת "לופטהנזה" הודיעה כי היא מבטלת את כל הטיסות הישירות לטהרן לפחות עד יום חמישי, ה-18 באפריל (כולל). כך גם חברת אוסטריאן איירליינס, השייכת לקבוצה. גם החברות "אייר פרנס" ו-KLM הודיעו על צעד דומה. עם זאת, הטיסות של "לופטהנזה" לישראל עדיין מתקיימות. חברות אירופיות רבות הודיעו על שינוי מסלולי הטיסה שלהן, במיוחד לאסיה וממנה. בעוד בדרך כלל מסלולי הטיסה עוברים מעל איראן, כעת הם נותבו לאזור המדינות המפרציות ומעל עיראק. חברת "קוואנטאס" האוסטרלית הודיעה כי טיסתה ללונדון תידרש לעצירת תדלוק בסינגפור, בשל שינוי תוואי הטיסה.

שורת בכירים העבירו מסרים לאיראן בניסיון למנוע הסלמה

במישור המדיני, אתמול ניסו שרי החוץ של כמה מדינות מרכזיות באיחוד האירופי להפעיל את השפעתם, באופן מתואם, כדי להרתיע את איראן מלתקוף את ישראל. שרת החוץ הגרמנית, אנלנה ברבוק, דיווחה אמש על שיחה עם מקבילה האיראני, בו אמרה כי "זה הרגע לפעול נגד הסלמה במזרח התיכון". גם עמיתה הצרפתי דיווח על שיחות דומות, וגם מארמון האליזה נמסר כי הנשיא מקרון העביר מסר לאיראן בנוגע לתגובתה האפשרית נגד ישראל. שר החוץ האיטלקי אנטוניו טאייאני דיבר גם הוא עם עמיתו האיראני, ו"קרא לפעול בריסון", לפי הודעה של סוכנות הידיעות האיטלקית.