לאייתוללות לא אכפת שהכלכלה בבוץ, והכסף זורם להסתה נגד ישראל

המצב הפיננסי החמור באיראן הוא אחד משיקולי השלטון להילחם בישראל באמצעות שליחיו מחוץ למדינה • שליש מהאיראנים מתחת לקו העוני, הריאל נשחק עד דק, וההכנסות מהנפט הולכות בעיקר למשמרות המהפכה • גלובס מעמיק בסבך האיראני

נשים בתפילת עיד אל פיטר בטהראן / צילום: Reuters, Fatemeh Bahrami
נשים בתפילת עיד אל פיטר בטהראן / צילום: Reuters, Fatemeh Bahrami

לרוב כשמדברים על מדינה שמצבה הכלכלי משליך מהותית על מלחמה כוללת נגד ישראל, עוסקים בלבנון. שלל מומחים כבר העידו שצרותיה הכלכליות מונעות מחיזבאללה לצאת למלחמה כזו. אלא שהפטרון של חיזבאללה, איראן, שקועה בעצמה בבוץ כלכלי. המצב החמור הוא אחד משיקולי האייתוללות להילחם בישראל דווקא באמצעות שליחיו מחוץ למדינה.

האיום האיראני | המומחה שמסביר: האיראנים החליטו לתקוף, אז למה הם מחכים
האיום האיראני | הכבוד האיראני נפגע? לעם לא אכפת משאיפות אזוריות
פרסומים זרים חושפים: ישראל ביצעה שלוש תקיפות בשטח איראן כבר באוקטובר

האירופאים היו שמחים לסחור עם איראן, אבל תלויים באמריקאים | עוד זווית

יחסי הסחר בין מדינות האיחוד האירופי לבין איראן מתנהלים בשנים האחרונות בצל גורם מרכזי אחד: הסכם הגרעין. הסכם ה-JCPOA שכונן ממשל אובמה ב-2015 בין ארה"ב, גרמניה, צרפת, האיחוד האירופי, סין ורוסיה לאיראן היה אמור לסלול את הדרך לתחייה של הסחר המשגשג בעבר בין איראן לאירופה, בייחוד במדינות כמו גרמניה, צרפת ואיטליה.

הוא היה אמור "לפתוח את השיבר", להזרים נפט זול לאירופה, ולחדש את היצוא המצליח בתחום התעשייה והתחבורה לאיראן.

עד לחשיפת התוכניות הגרעיניות של איראן, והסנקציות הבינלאומיות שהטילו עליה בעקבות זאת האו"ם וארה"ב, היתה גרמניה שותפת הסחר השנייה בגודלה של הרפובליקה האיסלאמית אחרי סין, עם חוזים בתחום האנרגיה, הכימיקלים (BASF), התחבורה (חברות הרכב), התשתיות (סימנס) ועוד.

זה גם היה ה"גזר" שהציעו האמריקאים לאיראנים תמורת השעיית תוכנית הגרעין שלהם. התוצאה היתה שעם החתימה על ההסכם ב-2015, הסחר בין האיחוד לאיראן זינק. בתוך שנתיים בלבד, מ-2015 עד ל-2017, עלה היקף הסחר הכולל בין הגופים מ-7.4 מיליארד אירו ל-20.6 מיליארד אירו, עלייה של קרוב ל-180%.

אבל כאשר ממשל טראמפ הודיע ב-2018 על פרישה מהסכם הגרעין - ועל השבת הסנקציות האמריקאיות על איראן - הסחר שב וקרס. אירופה ניסתה להיאבק בהחלטה האמריקאית. היא הבטיחה לכונן מנגנון "עוקף סנקציות" שיאפשר סחר מול איראן במטבעות אחרים מאשר הדולר. היא הבטיחה סחר חליפין. היא לא היססה להביע עמדה שונה לחלוטין מזו של ממשל טראמפ. היא ניסתה למעשה לשמר את ההתחייבויות של איראן בנוגע לאי-העשרת אורניום ובלימה מרצון של התוכנית שלה למרות האיומים האמריקאים בסנקציות.

בשורה התחתונה, היא נכשלה. האיראנים נקטו פעולות המוכיחות כי גם מבחינתם ההסכם לא מכובד, חברות אירופית הפסיקו לעשות עסקים באיראן מחשש לזעם הממשל האמריקאי. אירופה נותרה עם האפשרות לדון על עסקה חדשה עם הממשל החדש בארה"ב, מה שעשתה עד פרוץ המלחמה בישראל. מאז הפרישה האמריקאית מההסכם, שב וצנח הסחר לרמות שקדמו לו, ועמד על 4.3 מיליארד אירו בשנה שעברה, נמוך מבשנה הקודמת.

אז מה בכל זאת עובר את מכשולי הסנקציות לסוגיהן - של האיחוד, זו הבינלאומית על נשק, איומי האמריקאים וכאלה שמדינות הכריזו בעצמן? בעיקר ציוד חקלאי, ציוד תחבורה, כימיקלים, חומרי לוואי של התעשייה הפטרוכימית (יבוא נפט או גז איראני אסורים באיחוד האירופי), טקסטיל וביגוד. לשם השוואה, הסחר הכולל של האיחוד עם ישראל, מדינה קטנה פי עשרה מאיראן, גדול פי עשרה מאשר זה עם אותה איראן.

אסף אוני, ברלין

45 שנה חלפו מאז שהמהפכה האסלאמית שמה את איראן תחת גחמות משטר האייתוללות הקיצוני. המשטר ביצר את מעמדו ומחאות דוכאו ביד קשה ורצחנית, ולכן קשה לראות מהפכה שתפיל את הקיצוניים מהשלטון, לפחות בקרוב. מצב זה מאפשר למנהיג העליון עלי חמינאי להכתיב לאיראן סדר יום שמנוגד לצורכי העם. כך, ההסתה נגד ישראל והפעלת מיליציות פרו־איראניות נגדה ברחבי המזרח התיכון תופסות נתח מרכזי מתקציב המדינה, במקום תוכניות שיקום לכלכלה המקרטעת.

להערכת קרן המטבע הבינלאומית, כלכלת איראן תצמח השנה ב־3.5%, בהובלת ענף הנפט. ב-2023 הפיקה איראן 3 מיליון חביות ביום, מהן פחות מ־2 מיליון הופנו ליצוא, בעיקר לסין (90%). קצב ההפקה יישאר כנראה בעינו לאורך 2024, כי לא צפוי שינוי במדיניות הסנקציות של ארה"ב נגד טהרן בשנת בחירות. בין כה וכה, מהכנסות הנפט לא נהנה העם האיראני, אלא המשטר.

המשטר לא מטפל בשיעור האבטלה הגואה, שצפוי לעמוד על כ־12% עד תום 2024. גם חלק בלתי מבוטל מבין המשתכרים - כ־30% - חי מתחת לקו העוני, וככל שמתרחקים ממרכזי הערים המצב מחמיר. זה נובע, בין השאר, מקצב אינפלציה שנתי שהגיע לפני כשנה ל-55%, שיא של יותר משלושה עשורים. אומנם הקצב השנתי פחת לכ־36%, אבל לאחר שמחירי שמן הבישול התייקרו ב־145% והבשר ב־78% ברמה שנתית, הנזק נעשה.

גורם מהותי לעוני הוא שחיקת הריאל האיראני בקצב קיצוני. בצל החלטת נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ לעזוב את הסכם הגרעין ב־2018, צנח הריאל ב־70% תוך חודשים ספורים מול הדולר. המגמה נמשכה שנים עד שהיחס הגיע ל־440 אלף ריאל לדולר ב־2022. בתוך ארבעה ימים בלבד בשבוע שעבר צנח הריאל מ־630 אלף לדולר לכ־660 אלף, שפל היסטורי. עבור המחשה עד כמה משטר האייתוללות נכשל לאורך עשרות שנים, די להסתכל על שערי החליפין: ב־1978, רגע לפני המהפכה, 70 ריאל בלבד הספיקו לדולר.

זהו אבסורד, שהרי איראן היא המדינה השנייה בעולם בעתודות גז טבעי, יותר מפי 3 מארה"ב; והרביעית בעתודות נפט, יותר מפי 4.5 מארה"ב. לפי הערכות, יש לה עתודות גז טבעי ונפט בשווי כ־27.3 טריליון דולר.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הכסף במשמרות המהפכה

אם כך, נשאלת השאלה לאן הולך כל הכסף. התשובה לגבי חלק לא מבוטל היא משמרות המהפכה, הכוח הצבאי שתפקידו להגן על המשטר האסלאמי השיעי. לפי התקציב הרשמי קיבלו משמרות המהפכה בשנה הפיסקאלית 2023-2022 כ־1,190 טריליון ריאל - פי שלושה מהתקציב שלהן שנתיים קודם לכן. תקציב זה גדול פי כ־2.4 מזה של צבא איראן. תקציב הענק מתבסס, בין השאר, על כך שהיקף ההלוואות השנתי של איראן באותה תקופה הסתכם בקרוב ל־50 מיליארד דולר - כ־30% מהתמ"ג השנתי.

"באיראן יש סיפורי שחיתות, זה לא חדש, מה שחדש הוא שמערכת כלכלת הצללים של משמרות המהפכה מעצימה את התופעות השליליות", אומר לגלובס אלכס גרינברג, חוקר איראן במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון. "כלכלן איראני אמר לפני שנים ספורות כי הבעיה אינה ריבוי השחיתות, אלא שהשחיתות הופכת מאנומליה חברתית לנורמה חברתית. מדובר בפשיטת רגל של כל המהפכה. איראן מסוכנת לא כי היא דתית, אלא כי יש לה אידיאולוגיה נוקשה, אכזרית ואנטישמית, שנובעת מהשפעות מרקסיסטיות. השיח על המדוכאים מול האימפריאליסטים הוא שיח מאוד מרקסיסטי. בפועל, המשטר הנוכחי הפך לגרוע יותר ממשטר השאה".

משמרות המהפכה נכרכים באותה שחיתות, למשל, באמצעות חברה הבנייה הענקית שלהם חתאם אל־ענבייה. "כל פרויקט בנייה מרכזי באיראן נמצא תחתיהם", מסביר גרינברג. "קבוצת האקרים חשפה כיצד הם מתנהלים כמדינה בתוך המדינה. ראש אגף ביטחון מידע של משמרות המהפכה חיבר מסמך חשאי לרשות השופטת, שבו הודיע כי אחראי תחום השקעות של חתאם אל־ענבייה חתם על חוזים פיקטיביים עם חברות זרות שלא סיפקו שום שירות. הוא עשה זאת בתמורה לא ברורה כלשהי, ומול זאת הרשות השופטת שותקת".

משכירים מזון כדי לצלם

סוגיה שמטרידה מאוד את העם האיראני היא המחסור במים. בדומה לבעיות נוספות, המשבר הזה משפיע יותר על העניים ויושבי הפרברים. במקום להתרכז במתקני התפלה, תשתית מוכרת בעולם הערבי, באיראן מנתבים מים למתקני תוכנית הגרעין, כמו מתקן המים הכבדים באראכ. משטר האייתוללות נוקט שיטת סובסידיות מים תמוהה שמובילה לצריכה יומית ממוצעת לנפש של 250 ליטר - פי שניים מהממוצע העולמי. כשצריכה כזו מתחברת למדיניות לקויה, בלשון המעטה, של בניית סכרים והיעדר אכיפה, התוצאה היא מחסור.

המצב החמור באיראן מוביל לנזקים ארוכי טווח. בשנה שעברה דווח באיראן כי לפחות 6,000 רופאים עזבו את המדינה. המדינה הפסידה בטווח הקצר מקור למסים, ובטווח הארוך אוכלוסייה מבוססת כלכלית ומשכילה, שעשויה לסייע בשיקומה.

מי שנשאר באיראן שרוי בקושי נורא. ברשתות החברתיות רץ לאחרונה ציוץ של מועמדת לדוקטורט בטהרן, שהחליטה לוותר על הלימודים כי אין לה די כסף אפילו לאוטובוסים. בה בעת, באיראן חגגו בחודש שעבר את ראש השנה הפרסי, שבו נהוג להציג שולחן שופע במאכלים. בצל המצב הכלכלי החמור, פרצה תופעה חדשה: השכרת מזון לצילומי אינסטגרם. כך, אנשים משכירים שולחן מלא בשפע מאכלים, מצלמים אותם - ומחזירים למשכיר. העיקר להסתיר את העוני הקשה, שלא מאפשר לציין את החג.