העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת • המשרוקית של גלובס

פוסט ויראלי ברשת איקס 14.4.24
פוסט ויראלי ברשת איקס 14.4.24

המתיחות בין ישראל לאיראן עלתה מדרגה לאחר חיסול בכיר משמרות המהפכה בסמוך לקונסוליה בדמשק, והגיעה לשיא חדש עם המתקפה האיראנית על ישראל. היה מדובר בפעם הראשונה בה ישראל מותקפת ישירות מאיראן מאז המהפכה האסלאמית ב־1979. אומנם כמעט כל אמצעי הלחימה ששוגרו לישראל יורטו מחוץ לשטחה, אך כעת רבים נמצאים במתח לגבי מה שצפוי בעקבות הצהרת הכוונות של הממשלה להגיב. ואם כל זה לא מספיק, אז היו מי שניסו להלהיט את הרוחות ברשתות החברתיות, ולא תמיד באמצעות האמת. הנה כמה דוגמאות.

כותרות העיתונים בעולם | חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה
בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה מאיראן והצלחת ישראל
"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

החגיגות ישנות:  האם יכול להיות שאזרחי ישראל הערבים חגגו את המתקפה חסרת התקדים על מדינתם? "שמחת הפלסטינים בחצר מסגד אל־אקצא כששמעו את החדשות על התקפת איראן על ישראל", בישר פוסט בטורקית ברשת איקס כשעתיים לאחר ההודעה על פתיחת המתקפה, לצד וידאו של חוגגים רבים במסגד. הווידאו קיבל תהודה רבה, והופץ גם בשפות נוספות. האם אכן כך קרה? כפי שהראו בגוף בדיקת העובדות הטורקי teyit, התשובה שלילית. הסרטון הוא מ־5 באפריל, אחרי המתקפה הישראלית בדמשק אבל יותר משבוע לפני התגובה האיראנית. החגיגות היו לכבוד לילת אל־קאדר, אחד הלילות האחרונים של חודש הרמדאן, אם כי הידרדרו לכדי עימותים עם המשטרה.

הקשר הקנדי: ההצלחה בבלימת מרבית הכטב"מים והטילים ששוגרו לכאן נזקפת בין השאר גם לזכותה של קואליציה בינלאומית. אבל האם יכול להיות שהייתה כזו כבר לקראת התקיפה ליד הקונסוליה? "שגרירות קנדה בדמשק נמצאת ממש במרחק של 30 מטרים משגרירות איראן. כל עובדי שגרירות קנדה בדמשק עזבו חצי שעה לפני התקיפה הישראלית", בישרו פוסטים שזכו לחשיפה של מאות אלפי צפיות ואלפי שיתופים, וחתמו: "זה לא צירוף מקרים". זה אכן לא צירוף מקרים, פשוט כי אין מקרים לצרף. כפי שהראו בודקי העובדות הבריטים של Full Fact, השגרירות הקנדית אכן ממוקמת בסמוך לקונסוליה האיראנית, אבל היא לא מאוישת כבר למעלה מעשור. "אין דיפלומטים קנדיים בדמשק", הממשלה הקנדית מסרה הממשלה הקנדית לבודקי העובדות. "שגרירות קנדה בסוריה שנמצאת בדמשק השעה את פעילותה במרץ 2012".

גודל הבהלה: עד כמה היו מודאגות מדינות המערב לקראת המתקפה? במהלך השבת, פחות מ־24 שעות לפני פתיחת המתקפה, פוסטים ברשתות החברתיות הזהירו: "משרד החוץ הבריטי קורא לאזרחים בריטים בישראל לעזוב באופן מיידי" (ההדגשה במקור). אבל הארגון ההודי Fact Crescendo עשה קצת סדר בדברים. משרד החוץ הבריטי אכן הוציא אזהרת מסע לאזור הגבול עם עזה והמליץ שלא להגיע לשם בהיעדר צורך חיוני, אבל לא הוציא שום הודעה גורפת לעזוב את ישראל ללא דיחוי. 

תחקיר: יובל אינהורן 

לקריאה נוספת