האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה • המשרוקית של גלובס

מירי רגב, הליכוד (אופירה ולוינסון, קשת 12, 22.3.24) / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
מירי רגב, הליכוד (אופירה ולוינסון, קשת 12, 22.3.24) / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

למרות שעיקר הפוקוס כעת מופנה לאיראן, מרבית המאמץ הצבאי עודו מושקע בעזה. כששרת התחבורה מירי רגב עומתה עם שאלת האחריות של הממשלה לטבח 7 באוקטובר, היא השיבה: "אתה בטח שמעת שחלק ממחבלי הנוח'בה נכנסו מעזה לפה (כפועלים), באיזו ממשלה הם נכנסו?", תוך שהיא מציינת שהממשלה הקודמת הגדילה את מכסות הפועלים מעזה. המראיין חיים לוינסון תהה: אם כניסת הפועלים מעזה הייתה בעיה כה ברורה, למה הממשלה הנוכחית לא הפסיקה אותה עם השבעתה? על כך רגב ענתה: "קודם כל עצרנו אותם. אתה רואה שפועלים מעזה לא נכנסים". האם זו הצגה מדויקת של הדברים?

כפי שהראינו בעבר, בהסתמך על מאמר של ד"ר חגי אטקס ו־ופאק עדנאן מה־INSS ומאמר שפורסם על ידי ארגון "גישה" - שניהם פורסמו באוגוסט 2022 - עד האינתיפאדה השנייה ישראל היוותה מקור תעסוקה מרכזי עבור תושבי הרצועה. כניסת הפועלים מעזה החלה להצטמצם לאחר פרוץ אותה אינתיפאדה, ולאחר ההתנתקות הופסקה לחלוטין. לאחר מבצע צוק איתן ב־2014 הממשלה הגיעה למסקנה שיש אינטרס בשיקום הרצועה, וכך החלו להינתן אלפים בודדים של "היתרי סוחר" שאפשרו את כניסתם של תושבי עזה לישראל. הקורונה ב־2020 הביאה להפסקת היתרי הכניסה לישראל מעזה, אך בסוף 2021 הוסיפה ממשלת בנט־לפיד את היתר הכניסה "מצרכים כלכליים", ובמרץ 2022 אותה ממשלה קיבלה את החלטה 1328 לפיה מכסת ההיתרים מסוג זה תגיע ל־20,050.

כלומר, עד כאן יש אמת בדבריה של רגב: תחת הממשלה הקודמת אכן הוחלט להגדיל את מספר היתרי הכניסה לישראל מצרכים כלכליים. אבל ראשית, אין החלטת ממשלה שביטלה את החלטה 1328, כך שהיא חייבה גם את הממשלה הקודמת. שנית, נשאלה השאלה איך הדברים נראו בפועל. באוגוסט 2022 היו כ־11,500 פלסטינים מעזה עם היתר מסוג זה. בספטמבר 2023, כבר תחת הממשלה הנוכחית וזמן קצר לפני הטבח, נתוני המתפ"ש מצביעים על כך שכבר היו כ־18,500 היתרי כניסה מצרכים כלכליים, וזאת בנוסף ל־3,500 היתרי סוחר. כלומר, בשנה שחלפה מספר ההיתרים גדל, ורובה עברה תחת הממשלה הנוכחית.

גם נתונים של משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) ממאי 2023 הראו שמגמת הגידול הזו נרשמה גם תחת הממשלה בה חברה רגב. בנוסף, פרסומים בתקשורת מתחילת המלחמה טוענים שלפני שמחת תורה היו דיונים בהגדלה נוספת של מספר ההיתרים.

כפי שמראים הפרסומים מהתקשורת, רק לאחר 7 באוקטובר הופסקו היתרי הכניסה של פלסטינים לישראל. אבל עד אז היתרי הכניסה מעזה לא רק שלא פסקו תחת הממשלה הנוכחית, אלא אף גדלו. מטעמה של השרה רגב לא נמסרה תגובה.

בשורה התחתונה: דבריה של רגב מטעים. ממשלת בנט־לפיד אכן החליטה על הגדלת היתרי הכניסה לישראל עבור תושבי עזה מצרכים כלכליים, והממשלה הנוכחית אכן שללה את כל ההיתרים. עם זאת, שלילה זו נעשתה רק אחרי 7 באוקטובר, ועד אז הממשלה הנוכחית דווקא הגדילה את מספר ההיתרים.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: מירי רגב
מפלגה: הליכוד
תוכנית: אופירה ולוינסון, קשת 12
תאריך: 22.3.24
ציטוט: "חלק ממחבלי הנוח'בה נכנסו מעזה לפה (כפועלים תחת הממשלה הקודמת)… אנחנו עצרנו אותם"
ציון: מטעה

שרת התחבורה מירי רגב התארחה בתוכניתם של אופירה אסייג וחיים לוינסון בקשת 12. היא ביקשה לטעון שהממשלה הקודמת יצרה את התנאים שהקלו על מחבלי הנוח'בה להיכנס לישראל ולבצע את טבח 7 באוקטובר: "אתה בטח שמעת שחלק ממחבלי הנוח'בה נכנסו מעזה לפה, באיזו ממשלה הם נכנסו? והגדיל את מכסות המחבלים". הכוונה הייתה, כפי שעלה מהמשך הדיון, שמכסת הפועלים מעזה עלתה תחת הממשלה הקודמת. לוינסון תהה מה האחריות של הממשלה הנוכחית בעניין: "ב-29 בדצמבר נבחרתם. אם זה הפועלים מעזה (שמהווים את) הבעיה, למה לא עצרתם?" על כך רגב השיבה: "קודם כל עצרנו אותם. אתה רואה שפועלים מעזה לא נכנסים וגם לא מאיו"ש ולכן אנחנו עושים הכל כדי להביא עובדים זרים".

לצורך בדיקה זו נעזרנו בבדיקה קודמת שעשינו בנושא, אז לאמירה של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שטען שהממשלה הנוכחית הסכימה להעלות את מכסת העובדים מעזה שנכנסו לישראל ל-30 אלף, טענה שלא נמצאו לה תימוכין.

באותה הבדיקה, ביקשנו להבין את האופן שבו התפתחו היתרי העבודה מעזה לישראל (בשמם הרשמי: היתר לצרכים כלכליים). הסקירה ההיסטוריה שלהלן מבוססת על מאמר של ארגון גישה ועל מאמר של ד"ר חגי אטקס ו-ופאק עדנאן שפורסם במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) - שניהם מאוגוסט 2022 - בתוספות הערות שלנו. עד פרוץ האינתיפאדה השנייה ישראל היוותה מקור תעסוקה מרכזי לתושבי עזה, כשבשיא (1986) 46% מכוח העבודה העזתי עבדו בישראל. ב-1991, בשלהי האינתיפאדה הראשונה, ישראל עברה ממתן "היתר יציאה כללי", שאפשר לפלסטינים לנוע יחסית בחופשיות, ובמקום זאת ישראל החלה לדרוש היתרי עבודה פרטניים. מספר ההיתרים החל להצטמצם עם פרוץ האינתיפאדה השנייה ב-2000. ב-2004 התקבלה החלטת ממשלה 1996, ש"בטווח הארוך, ובהתאם לאינטרס הישראלי לעודד עצמאות כלכלית פלסטינית רבה יותר, מדינת ישראל שואפת להקטין, עד להפסקה מוחלטת, את מספר העובדים הפלסטינים הנכנסים למדינת ישראל". הדבר נעשה כחלק מההתנתקות, כדי לבדל מדינית את עזה מישראל. ב-2006 הופסקה לחלוטין כניסתם של פועלים מעזה לישראל. הדבר השתנה לאחר צוק איתן ב-2014, אז הנהגת המדינה בהמלצת גורמי הביטחון הגיעה למסקנה שיש לישראל אינטרס בשיקום הרצועה, ובהתאם החלו לתת "היתרי סוחר" לתנועת סוחרים ואנשי עסקים מעזה לתוך ישראל ולגדה המערבית, שבפועל שימשו עובדי יום מעזה, שגדלה עם הזמן ל-5,000 היתרים.

ב-2020, בשל מגיפת הקורונה, הופסקה באופן זמני האפשרות של תושבי עזה להיכנס לישראל. בסוף 2021 נוסף היתר יציאה מעזה ל"צרכים כלכליים". במרץ 2022 התפרסם בתקשורת שקטאר הודיעה שישראל הסכימה להגדיל בהדרגה את מספר העובדים מעזה ל-30 אלף. יומיים לאחר מכן התקבלה החלטת ממשלה 1328, לפיה מספר ההיתרים לצרכים כלכליים לתושבי עזה יעלה ל-20,050. מתוכם, 12 אלף נועדו לענף הבנייה, 8,000 לחקלאות ועוד חמישים למתן שירותים במעברים מהרצועה לישראל. בהתאם לדבריה של רגב, בזמן זה הממשלה הייתה הממשלה ה-36 בראשות נפתלי בנט (ובהמשך יאיר לפיד). בכל מקרה, לפי גישה, נכון לאוגוסט 2022 הגיעו רק ל-11,501 היתרים בתוקף. ההיתרים האלו ניתנו לנשואים בני 25 ומעלה, מובטלים או ללא הכנסה קבועה, שלא הועסקו בעבר כעובדי מדינה. כשההחלטה הייתה בתוקף, תושב עזה המעוניין לקבל היתר מגיש בקשה למשרד העבודה בעזה, שמעביר בתורו את הבקשות לוועדה האזרחית של הרצועה, שבתורה מעבירה את הבקשות לישראל. בשלב זה הבקשות מאושרות או נדחות בהתאם לשיקולים ביטחוניים ושיקולי מכסות.

באתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) ישנו מסמך תחת הכותרת "סטטוס הרשאות לכניסת פלסטינים לישראל, למעברם בין אזור יהודה ושומרון לבין רצועת עזה וליציאתם לחו"ל". בגישה הסבו את תשומת לבנו שלמרות שלפי כותרת המסמך הוא עודכן לאחרונה ב-29 במאי 2023, בפועל המסמך עודכן מאז ולפי האתר הוא עודכן בפעם האחרונה ב-28 בספטמבר. לפי המסמך, בתאריך זה המכסה להיתרי כניסה מטעמי "צרכים כלכליים" עמדה על 18,500, שיחד עם 3,500 היתרי סוחר מהווים 22 אלף היתרים. מארגון גישה נאמר לנו שאין שקיפות לגבי אופן עבודת המנגנון, ולכן לא ניתן לדעת אם הגידול הזה נעשה כחלק מיישום הדרגתי של החלטה 1328 או שהיה מדובר בשורה של החלטות קונקרטיות של המתפ"ש. עם זאת, כן ניתן להבין מכך שתחת הממשלה הנוכחית היתרי העבודה בישראל שקיבלו תושבי עזה היה גבוה יותר לעומת השנה שלפניה. בנוסף, גם נתונים של משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) מדברים על כך שבאביב 2023, תחת הממשלה הנוכחית, מספר היתרי העבודה לעזתים בישראל גדל. על כך ניתן להוסיף שכפי שהסברנו בעבר, ממשלה מחויבת להחלטות של ממשלות קודמות עד שהיא מעבירה החלטה חדשה. בהיעדר סימוכין להחלטת ממשלה שמבטלת את החלטה 1328, הרי שהממשלה הנוכחית השאירה את עצמה מחויבת לה.

ב-4 בספטמבר 2023, כחודש לפני הטבח, פורסם באתר "וואלה" שבמערכת הביטחון שוקלים בחיוב את הגדלת המכסות, אך שישראל השעתה את קבלת ההחלטה עד לקבלת הסכמות בסוגיית השבויים והנעדרים. עם זאת, הדבר כן מלמד שהממשלה הנוכחית, גם אם לא הלכה מעבר למה שנקבע בהחלטה 1328, לא עצרה את היתרי הכניסה מטעמי צרכים כלכליים לפני הטבח. פרסום אחר באותו אתר, מה-9 באוקטובר 2023, ציין שמכסת ההיתרים לעזה הייתה אמורה לגדול ב-3,000 היתרים. ב-14 באוקטובר 2023, שבוע בדיוק לאחר הטבח, פורסם ב"הארץ" שישראל שללה את כל היתרי העבודה של תושבי עזה, מה שיצר קשיים לגבי פלסטינים מעזה ששהו במדינת ישראל כחוק בעת הטבח.

מטעם השרה רגב לא התקבלה תגובה.

לסיכום, אכן החלטת ממשלה 1328, שהגדילה את מכסת היתרי הכניסה מעזה לישראל מצרכים כלכליים, התקבלה תחת הממשלה הקודמת. עם זאת, תחת הממשלה הנוכחית מכסת ההיתרים המשיכה לגדול עד ל-7 באוקטובר. רק אז אכן נשללו כל היתרי הכניסה מעזה לישראל. לכן דבריה של רגב מטעים.