גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים • ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים • המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock
משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים, בטענה כי הרשות גבתה מס קנייה ביתר מיבואנים ויצרנים של שתייה ממותקת. בית המשפט קבע כי אופן חישוב מס הקנייה על-ידי הרשות היה חסר היגיון ומהווה ניסיון לגבות מס בשיעור מקסימלי.

כמו כן, נדחתה טענת רשות המסים לפיה המס גולגל לצרכנים, ולכן אין מקום לנהל את התביעה כייצוגית. "עדיין יש מקום לנהל את התובענה, שכן ייתכן שיהיה מקום להיטיב את נזקם של הצרכנים, בהווה או בעתיד", ציינה השופטת ירדנה סרוסי בהחלטה.

שלושה פסקי דין בשבוע | בית המשפט קבע: למי שייכת החצר האחורית של הבניין המשותף?
אלפי תביעות נגד עסקים: הכירו את שיטת מצליח של עורכי הדין

התביעה: גביית יתר של 16.7 מיליון שקל 

בבקשת אישור התביעה הייצוגית, שהוגשה בשם יבואנים של שתייה ממותקת על-ידי עורכי הדין גיל נדל ודייב זיתון ממשרד עורכי הדין גולדפרב גרוס זליגמן ושות', נטען כי רשות המסים גבתה מס קנייה על משקאות מתוקים כשהם מתואמים לעליית המדד משנת 2021.

במילים אחרות, רשות המסים דרשה מהיבואנים והיצרנים הפרשי הצמדה על המס כאילו שהוטל וסכומו נשחק על פני כל שנת 2021, וזאת למרות שמס זה לא היה בתוקף ולו יום אחד בשנת 2021. בהתאם לכך, ולפי הנטען בבקשה לאישור, גבתה רשות המסים מהיבואנים והיצרנים למעלה מ-16.7 מיליון שקל ביתר.

רשות המסים טענה בתגובה כי דין הבקשה להידחות. לטענתה, פרסום הצווים נעשה במהלך שנת 2021, ומשכך הרשות פעלה כדין ובהתאם להוראות סעיף 12(ב) לצו התעריף, עת תיאמה בינואר 2022 את הסכומים הקבועים בהם. התיאום, נטען, לא נקבע לפי מועד החיוב במס, אלא לפי מועד פרסום הצווים.

עוד נטען כי עמדה זו מתחייבת מלשונו של הצו ומתכליתו, וכי כאשר המחוקק קבע את סכומי מס הקנייה, הוא הביא בחשבון שבתחילת השנה העוקבת יתבצע מידוד בהתאם לסעיף 12(ב) לצו התעריף, הרשות פועלת כך באופן רוחבי, וכך גם נעשה ביחס לסכומי מס אחרים. לטענת הרשות, הדרך בה היא פועלת "יעילה, פשוטה ויציבה".

עוד טענה רשות המסים כי גם אם ייקבע כי היא פעלה שלא כדין, אז תנאי להשבה הוא הוכחה כי יבואניות המשקאות לא גלגלו את מס הקנייה לצרכנים.

לבסוף טענה הרשות כי במהלך שנת 2023 בוטל מס הקנייה על משקאות מתוקים וכלים חד-פעמיים, וכפועל יוצא, אין תכלית אמיתית לבירור הסוגיה העומדת בבסיס הבקשה לאישור הייצוגית, למעט היבט השבת הכספים, שכאמור, על-מנת לקבלם יש להוכיח כי המס לא גולגל.

הטלת מס הסוכר וביטולו

המס על המשקאות הממותקים הוטל ב-2021 על משקאות עתירי סוכר (מעל 5 גרם לליטר) בשיעור של שקל לליטר, ועל משקאות "דיאט" המשתמשים בממתיק אחר, בשיעור של 70 אגורות לליטר. אך "לנוכח ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו על רקע הקמת הממשלה ה-37", הותקן צו זמני ש"ביטל את מס הקנייה על משקאות מתוקים במסגרת הוראת שעה שתוקפה עד סוף שנת 2023.

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין קובע הוראות שונות בדבר מס הקנייה שחל על מוצרים מסוימים, לרבות את סכום המס. בצו התעריף נקבע גם מנגנון לתיאום סכומי המס למדד המחירים לצרכן. סעיף 12 לצו התעריף קובע את אופן תיאום סכומי המס שמפורטים בצו.

בדצמבר 2021 חתם שר האוצר דאז אביגדור ליברמן על מס קנייה על משקאות מתוקים, על מיצי פירות ועל תרכיזים ואבקות להכנת משקאות מתוקים. בעקבות זאת הוטל מס על משקאות מתוקים החל מתחילת 2022, בגובה שקל לליטר על משקאות ו-6 שקלים לליטר תרכיז של משקה. בנוסף, הוטל מס בגובה 0.7 שקלים לליטר על משקאות מתוקים בהם שיעור הסוכר נמוך מ-5 גרם ל-100 מ"ל משקה, משקאות מתוקים המכילים חומר ממתיק אחר וכן מיצי פירות בהם שיעור הסוכר גבוה מ-5 גרם ל-100 מ"ל משקה ו-4.2 שקלים לליטר תרכיז של משקה.

"מעבר לניסיון לגבות מס בשיעור המקסימלי, לא מצאתי היגיון"

השופטת סרוסי דחתה את טענות רשות המסים, תוך שהיא מכנה את הטענה כי יש לבצע מידוד לפי מועד פרסום הצווים ולא מועד כניסתם לתוקף, "חסרות היגיון". נקבע כי "עמדת המשיבה (רשות המסים, א' ל"ו) משמעה למעשה כי ראשית נכנסו לתוקף סכומי המס שבצו משקאות מתוקים והוספו לסעיף 12(ב) לצו התעריף, ורק לאחר מכן בוצע תיאום המס. מעבר לניסיון לגבות מס בשיעור המקסימלי, לא מצאתי כל היגיון או רמז לכך".

השופטת הוסיפה כי "רשות המסים טוענת כי יש לתאם את סכומי המס החל מרגע פרסומם. אלא שטענה מרחיקת לכת זו צריכה ביסוס, ולא ברור מהיכן המשיבה שואבת את הסמכות לתאם סכומי מס מרגע פרסומם באופן אוטומטי, ללא כל הוראה ספציפית".

בהתאם, סרוסי אישרה את הגשת התובענה הייצוגית נגד רשות המסים, תוך שהיא מציינת כי קיימת אפשרות סבירה שהתובענה תוכרע לטובת הקבוצה המיוצגת. השופטת אף פסקה 40,000 שקל שכר-טרחה לטובת בא-כוח המבקש בשלב זה.

עם זאת, נדחתה הטענה שעלתה בבקשת אישור הייצוגית כי הרשות גבתה מס ביתר גם מיבואני הכלים החד-פעמיים.