המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי • לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי
אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

"אנחנו רוצים ליצור אקוסיסטם חדש שיביא ליותר תחרות על המערכת הפיננסית הנוכחית ולגרום לבנקים לתת מוצר פיננסי יותר טוב" - כך אמר היום (ג') אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL של גלובס. 

כנס TECH IL | גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"
כנס TECH IL | מנכ"ל וואן זירו, גל בר דעה: "לבנקים יש אחריות לרווחה הכלכלית של הציבור" 

אביר ציין כי המערכת הפיננסית בישראל אינה אהודה במיוחד על הציבור הישראלי, בעיקר בשל הפן הצרכני ובכל הנוגע לרמת התחרות בענף. לדבריו, "בנק ישראל והמחוקק עשה ועושה מאמצים בכדי לשפר את המערכת ולהגדיל את התחרות. יש עוד דרך ארוכה לעבור כדי להגיע לאן שאנו רוצים. אחת הדוגמאות המצביעות על קושי להכניס תחרות למערכת, היא בכך שהציבור לא תמיד נוקט צעדים כדי לשפר את מצבו. אנשים בודקים פעמיים מלונות או טיסות, אך כשזה מגיע לכסף, הם מאוד נזהרים. הם סומכים על הבנק וחוששים לעשות טעות". 

"נזקקים לשקל הדיגיטלי" 

בניסיון לשפר זאת, אביר ציין כי פתרון טכנולוגי אינו מספיק כדי להעניק ביטחון לצרכן, ולכן אנחנו נזקקים לשקל הדיגיטלי, ש"יכול להשפיע על התחרות". בפועל, שקל דיגיטלי משמעותו התחייבות של בנק ישראל כלפי הציבור - ובמובן הזה הוא דומה לכסף המזומן, שהחזקתו אינה כרוכה בסיכון אשראי. זאת, בשונה מפיקדון בבנק או הפקדת כסף בארנק תשלומים, שכרוכים בסיכון מסוים.

לדברי אביר, "כולם יידעו מי עומד מאחורי השקל הדיגיטלי ומי לוקח עליו אחריות - זה יהיה הבנק המרכזי, אותו בנק ישראל שעומד מאחורי המזומן שכולנו מכירים וסומכים עליו. הבדל מרכזי נוסף הוא שבניגוד לביטקוין ודומיו, שהשווי שלהם יכול לנוע באחוזים שלמים ולפעמים אפילו בעשרות אחוזים בכמה ימים - שקל הוא תמיד שקל. שקל דיגיטלי תמיד יהיה שווה לשקל מזומן, שתמיד שווה לשקל בחשבון הבנק".

לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות". בנק ישראל ינגיש את הפלטפורמה שהוא יבנה לא רק לבנקים, כפי שהוא עושה כיום, "אלא גם לחברות תשלומים אחרות, לחברות פינטק, למועדוני צרכנות ועוד. כיום היחידים שיש להם גישה לכסף דיגיטלי של בנק ישראל הם הבנקים, אם כי בהדרגה בבנק פותחים כאמור את הגישה גם לגופים חוץ-בנקאיים". 

פרויקט טכנולוגי משמעותי 

אביר ציין כי בשבועות הקרובים יוציאו בבנק לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי. "נבנה 'סנדבוקס' ונזמין אתכם - גופים פיננסיים, חברות פינטק, ולמעשה כל מי שירצה - לפתח use-cases מתקדמים וחדשניים שיסייעו לנו להבין כיצד נכון לעצב את מערכת השקל הדיגיטלי כך שתוכל לתמוך בשימושים הללו. אנחנו בונים כעת את המערכת ומתכוונים להכריז על הפרויקט באופן רשמי בשבועות הקרובים, אז כמו שאומרים - STAY TUNED".

התרומה האפשרית של השקל הדיגיטלי לתחרות לא תסתכם רק בעולמות התשלומים. לשקל הדיגיטלי יכולה להיות השפעה על התחרות גם בעולם הפיקדונות. "כיום הציבור יכול להחזיק את כספו כמעט אך ורק בבנקים. היכולת של הציבור להחזיק חלק מכספו בשקל הדיגיטלי עשויה לגרום להם לרצות לתמרץ את הציבור להשאיר את הכסף אצלם - בין אם על-ידי תשלום ריבית על העו"ש וריבית גבוהה יותר על הפיקדונות, ובין אם באמצעות ערכים מוספים אחרים כגון שירות טוב יותר, טכנולוגיה טובה יותר וכדומה. אם זה לא יספיק, נשקול אפשרות שבנק ישראל בעצמו ישלם ריבית ישירות על החזקות הציבור בשקל הדיגיטלי".

***גילוי מלא: הכנס בחסות בנק ONE ZERO, מיקרוסופט, KPMG, HP Indigo, AT&T, ובהשתתפות מקורות ורשות החדשנות.