גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם • על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי
גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

התפקיד של המערכת הבנקאית הוא קודם כל לשרת את לקוחותיה בפעילות הבנקאית השוטפת שלהם, אולם לדברי מנכ"ל ONE ZERO, גל בר דעה, יש לה תפקיד לא פחות חשוב. "לבנקים יש שני תפקידים - הראשון הוא לשמור על הכסף של הלקוחות ובתוך התפקיד הזה לגרום להעברות לעבוד. התפקיד השני נוגע לאחריות שיש לנו גם לרווחה הכלכלית של האנשים", כך הוא אמר בכנס TECH IL של גלובס שמתקיים היום (ג').

ראיון | גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"
ראיון | גל בר דעה לוקח את הבנק הדיגיטלי ל-AI: "לחברות קטנות יהיה יותר כוח" 

בראיון לכתב גלובס נבו טרבלסי, ציין בר דעה כי "זה לא מופרך שתהיה דירקטיבה של המפקח על הבנקים שתגיד שבכל פעם שבנק מגיש תוכנית עבודה שנתית, הפיקוח יבקש לראות אם התכנית מצמצת את מספר הלקוחות במינוס. שהם עולים מאשכול 2 לאשכול 3. שלא יתרכזו רק בהלימות הון או רווחיות מסוימת אלא יבדקו האם בסופו של יום תרמנו, כבנקים, לרווחת הציבור. הדירקטיבות והחזון האלה גורמים לך להיות אמיץ. אתה משקיע בדברים שלא השקעת קודם".

בוא נחזור לבוקר יום ראשון אחרי המתקפה האיראנית שסוכלה, אתה כמנכ"ל בנק בישראל, מפחד?
"הבוקר נזכרתי שלפני יומיים ישבנו בשלוש בלילה וראינו סרט מדע בדיוני. משקיע התקשר אלי בשלוש בבוקר ושואל אם הכל בסדר. סיפרתי שאני עושה מצגת לבורד והוא שאל אותי בתגובה 'אם אני נורמלי'.

"הלכתי להקים בנק ובתגובה אמרו לי ש-50 שנה לא קם בנק, אז יש מעט דברים שאני מפחד מהם. קמתי בבוקר ושני דברים עברו לי בראש. הניצחון של ההייטק הישראלי והניצחון של החשיבה ארוכת הטווח. לפני 30 שנה קמו אנשים עם מפת דרכים ארוכת טווח ועם המון אומץ ופיתחו טכנולוגיות. המחשבה השנייה היא שבחלק מהדברים שמשפיעים על החיים שלי, החשיבה ארוכת הטווח לא קיימת. יש תושבים בצפון שלא יודעים מה קורה איתם מחר. אתה לא יודע מה קורה עם החרדים ועם החינוך. דווקא בדברים שהכי משפיעים עלי ביום יום, אנחנו חיים בעולם של חשיבה קצרת טווח וזה מטריד אותי".

אז אין מישהו שבאמת מנהל את האירוע?
"זה לא עניין פוליטי אלא איך אתה מצליח ליישם. החשיבה הזו לא קיימת במגזר הציבורי. באיחוד האירופי ישנן דירקטיבות. אם אתה רוצה להיות חבר באיחוד יש רשימת כללים שאתה חייב לעמוד בהם כמו הורדת מדד השחיתות או פליטת גזי החממה. זה לא משנה איזו מפלגה עולה לשלטון. אחד הדברים שחסרים לנו בממשלה הוא סוג של דירקטיבה כזו. אפשר לקחת את זה לעולם התחבורה עם הורדת מספר כלי הרכב. אנחנו בבנק הדיגיטלי קוראים לזה להגיע לירח. במגזר הציבורי והפוליטי זה לא קיים".

הטכנולוגיה - הדרך היחידה לאפשר אוטוריטה לייעוץ לכולם

אחד הפיתוחים של ONE ZERO, שנועדו לבדל אותו מהמערכת הבנקאית הקיימת, היא הבינה המלאכותית. בבנק פיתחו את "אלה", שכרגע אמנם מאפשר ביצוע פעולות בסיסיות, אבל בשלב עתידי תוכל לעשות פעולות ללקוח בלי מגע אדם. 

"אחד הדברים המדהימים בתור בנק שיש לו אחריות לרווחה כלכלית הוא שהייתי רוצה לתת לכל הלקוחות מישהו שהוא אוטוריטה להתייעץ איתו", הוא מסביר, "אבל אין דרך לתת לכולנו אדם לדבר איתו והדרך היחידה היא באמצעות 'אלה'. היא מתבססת על היכולת להכיר אותך כלקוח באמצעות רפורמת הבנקאות הפתוחה שהיא דבר מדהים ודבר שני באמצעות פיתוחים שאנחנו עושים בתוך הבית היא תוכל לייעץ לך".

מתי תשתמשו ב"אלה" באופן מלא?
"מדובר בגרסאות ומגרסה לגרסה רואים שיותר אנשים סומכים עליה. אתה יכול לשאול שאלות ולהתייעץ. וה'ארלי אדפטרס', המאמצים הראשונים, מרוצים. אבל בסוף זו עקומת למידה. חלק מהאנשים יגידו שהאתגר הוא לא טכנולוגי אלא פסיכולוגי. אני מדבר על טכנולוגיה וקודים, אבל בסוף אנחנו עובדים הרבה על איך 'אלה' מדברת והאם היא יודעת לזרוק בדיחה או לסייג עצמה או להגיד שהיא טועה. הגרסה שיש לנו כבר היום מרגישה מאוד אנושית". 

אתה משנה תפקיד מה יקרה בעוד כמה שנים?
"אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית. רוב האנשים לא עברו בנק, יש 2%-2.5% בשנה שעוברים בנק. במשך 50 שנה לא הייתה אלטרנטיבה ורווחי הבנקים הראו שהיום יש מקום לבנק גדול נוסף. כולם רוצים מפץ מחר ושואלים אותי למה לא שברתם את השוק. אני מנסה להסביר שבנקאות זה מרתון. יש אלמנט פסיכולוגי. זה לוקח זמן. יש לנו מטרה ואנחנו מאמינים שכמו שלרוב הציבור אין עם מי להתייעץ, גם במדינות אחרות כמו איטליה, ספרד וארה"ב לרוב האנשים אין עם מי להתייעץ. אם נוכל לספק את היכולת הזו פה, והוכחנו זאת כשבהינתן המחאה והמלחמה הגענו ל-100 אלף לקוחות, כך שאנחנו יכולים להסתכל גלובלית 30 שנה קדימה. אז אנחנו יכולים להיות הסיטיבנק הבא". 

***גילוי מלא: הכנס בחסות בנק ONE ZERO, מיקרוסופט, KPMG, HP Indigo, AT&T, ובהשתתפות מקורות ורשות החדשנות.