רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים • בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי
רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

בכנס TECH IL של גלובס שמתקיים היום (ג'), שוחח רז בכר מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, עם מיטל ויזברג על עולם הסטארט-אפ הישראלי, ההתמודדויות שלו במהלך המלחמה ועל החיבורים שנוצרו תוך כדי המלחמה. 

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה
ראיון | גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"
המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

צמד המלים בינה מלאכותית הפך ללוהט בשנה האחרונה. אבל כמה יזמים ישראלים באמת מצליחים לממש את הפוטנציאל של הטכנולוגיה הזו? האם חברות ישראליות פספסו את עגלת הבינה המלאכותית?", השאלה הזו נשאלה במהלכו של הכנס על מנת לשמוע את תגובת הקהל.

הקהל השיב בצורה גורפת כי היזמים הישראלים נמצאים על עגלת ה-AI, ורז בכר אכן מסכים: "כלים טכנולוגיים כמו בינה מלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים מהשלבים הכי מוקדמים. אנחנו עובדים עם יזמים ויזמיות כבר משלב הרעיון, כדי לתת להם את כל המעטפת שהם צריכים. גם ברמת הכלים, וגם ברמת שיתופי הפעולה והחיבור לאקוסיסטם של הלקוחות שלנו".

כמה פניות חווית מצד יזמים בזמן המלחמה?
"מצד אחד, המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי ואת הסטארט-אפ בפני דברים שלא ראו קודם. ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית. זה הגיע משני מקומות: קמו מיזמים שהתמודדו עם אתגרי המצב, ודבר שני - המון יזמים גויסו למילואים, ונתקלו באתגרים חדשים שם. ראינו בקשות מחברות שקיימות בתכנית, והלכנו להתאים את התכניות שלנו בזמני תגובה וגמישות מקסימלית, כדי לתת ליזמים שקט תעשייתי. 

"בנוסף, כלי AI למפתחים יכולים להאיץ את זמני הפיתוח ולהוריד את החסמים לבניית מיזמים. כמויות גדולות של מיזמים שביקשו להיכנס לתכניות הקימו בימים ספורים מיזמים שהיו לוקחים לפני כן שבועות וחודשים. היזמים בהחלט מינפו את יכולות ה-AI שיש לנו להציע. היום קל יותר להקים חברות, והרף ירד באופן משמעותי".

איך אתם בוחרים במי להשקיע? מה מעניין אתכם?
"אנחנו עובדים עם כל סוגי הסטארט-אפים, מ-B2C לאנטרפרייז, כולל הרבה מיזמים מבוססי AI. אנחנו נותנים ליזמים עצות איך להתחיל ומחברים אותם למומחי תוכן. אפשר לראות סטאראט-אפים מתקדמים יותר, שעשו אקזיטים יפים, וגדלו בתכניות של התמיכה העסקית". 

פנו אליכם 360 יזמים בחודשי המלחמה. כמה מתוכם מתעסקים ב-AI?
"היו לנו את כל תתי הקטגוריות של AI. היו כאלה שהתמקדו ב-AI של ניתוח תמונה וטקסט, אבל היה גם שימוש נרחב בכלי AI כדי לבנות את המיזמים מלכתחילה. ניהול תרומות ועזרה לקהילה. יש מיזם שאנחנו מאוד גאים בו, סטארט-אפ ישראלי בשם דסי (Deci), שהכנסנו אותם למודלים של מיקרוסופט. מבחינת שיתוף פעולה עם מיקרוסופט, הוא נמצא באותה שורה כמו חברות כמו OpenAI ומטא".

איך החברה הגלובלית התייחסה לתעשייה המקומית?
"המנכ"ל שלנו יצא באופן פנימי בתמיכה שלו כלפי העובדים בישראל, וההנהלה המקומית תמכה בעובדים. הייתה גמישות ואפשרות לבוא ולהתנדב ולעזור לעובדים שהתגייסו למילואים, ולמי שנפגעו מפעולות האיבה. גם בחלק העסקי, הקבוצה של מיקרוסופט פור סטארט-אפ הגלובלי, הגמשנו את כל מה שהיה אפשר להגמיש. חברות ישראליות קיבלו עדיפות בזמני התגובה, ושאלנו פחות שאלות. כמו כן, אספנו תרומות מהעובדים והכפלנו את הסכום, וכך גייסנו מיליוני שקלים למפונים ומשפחות הנפגעים".

היה לנו לילה הזוי עם מתקפה איראנית - קיבלתם תגובות מקולגות בחו"ל?
"כל פעם שיש אסקלציה במצב, והעיתונות הבינלאומית מייצרת כותרות, אנחנו מרגישים את התמיכה של הקולגות שלנו בחו"ל. הודעות התמיכה מגיעות מסביב לשעון. יש תמיכה לעובדים ולמשפחות, אבל גם מבחינת הגמישות שנותנים לנו. אנחנו מוכיחים שההייטק הישראלי Delivers. עם כל המלחמה, אנחנו עושים את זה, ואפילו מעלים את הרף מבחינת השירותים והתמיכה ומפתיעים לטובה את ההנהלה". 

הבינה המלאכותית יצרה האצה בחממות הטכנולוגיות. נולדו חברות שימשיכו קדימה ויצמחו?
"קמו בתקופה הזאת מיזמים שפותרים סוגיות אמיתיות שאנחנו מתמודדים איתן. יש הרבה התארגנויות שקמו, מסטודנטים ועד לגופים המסודרים. הציגו לאנשים בעיה, והם הצליחו לפתור אותה. יש הרבה רעיונות עם היתכנות עסקית. האמת שהרבה מהקבוצות האלה לא לגמרי מבינות שמה שהם עושים זה יזמות.

"מעבר לפרויקטים וטכנולוגיה שפותרת בעיות, הייתה אינקובציה של צוותים שהתגבשו והוכיחו שהם יכולים להביא פתרון לבעיה אמיתית בפרק זמן מינימלי. אנשים שלא הכירו אחד את השני, כל אחד מרקע ונסיון אחר, שעבדו ביחד, והוכיחו את היכולת שלהם לבנות פתרונות לבעיות אמתיות. כשיביאו לצוות כזה בעיה חדשה, יש להם כבר את נסיון עבודה ביחד, מה שיאפשר להם לרוץ מהר יותר ומגדיל את הסיכוי להפוך את המיזם לחברה, שתגדל, שתגייס עובדים, ושתצטרף כעוד סטארט-אפ באקוסיסטם הישראלי. התקופה הזאת, שבאה עלינו בעל כורחנו, הייתה תקופת זריעה לחלק מהחברות הכי יפות שנראה בשנים הקרובות". 

 ***גילוי מלא: הכנס בחסות בנק ONE ZERO, מיקרוסופט, KPMG, HP Indigo, AT&T, ובהשתתפות מקורות ורשות החדשנות.