האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה • המשרוקית של גלובס

ח"כ מירב בן ארי, יש עתיד (חמש, 103FM, 9.4.24) / צילום: שלומי יוסף
ח"כ מירב בן ארי, יש עתיד (חמש, 103FM, 9.4.24) / צילום: שלומי יוסף

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

החלטתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למנות למפכ"ל את סגן המפכ"ל ניצב אבשלום פלד עוררה ביקורות רבות. ח"כ מירב בן ארי, לדוגמה, ביקרה את היעדר ניסיונו המבצעי של פלד: "בדרך־כלל מפכ"ל היה (קודם לכן) מפקד מחוז או מפקד מג"ב", היא אמרה בראיון לרדיו 103FM.

פלד אכן לא פיקד קודם לכן על מחוז או על מג"ב - אם כי כן שימש כסגן מפקד מחוז ירושלים וסגן מפקד מג"ב - אבל האם אכן מדובר במקרה חריג כפי שטוענת בן ארי? בדקנו. 

המשרוקית | האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?
המשרוקית | האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

בהיסטוריה של משטרת ישראל כיהנו עד כה 19 מפכ"לים. מתוכם, 13 כיהנו קודם לכן כמפקדי מחוז. זאת בנוסף לשני ממלאי־מקום המפכ"ל, בנצי סאו ומוטי כהן, שפיקדו גם הם על מחוז קודם לכן. עוד שניים - המפכ"ל השלישי פנחס קופל והמפכ"ל הנוכחי קובי שבתאי - שימשו כמפקדי מג"ב.

רק ארבעה לא שימשו קודם באחד התפקידים לפני שמונו למפכ"לים. שניים מהם היו המפכ"ל הראשון יחזקאל סהר והמפכ"ל השני יוסף נחמיאס, ששימש קודם לכן כסגנו של סהר. שניהם היו ממקימי משטרת ישראל, ולא הייתה להם הזדמנות לכהן בתפקיד מפקד מחוז לפני כן.

אי לכך, שני החריגים הם שניים ש"הוצנחו" לתפקיד לאחר שירות ביטחוני מחוץ למשטרה: הרצל שפיר, שהגיע לדרגת אלוף בצה"ל; והמפכ"ל הקודם רוני אלשיך, שכיהן קודם לכן כסגן ראש השב"כ. בניכוי סהר ונחמיאס, 88.2% מהמפכ"לים שימשו קודם לכן כמפקדי מחוז או מג"ב. 

"עניין של אתוס" 

מה מביא לשכיחות הזו? כפי שתא"ל (מיל') ד"ר מאיר אלרן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), הסביר למשרוקית, "למפקדי המחוזות יש אחריות טריטוריאלית מבצעית, ולכן כשהם נמצאים בתפקיד הזה, הם מעין 'מפכ"לים בגזרתם'. הפיקוד על המחוז מכשיר אותם לעשות משימות רב־מערכתיות ובתחומים שונים ולמעשה לפקד על כוחות. כמו כן, יש בכך עניין של אתוס".

עם זאת, אלרן גם הדגיש בפנינו: "אני לא חושב שזה תנאי הכרחי שאין מנוס מלעמוד בו, אבל זה בהחלט נותן יתרון משמעותי למועמד מסוים על פני האחרים".

אבל לא רק המינוי של פלד למפכ"ל הוא חריג בהתחשב ברקעו המקצועי, אלא גם מינויו לתפקיד הסמפכ"ל (גם הוא נעשה על־ידי בן גביר). קשה להתחקות אחר התפקיד הזה בגלל שינויים שעבר במרוצת השנים, אבל ברשימת הסמפכ"לים שקיבלנו מהמשטרה, 15 מתוך 24 כיהנו קודם לכן כמפקדי מחוז (שניים מהם כיהנו גם כמפקדי מג"ב), ומאז 2000 ועד למינויו של פלד ב־2023 כולם כיהנו קודם לכן כמפקדי מחוז.

בשורה התחתונה: דבריה של ח"כ בן ארי נכונים. מרבית המפכ"לים כיהנו לפני כן כמפקדי מחוז או מג"ב. רקעו המקצועי של אבשלום פלד חריג מבחינה זו גם כסמפכ"ל.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: מירב בן ארי

מפלגה: יש עתיד

תוכנית: חמש

ציטוט: "בדרך־כלל מפכ"ל היה מפקד מחוז או מפקד מג"ב"

תאריך: 9.4.24

ציון: נכון

לאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע על כוונתו למנות למפכ"ל את סגן המפכ"ל ניצב אבשלום פלד, ח"כ מירב בן ארי מתחה ביקורת על המינוי. בפרט, היא טענה כי חסר לו הניסיון המקצועי: " בדרך־כלל מפכ"ל היה מפקד מחוז או מפקד מג"ב", אמרה.

בדקנו האם אכן לתפקיד המפכ"ל בדרך־כלל מונה קצין משטרה ששימש בעברו כמפקד מחוז או כמפקד מג"ב.

כאמור, מי שבן גביר מייעד להיות המפכ"ל הבא הוא מי שמכהן כיום כסגן המפכ"ל, ניצב אבשלום פלד. כפי שציינה בן ארי, ניצב פלד אכן לא כיהן כמפקד מחוז או כמפקד מג"ב; הוא קודם לדרגת ניצב בשנת 2017 ומונה למפקד אגף הדרכה; לאחר כשש שנים בתפקיד, מונה לסגן המפכ"ל (גם בהתאם להחלטתו של השר בן גביר), תפקיד בו החל לכהן באפריל 2023. לפני שקודם לדרגת ניצב, שימש, בין היתר, כסגן מפקד מחוז ירושלים, סגן מפקד משמר הגבול, מפקד מרחב נגב ומפקד מרחב חברון.

עד כמה זה חריג שממונה למפכ"ל קצין שלא שימש לפני כן כמפקד מחוז או כמפקד מג"ב? מהבדיקה שלנו עולה כי אכן רוב מוחלט של המפכ"לים שימשו כמפקדי מחוז לפני שמונו לתפקיד. מתוך 19 מפכ"לים, 13 היו מפקדי מחוז (לא כולל שני ממלאי־מקום, בנצי סאו ומוטי כהן, אשר שניהם שימשו כמפקדי מחוז). מתוך השישה שלא היו לפני כן מפקדי מחוז, שניים היו מפקדי מג"ב (המפכ"ל הנוכחי רב־ניצב יעקב שבתאי והמפכ"ל השלישי פנחס קופל), שניים הגיעו לתפקיד לאחר שירות בטחוני מחוץ לשורות המשטרה (רוני אלשיך שהיה סגן ראש השב"כ, והרצל שפיר שהיה אלוף בצה"ל) - ועוד שניים הם יחזקאל סהר ויוסף נחמיאס, שני המפכ"לים הראשונים שהיו בין מקימי המשטרה (המפכ"ל השני, יוסף נחמיאס, היה סגן המפכ"ל הראשון של המשטרה).

כלומר, בהתאם לדברי בן ארי, להוציא את שני המפכ"לים הראשונים של המשטרה, כמעט כל המפכ"לים היו בעברם מפקדי מחוז, כאשר שני היוצאים מן הכלל הם אנשים שמונו לתפקיד לאחר שהגיעו לדרגה בכירה בארגון ביטחוני אחר.

מדוע כהונה כמפקד מחוז כה שכיחה בקרב מפכ"לים? כפי שהסביר לנו תא"ל (מיל') ד"ר מאיר אלרן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), "משטרת ישראל בנויה כך שהמפכ"ל הוא למעשה קצין מטה, ומי שבעיקרו של דבר מפקדים על יחידות המשטרה הם מפקדי המחוזות. למפקדי המחוזות יש אחריות טריטוריאלית מבצעית - ולכן כשהם נמצאים בתפקיד הזה, הם מעין 'מפכ"לים בגזרתם'. זאת אומרת שהפיקוד על המחוז מכשיר אותם לעשות משימות רב־מערכתיות ובתחומים שונים ולמעשה לפקד על כוחות. בהינתן שהמשטרה היא גורם מבצעי - ולדעתי זה אכן המצב - יש יתרון שהם צוברים את היתרון הזה".

בנוסף, אלרן סבור כי "מבחינת רוח המשטרה ורוח הארגונים הביטחוניים האחרים, אם אתה נמצא בציר המבצעי, זה מראה שהמערכת מתייחסת אליך בתור מי שמועמד לקידום לתפקידים פיקודיים - ויש בזה גם עניין של אתוס".

יחד עם זאת, הוא מדגיש כי "אין שום חובה למנות למפכ"ל רק מי שהיה מפקד מחוז, ואני לא חושב שזה תנאי הכרחי שאין מנוס מלעמוד בו, אבל זה בהחלט נותן יתרון משמעותי למועמד מסוים על פני האחרים".

מה שמעלה את השאלה עד כמה המינוי הקודם של ניצב פלד, לסגן המפכ"ל, היה חריג מבחינת הרקע המקצועי שלו. זה עניין קצת יותר מסובך לבדיקה, היות שתפקיד הסמפכ"ל (סגן המפכ"ל) עבר עם השנים שינויים רבים. כך, למשל, בשנים 1991-1996 מוסד התקן של "ראש המטה" במקום התקן של הסמפכ"ל. שלושת הקצינים שכיהנו כראשי המטה בשנים הללו - גבריאל נגל, שלמה גל וזאב אבן־חן - לא היו מפקדי מחוזות לפני כן (קודם למינויים, נגל היה ראש אגף תכנון וארגון, גל עמד בראש המשמר האזרחי; אבן־חן כיהן בתפקיד תשעה חודשים בלבד ואחר־כך מונה למפקד מחוז מרכז).

לכן, רשימת הסמפכ"לים שמשמשת אותנו היא זו שקיבלנו מהמשטרה. רוב הסמפכ"לים (15 מתוך 24; כולל בנצי סאו שכיהן כממלא מקום) שימשו בעברם כמפקדי מחוז. לרוב, מי שלא כיהנו כמפקד מחוז טרם המינוי, שימשו בתפקידים כמו ראש אגף מבצעים, ראש אגף חקירות ומודיעין וראש אגף תמיכה לוגיסטית (בעבר "אגף מינהלה").

יוצאים מן הכלל הם הסמפכ"ל הראשון של המשטרה, יוסף נחמיאס; יוסף בן פורת, הסמפכ"ל השלישי שהיה בין מקימי המשטרה ושימש כמפקד מחוז בארגון "ההגנה" לפני קום המדינה; שלושת ראשי המטה שהזכרנו; והסמפכ"ל הנוכחי, ניצב אבשלום פלד.

למעשה, מאז שנת 2000 ועד למינוי של פלד ב־2023, הסמפכ"לים היו גם מפקדי מחוזות. כלומר, בהיבט הזה, גם המינוי של ניצב אבשלום פלד לתפקיד סגן המפכ"ל היה חריג.

היות שדבריה של ח"כ מירב בן ארי נכונים, לא פנינה לקבלת תגובה ממנה.

לסיכום , בהתאם לדברי בן ארי, רוב המפכ"לים מונו לתפקידם לאחר ששימשו כמפקדי מחוז או מפקדי מג"ב. מתוך 19 מפכ"לים, רק ארבעה לא מילאו את אחד התפקידים הללו לפני כן, כאשר שניים מהם הגיעו לתפקיד "מבחוץ", ושניים מילאו את התפקיד בתחילת דרכה של המשטרה. לכן, דבריה של בן ארי נכונים.

תחקיר: יובל אינהורן