אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת, והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה, לעומת צפי לרווח של 14 סנט • חטיבת הייצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד • המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig
פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל דיווחה הערב (חמישי) על תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה, כשהיא מפספסת את התחזיות ומציגה הכנסות של 12.72 מיליארד דולר, נמוך מתחזיות האנליסטים שעמדו על 12.78 מיליארד דולר. 

ניתוח | בעיצומו של המחסור האדיר בשבבי בינה מלאכותית: אינטל מכריזה על השינוי הגדול בתולדותיה 
אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה 

אינטל הרוויחה 18 סנט למניה (רווח מתואם) וזאת בהשוואה לתחזיות האנליסטים שהסתכמו ברווח של 14 סנט למניה.  כמו כן נרשם צמצום של הרווח הנקי המתואם מרבעון לרבעון: מ-2.3 מיליארד דולר ברבעון הרביעי ל-800 מיליון דולר בלבד ברבעון הראשון. בעקבות התחזית המאכזבת, מניית אינטל יורדת במסחר המאוחר ב-9%. 

אחרי שנהנתה מעלייה במחיר המנייה לאורך שנת 2023, סופגת אינטל ירידה של 27% מאז תחילת השנה. מניות השבבים, כמו מניות הטכנולוגיה, חוו כמה ימים קשים עם האכזבה מנתוני האינפלציה הגבוהה והצמיחה הנמוכה שמפגין השוק האמריקאי.

זהו הדוח הראשון שמפרסמת אינטל מאז ביצעה מספר שינויים ארגוניים, אך ספק אם אלה יבואו לידי ביטוי בשורת ההכנסות או במחיר המנייה השנה. מאז תחילת השנה הספיקה אינטל להודיע כי מפעליה יתחילו לייצר שבבים עבור חברות אחרות, חלקן מתחרות, ואף הקימה לשם כך יחידה עסקית נפרדת המדווחת כעת באופן מיוחד לראשונה בדוח הרבעוני; בנוסף, הודיעה אינטל לעובדיה על שינוי ארגוני נרחב בארגון המו"פ, שיוכפף מעתה לחטיבת השרתים והבינה המלאכותית, במה שנראה כמו תפנית אסטרטגית - עד כה נוהל הארגון בידי הישראלית שלומית וייס באוריינטציה לתחום המחשוב האישי. כתוצאה מהמהלך עזבה וייס את אינטל לאחר יותר מ- 30 שנה.

למרות ההשקה החגיגית של פעילות הייצור של אינטל בחודש פברואר וההכרזה על מיקרוסופט כלקוח. חטיבת הייצור ("פאונדרי") של אינטל הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

ההפסד התפעולי מפעילות הייצור רק גדל מ-2.35 מיליארד דולר ל-2.47 מיליארד משנה לשנה. באינטל מסבירים כי הם שוקדים על בניית מפעלים רבים, בהם מפעלי 1.8 ננומטר (18 אנגסטרום), שעליהם משליכה אינטל כעת את כל יהבה ומגבירה את הוצאותיה. החברה מדווחת גם כי 50 יצרניות שבבים מבצעים כעת פעילות בדיקות לבחינה של העברה לייצור בענקית השבבים.

לעומתה, טייוואן סמיקונדקטור דווקא רשמה עלייה בפעילות הייצור שלה בדיווחיה מהשבוע שעבר: החברה דיווחה על הכנסות רבעוניות של 18.87 מיליארד דולר, עלייה של כ 13% משנה לשנה, למרות ירידה של כ 4% מרבעון לרבעון.

אינטל דיווחה על פעילות הייצור שלה קודם לכאן רק באמצעות שורת ההכנסות. תחת מה שמכונה Intel Foundy, היא דיווחה על עלייה של 103% בכל שנת 2023 ביחס ל- 2022, אך הרבעון הרביעי של 2023 כלל שיעור צמיחה של 63% בלבד משנה לשנה, משמע קצב הצמיחה הואט.

המעבר לאסטרטגיה ששמה דגש על ייצור שבבים בא לידי ביטוי בבנייה של מספר מפעלים בנקודות שונות על הגלובוס, בהן ישראל, גרמניה, פולין, אירלנד וארה"ב. אלה לא צפויים להתחיל ולייצר בשנתיים הקרובות ולכן שיפור בתוצאות חטיבת הייצור עשוי להגיע רק עוד מספר שנים. לזכותה של אינטל עומדים שני נתונים: היותה הנהנית העיקרית של סבסוד ממשלתי אמריקאי שהעובר סוף סוף לקופתה, כ- 8.5 מיליארד דולר, תוצר של "חוק השבבים" ועוד מיליארדים מממשלות ישראל, גרמניה ואירלנד. ובנוסף, היא חברת הייצור היחידה כיום שפעילותה מבוזרת בין אסיה, אירופה וארה"ב, בניגוד למפעל השבבים המתחרה, TSMC , שעיקר פעילותה מרוכזת בטייוואן.

עם זאת, אינטל לא הכריזה על לקוחות משמעותיים חדשים מלבד מיקרוסופט, שלא ידועה בתור יצרנית שבבים גדולה, וההכרזה על המעבד הגרפי החדש שלה, גאודי 3, גם הוא מהרבעון האחרון, עדיין לא בא לידי ביטוי בשורת ההכנסות.