גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ • במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אתר בנייה / צילום: Shutterstock
אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בכיר בענף הבנייה טוען בתוקף כי כ-8,000 פועלים פלסטינים משטחי יהודה ושומרון קיבלו לאחרונה, "בשקט בשקט", כדבריו, אישור כניסה לישראל והם כבר עובדים באתרי הבנייה בארץ - וכי בקרוב צפויים להיכנס 8,000 נוספים. אותו גורם, אשר מעסיק ישירות חלק מהעובדים הללו, טוען כי מדובר בפועלים פלסטינים שנהגו לעבוד בישראל בעבר, וכעת קיבלו אשרות חדשות מהשב"כ.

ראיון | "בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי 
שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה 

נזכיר כי מאז תחילת המלחמה נאסרה כניסתם של פועלים פלסטינים - הן מיהודה ושומרון ובוודאי מרצועת עזה - וכך נגרעו מן הענף בבת-אחת יותר מ-100 אלף פועלים. לאורך חודשי המלחמה כמה גורמים, ובהם שר הפנים משה ארבל, קראו לאפשר מחדש כניסה של פועלים פלסטינים, גם אם חלקית, אך העמדה הרשמית של המדינה עד כה הייתה איסור מוחלט של כניסת פועלים.

כעת, לדברי אותו גורם בכיר, מוכנסים פועלים פלסטינים לישראל הלכה למעשה, בזרם שהולך וגובר. בהקשר זה נציין את חשיפתו של יוסי אלי, כתב חדשות 13, לפני כחודשיים, ולפיה 2,396 בתי עסק ומפעלים בישראל מחזיקים באישורי כניסה לאלפי פועלים פלסטינים, בהיותם "עסקים חיוניים".

על אף הדברים, במנהל האזרחי מכחישים את הטענות ומדגישים בתוקף כי הדברים אינם נכונים. "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל", מציינים שם. ברקע הדברים נציין, כפי שנחשף כאן בגלובס, כי אלפי פועלים פלסטינים מועסקים בתוך שטחי ישראל מאז פרוץ המלחמה באופן לא חוקי.

הקבלנים לראש הממשלה: "הכנס 40,000 עובדים פלסטינים"

במקביל לדברים אלו, שלח היום נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ', בטענה כי ענף הבנייה "נמצא במצבו הגרוע ביותר מאז ומעולם" ובמטרה להתריע "על קריסה צפויה של ענף הבנייה והתשתיות בישראל, אם ממשלת ישראל תמשיך לנהוג כפי שהיא נוהגת - ברשלנות, בניתוק גמור מהמציאות ובחוסר ניהול ותיאום בין משרדי הממשלה".

סרוגו טוען כי בשל המחסור החמור בכוח אדם, והעובדה שעד כה נכנסו לישראל פחות מ-2,000 עובדים זרים חדשים, רוב הקבלנים יאחרו במסירה של דירות בתקופות של כ-6-8 חודשים. "על פי הוראות חוק מכר דירות, עליהם לשלם מיליארדי שקלים של קנסות לרוכשי הדירות בגין האיחור", הוא כותב - וקורא לראש הממשלה ולשר האוצר להחליט על הכנסה מיידית של 40 אלף פועלים פלסטינים מיהודה ושומרון לישראל, לעבודה בענף הבנייה והתשתיות.

עוד מבקש סרוגו להיפגש אישית עם ראש הממשלה כדי לדון איתו במצב: "לאחר שבעה חודשים שבהם לא התגבשה שום תוכנית אסטרטגית אמיתית לפתרון המשבר, אשר בהכרח יוביל את מדינת ישראל למשבר בדיור ולמשבר תשתיות לאומיים, אני פונה אליך כנשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ באופן אישי בבקשה לקיים פגישה דחופה עם ראשי ענף הבנייה והתשתיות בארץ, עם שר האוצר, אשר מטרתה לפרוס בפניך באופן ישיר ובלתי אמצעי את חומרת המצב ודרכים ליציאה מיידית מהמשבר".