"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים • "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס • וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters
נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

התרסקות המסוק בה נהרגו אתמול נשיא איראן אברהים ראיסי ושר החוץ שלה חוסיין אמיר עבדאללהיאן, תפסה ביממה האחרונה את הכותרות הבין־לאומיות, במיוחד על רקע המלחמה במזרח התיכון והחשש מהסלמה באזור. אחרי שעות ארוכות של אי־ודאות, ואפילו הודעות סותרות על איתור ניצולים מחד וחשש כבד לחיי הנוסעים במסוק מנגד, הידיעה על מותו של נשיא איראן הפכה לכותרות הראשיות ברוב אתרי החדשות.

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק
מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

"המוות מתרחש על רקע התגברות המתח במזרח התיכון סביב המלחמה הישראלית בעזה", כתבה הבוקר רשת CNN בכותרת המשנה של הידיעה הראשית באתר שלה. "התזמון של ההתרסקות הוא רגיש במיוחד", נכתב בפרשנות שהופיעה באתר הרשת האמריקאית, "במיוחד בשל העובדה כי המתח באזור גואה לרמות שלא נרשמו בעבר". עוד נכתב, כי למרות שהמנהיג הרוחני חמינאי מחזיק ב"סמכויות אדירות, שמגמדות את תפקיד הנשיא באיראן", עדיין מדובר בזעזוע כבד למערכת הפוליטית באיראן, שמתמודדת, בין היתר, עם התקוממות עממית הדורשת חופש רב יותר. "בשנים האחרונות, איראן טולטלה על־ידי הפגנות צעירים נגד שלטון האייתולות, ומצב כלכלי שהולך ומידרדר", כתבה הרשת. ההפגנות נפסקו, נכון לעכשיו, אולם יכולות לשוב ולצוץ. ראיסי, לפי הפרשנות, היה אחד מהמנהיגים המזוהים ביותר עם דיכוי ברוטאלי והפרת זכויות אדם.

בגרמניה, בה חיים גולים איראניים רבים ומתנגדי משטר, זינק מותו של נשיא איראן לראש סדר היום. "מותו של נסיך הכתר", כתב הבוקר ה"שפיגל" על מותו של ראיסי: "תובע כללי, שופט שריעה והמנהל בפועל של מדינת המולות... ראיסי נחשב ליורש המיועד של המנהיג העליון חמינאי". "למחנה השמרני באיראן אין זמן רב למצוא מועמד, אבל השאלה היא האם מתנגדי משטר ינצלו את ההזדמנות כדי לצבור תמיכה במהלך תקופת המעבר?", תהה ה-FAZ.

בארה"ב, החדשות על גילוי הגופות של המנהיג האיראני, שר החוץ ושורת בכירים ומאבטחים שהיו על המסוק, התקבלו בשעת לילה מאוחרת, אך עדיין כבשו את המקומות הראשונים באתרים. "שני מקרי המוות מותירים את איראן ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים גם בעולם וגם בתוך איראן", כתב ה"ניו יורק טיימס". גם העיתון האמריקאי העריך כי ראיסי היה המועמד המוביל להחליף את חמינאי, בן 85.

כלי התקשורת המערביים המרכזיים כולם התייחסו לאירוע כתאונה, ולא העלו השערות בנוגע למעורבות ישראלית בה. סוכנות הידיעות רויטרס אף דיווחה כי גורם ישראלי אנונימי התראיין ו"שלל באופן מלא" אפשרות שישראל הייתה מעורבת בתהליך.

התגובות מצד מנהיגי העולם

איראן מבודדת מבחינה בין־לאומית, לאחר עשורים של סנקציות ומבוי סתום בנוגע לשיחות עם המעצמות המערביות על הפסקת תוכנית הגרעין שלה, אך ההתרסקות הובילה להתבטאויות ידידותיות יחסית מצד האיחוד האירופי. הארגון הודיע במהלך הלילה על צעד חריג שבו הפעיל את מערכת הלוויינים שלו ("קופרניקוס") לטובת איתור המסוק המרוסק. בנוסף, נשיא המועצה האירופית שארל מישל הביע את תנחומיו בציוץ ברשת החברתית X, וכתב כי "מחשבותינו נתונות למשפחות הקורבנות".

מצד בעלות בריתה של איראן, נשמעו הודעות תמיכה ברורות יותר. "עצוב ומזועזע ממותו הטרגי של ד"ר סאייד אברהים ראיסי, נשיא הרפובליקה האיסלאמית של איראן", כתב ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, "התמיכה שלו ביחסים המתהדקים בין הודו לאיראן תיזכר לתמיד. תנחומיי המלאים למשפחתו ולאזרחי איראן. הודו עומדת לצד איראן בשעה קשה זו של עצב". מנהיג איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד אאל נהיאן, כתב כי "איחוד האמירויות ניצבת בסולידריות לצד איראן בשעה קשה זו". גם מנהיגי עיראק, פקיסטאן ו־ונצואלה שיגרו הודעות תנחומים לעם האיראני, כמו גם ארגוני חמאס, חיזבאללה והחות'ים. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר לתקשורת כי ראיסי היה "ידיד אמת של רוסיה" וביכה את מותו.

הודעות תמיכה הגיעו גם מטורקיה, בה כתב הנשיא ארדואן כי הוא "זוכר את מר ראיסי בכבוד ובהכרת טובה", בין היתר, "אחרי שראיתי כקולגה באופן אישי את המחויבות שלו לשלום של העם האיראני ולאזור שלנו". נשיא סין, שי ג'ינפינג, שיגר את "תנחומיו המלאים" בעקבות ההתרסקות, הודיע משרד החוץ הסיני.