איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו • אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו • באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi
נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן הודיעה הבוקר (ב') רשמית כי הנשיא אברהים ראיסי ושר החוץ אמיר עבדוללהיאן נהרגו בהתרסקות המסוק אתמול, בדרכם מאירוע חניכת סכר בגבול עם אזרבייג'ן.

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב
פרשנות | הודו בדרך לאיראן, ואומרת לארה"ב וכנראה גם לישראל: זה לא עניינכן

שעות ארוכות לאחר התקרית ולאחר דיווחים סותרים, סוכנות הידיעות איראן דיווחה כי המסוק של נשיא איראן אותר על־ידי צוותי החילוץ. בכיר איראני מסר לרויטרס הבוקר כי המסוק נשרף לחלוטין וכי הסיכויים שמישהו יצא בחיים קלושים, וזמן קצר לאחר מכן איראן הוציאה הודעה רשמית על מותם של נוסעי המסוק.

התקרית התרחשה באזור העיר ג'ולפה שבמחוז מזרח אזרבייג'ן, כ-600 ק"מ מהבירה האיראנית טהרן. עלי זקארי, סגן מושל מזרח אזרבייג'ן, סיפר לאתר "שארק" אתמול כי "בשיירה היו שלושה מסוקים. שניים נחתו בשלום, ואחד התרסק". תחילה, דווח בטלוויזיה האיראנית כי המסוק לא התרסק, אלא ביצע נחיתת חירום בעקבות מזג אוויר ערפילי.

 לפי טהרן טיימס, היו ארבעה בכירים על המסוק: הנשיא אברהים ראיסי, שר החוץ אמיר עבדוללהיאן, מושל מחוז מזרח אזרבייג'ן מאלכ רחמטי והמטיף הראשי של תפילות ימי השישי בטבריז, אייתוללה אל־האם. בנוסף, בכלי התקשורת האיראני מדווחים כי התקיימה ישיבת חירום של המועצה לביטחון לאומי בנוכחות המנהיג העליון עלי חמינאי. 

המנהיג העליון עלי חמינאי צפוי למנות את סגן הנשיא מוחמד מוחבר למ"מ נשיא, כאשר בחירות לנשיאות יתקיימו תוך עד 50 יום. נזכיר כי באיראן רק לאחרונה התקיימו הבחירות למג'לס (הפרלמנט) ולמועצת המומחים, שתבחר את מחליפו של חמינאי כשימות.

חיל אוויר מיושן 

התאונה התרחשה שעה קלה לאחר שראיסי חנך עם מקבילו האזרבייג'ני אילהם אלייב סכר משותף בנהר אראז, הגבול הטבעי בין שתי המדינות. נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב הצהיר: "מתפללים לשלומו של אברהים ראיסי. בתור שכנה וידידה אנחנו מוכנים לספק סיוע". 

אחד האתגרים הגדולים של משטר האייתוללות הוא חיל האוויר המיושן, שנובע ממגבלות הסחר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. מאז, המטוסים והמסוקים המשמשים את חיל האוויר האיראני הם מיושנים ביותר, ברמה שנדירים הם הצבאות בעולם שמשתמשים בכלי הטיס מאותו דור.

אברהים ראיסי (בן 63) נחשב לשמרן קיצוני, אפילו במושגי משטר האייתוללות - וכזה שנתפס כמועמד לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי לאחר מותו. הוא הושבע לנשיאות בשנת 2021, לאחר קריירה ארוכה במשטר. הוא מכונה "התליין מטהרן" בעקבות מעורבותו בהוצאה להורג של אלפים רבים מאנשי האופוזיציה האיראנית בטיהורים של שנת 1988.

לאיראן ולאזרבייג'ן יש מתיחות הדדית גדולה בשל הקשר הקרוב של אזרבייג'ן עם ישראל וכן הקשר של איראן עם ארמניה. יתרה מכך, אזרבייג'ן היא אומנם מדינה שיעית כמו איראן אך חילונית, ולכן יש לה מתיחות נוספת עם משטר האייתוללות.