ישראל במלחמה | סיקור שוטף

אחרי פרסום הסרטון: הפגנה למען שחרור החטופים

הורי חמש החיילות, שעדיין נמצאות בשבי חמאס, אישרו לחשוף את התיעוד הקשה מבסיס נחל עוז • שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ודרש לנקוט צעדים מיידים נגד הרשות הפלסטינית •תיעוד: מחבל מחוסל - רגע אחרי שילד שהיה לצידו התרחק ממנו • דוח של המודיעין האמריקני: 65% מהמנהרות של ארגון הטרור עדיין פעילות • עדכונים שוטפים

מפגינים להחזרת החטופים הערב (ד') בתל אביב / צילום: דפי כהן
מפגינים להחזרת החטופים הערב (ד') בתל אביב / צילום: דפי כהן

עדכונים שוטפים

21:09 - אחרי פרסום הסרטון: הפגנה למען שחרור החטופים

משפחות חטופים ואלפי מפגינים חוסמים את דרך בגין בת"א בדרישה לעסקת שתביא לשחרור האזרחים והחיילים שנמצאים בשבי חמאס.  יהודה כהן אביו של החטוף נמרוד: "הדם על הידיים של הממשלה". הורים שכולים מפגינים מול משרד ראש הממשלה בדרישה להמשיך את המלחמה. לכתבה המלאה

20:20 - האזעקה באילת והסביבה: נשלל החשד לחדירת כלי טיס עוין

20:13 - אזעקה באילת: חשד לחדירת כלי טיס עוין

אזעקה הופעלה באילת, אילות ואזור התעשייה שחורת מחשש לחדירת כלי טיס עוין

19:02 - הותר לפרסום: 3 לוחמי צה"ל נפלו בקרבות ברצועת עזה 

דובר צה"ל פרסם את שמות הלוחמים שנפלו בצפון הרצועה: סגן ישראל יודקין מכפר חב"ד, סמל ראשון אליהו אלי חיים אמסלם תושב רעננה וגדעון חי דירוא מתל אביב. לכתבה המלאה

 17:57 - לבקשת המשפחות: סרטון חטיפת התצפיתניות נחשף 

הורי חמש החיילות, שעדיין נמצאות בשבי חמאס, אישרו לחשוף את התיעוד הקשה מבסיס נחל עוז. ניתן לראות בו את הצעקות והאלימות במיגונית, את הפחד המשתק בעיניים ואת גבורת החיילות שנלחמות על חייהן - בעודן מדממות ונכפתות באכזריות על הקרקע. בסרטון נשמע אחד המחבלים אומר: "את אלה אפשר להכניס להריון" • מחבל אחר נשמע אומר לקרינה ארייב: "את כל כך יפה". לכתבה המלאה 

הסרטון מפורסם לבקשת המשפחה. מדובר בתיעוד קשה לצפייה

16:40 - הרמטכ״ל לאנשי המילואים בצפון: ״הדרך להחזיר את התושבים לגבול הצפון עוברת דרך תכנון והרבה מאוד עקשנות״

הרמטכ״ל הרצי הלוי, ביקר היום בתרגיל של חטיבת המילואים ״חצי האש״ (551) למוכנות לצפון, בהשתתפות מפקד פיקוד הצפון, מפקד זרוע היבשה, מפקד המרכז הלאומי לאימונים ביבשה, מפקד חטיבה 551 ומפקדים נוספים.

במהלך הביקור התייחס הרמטכ״ל לנושא החזרת תושבי הצפון לביתם ואמר: "להלחם בעזה או בלבנון, דורש עקשנות. אין הישגים קלים. אנחנו צריכים להיות הרבה יותר עקשנים מהצד השני. אנחנו מסתכלים קדימה והדרך להחזיר את התושבים בגבול הצפון בביטחון עוברת דרך הרבה מאוד כישרון ותכנון נכון, והרבה מאוד עקשנות״.

16:04 - ראש המל"ל הנגבי: ישראל לא מעוניינת לשלוט אזרחית בעזה

ראש המל"ל צחי הנגבי אמר בסקירה בוועדת החוץ והביטחון כי "ישראל איננה מעוניינת לשלוט בחיים האזרחיים בעזה ובוחנת חלופות הכוללות גם גורמים פנימיים, אך שאלה לא יצמחו כל עוד חמאס טרם הוכרע. הנגבי הבהיר שעמדת המל"ל היא שאין גורם שיוכל לקחת אחריות ביטחונית על הרצועה, מלבד צה"ל".

13:07 - מחבלים חוסלו בג'נין, חמוש השתמש בבית החולים כמקלט

המבצע של צה"ל בג'נין נמשך: הכוחות חיסלו מחבלים שהשליכו מטענים, חמוש השתמש בבית החולים הממשלתי בעיר כמחסה. במהלך הפעילות הלוחמים החרימו ציוד צבאי וחשפו מטענים שהוטמנו מתחת לצירים ויועדו לפגוע בכוחות.

12:05 - צה"ל ושב"כ השמידו מתחם אמצעי לחימה וחיסלו מחבלי חמאס בתוך בית ספר של אונר״א בנוסיראת

דובר צה"ל הודיע שמטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מתחם בתוך בית ספר של אונר"א שפעלו בו מחבלים של חמאס, ביניהם פעיל נ"ט ומחבל נוח'בה. במתחם היו גם אמצעי לחימה ביניהם מרגמות, נשקים ומטענים.

לפי ההודעה, התקיפה תוכננה בהובלת אוגדת עזה ובהכוונה מודיעינית של אמ"ן ושב"כ, ו"בוצעה בקפידה תוך שימוש בחימוש מדויק והימנעות ככל הניתן מפגיעה בבלתי מעורבים".

11:16 - סמוטריץ' לנתניהו: "בכוונתי לעצור את העברת הכספים לרשות הפלסטינית" 

במקביל להודעת המדינות האירופיות הבוקר (ד') על החלטתן להכיר במדינה פלסטינית, פנה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לראש הממשלה נתניהו ודרש לנקוט צעדים מיידים נגד הרשות, בתגובה על פעילותה החד-צדדית. 

במכתב ששלח שר האוצר והשר במשרד הביטחון לרה"מ, הוא דרש כינוס של מועצת התכנון ביו"ש לאישור עשרת אלפי יחידות דיור בהתיישבות, כולל בשטח E1. עוד דרש סמוטריץ' כי: על כל מדינה שתכיר חד-צדדית במדינה פלסטינית - הקמת יישוב. לקריאת הכתבה המלאה ב-N12

9:07 - משפחות החטופים: הערב נפרסם את תיעוד חטיפת התצפיתניות ב-7.10

סרטון חטיפת התצפיתניות מבסיס נחל עוז יפורסם הערב (ד'), כך הודיע מטה המשפחות להחזרת החטופים. הוריהן של חמש התצפיתניות שנחטפו מהבסיס ועדיין נמצאות בשבי חמאס החליטו להפיץ לציבור ולתקשורת את סרטון החטיפה של הבנות, כפי שתועד ממצלמות הגוף של מחבלי חמאס בשבעה באוקטובר. הסרטון נערך וצונזר ואינו כולל קטעי אלימות רבים.

8:48 - קבינט המלחמה והקבינט המדיני-ביטחוני יתכנסו הערב

קבינט המלחמה שאמור היה להתכנס מחר יתכנס הערב, בדומה לקבינט המדיני-ביטחוני. על הפרק: ניסיון לבדוק אם אפשר להחיות את המו"מ לעסקת חטופים. עוד לפני כינוס הקבינט צפויים השרים גלנט, גנץ ואיזנקוט להיפגש עם נציגי משפחות חטופים.

8:38 - צה"ל: חוסל פעיל נ"ט מרכזי של חמאס שהשתתף במתקפת הטרור בעוטף עזה ב-7.10 וחוסלו חמישה מחבלים שהסתתרו בבית ספר בצפון הרצועה

דובר צה"ל עדכן כי בהובלת אוגדת עזה, אמ"ן והשב"כ, כלי טיס של חיל האוויר חיסל בח'אן יונס את המחבל אחמד יאסר אל-קרא, פעיל נ"ט מרכזי בחמאס שהוביל תקיפות ומתווי טרור נגד כוחות צה"ל במהלך המלחמה והיה במעקב בידי החטיבה הדרומית. "אל-קרא השתתף במתקפת הטרור בעוטף עזה ב-7.10 ובמהלך הלחימה ניסה לירות פעמים רבות לעבר כוחותינו במרחב הרצועה".

"במהלך ההיערכות לתקיפה, זיהתה יחידה 414 ילד שהיה סמוך למחבל, ולכן חדלו את התקיפה מיד לאחר הזיהוי", ציינו בדובר צה"ל. "לאחר התרחקות הילד מטווח המבנה, בוצעה התקיפה שבה חוסלו שני מחבלים נוספים".

בנוסף ציינו בדובר צה"ל כי מטוסי קרב של חיל האוויר, בהכוונת פיקוד הדרום ואגף המודיעין, חיסלו חמישה מחבלי חמאס שפעלו מתוך מתחם בית הספר 'פהמי אל-ג'רג'אוי' במרחב דרג' תפאח בצפון רצועת עזה. "בין המחבלים שחוסלו בתקיפה, המחבל פאדי סלים, ראש מערך ההסברה בחטיבת עזה של הארגון. לצידו חוסלו שלושה מחבלים במערך המודיעין של הארגון ומחבל נוח'בה נוסף".

06:34 - המודיעין האמריקני מעריך: ישראל חיסלה רק כשליש ממחבלי חמאס, 65% מהמנהרות עדיין פעילות

דיווח בפוליטיקו: ההערכה העדכנית של המודיעין האמריקני קובעת כי ישראל הצליחה לחסל רק כ-30%-35% מהלוחמים שהיו לחמאס לפני 7 באוקטובר, וכי 65% מהמנהרות של ארגון הטרור עדיין פעילות. בנוסף, מאז ה-7 באוקטובר הצליח חמאס לגייס עוד אלפי לוחמים חדשים. 

בממשל ביידן חוששים שישראל מאבדת את ההזדמנות לנצח את חמאס וכינו את האסטרטגיה שלה בעזה כ"תבוסה עצמית" ו"פתיחת דלת להישארות חמאס". בוושינגטון מותחים ביקורת על כך שישראל לא הצליחה לשלוט באזורים ברצועה לאחר שטיהרה אותם, הפנתה את האוכלוסייה האזרחית ודעת הקהל העולמית נגדה ואפשרה לחמאס לגייס עוד אלפי לוחמים חדשים. 

הביקורת האמריקנית הייתה חשאית במשך תקופה ארוכה, אך הופכת כעת לפומבית בשל מה שמתואר כ"תסכול" מלצפות בישראל מסרבת לשנות את המדיניות שלה. "אנו רוצים לעודד את ישראל להתמקד בצורך לחבר את הפעולות הצבאיות לאסטרטגיה לסיום הלחימה. אנו הולכים להמשיך וללחוץ על זה", אמר בכיר בממשל ביידן. 

05:58 - לוחם מילואים נפצע קשה במהלך היתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה

לוחם צה"ל מגדוד 222, חטיבת כרמלי (2) נפצע אתמול קשה במהלך היתקלות עם מחבלים בצפון רצועת עזה - כך עדכן דובר צה"ל. הלוחם פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, משפחתו עודכנה.

01:30 - רה"מ נתניהו בריאיון ל-CNN: "יישוב מחדש של עזה מעולם לא היה על הפרק ואמרתי את זה בגלוי, למרות שחלק משותפיי לא אוהבים את זה"

01:00 - דיווח ברויטרס: ממשלת אירלנד תודיע היום, יום רביעי, על הכרה במדינה פלסטינית

00:12 - בכיר בממשל ביידן מכחיש את הדיווחים: עוזרים לישראל למצוא את סינוואר ובכירי חמאס

גורם בכיר בבית הלבן הכחיש הלילה (בין שלישי לרביעי) את הדיווחים ולפיהם ארה"ב הציעה לישראל מודיעין איכותי בתמורה להימנעות ממבצע נרחב ברפיח. "ארה"ב עושה כל מה שהיא יכולה כדי לסייע לאיתור סינוואר", אמר הבכיר בממשל. "יש לו גם דם אמריקני על הידיים. נעשה הכל כדי שהצדק יעשה עימו ועם בכירים אחרים בחמאס שעדיין מסתתרים".

23:45 - דיווח: מצרים שינתה בחשאי את פרטי התנאים לעסקת חטופים

על פי הדיווח ברשת CNN, המודיעין המצרי שינה בחשאי את פרטי הצעת הפסקת האש שישראל, ארה"ב וקטאר הסכימו עליה - מה שהוביל להצעת הפסקת האש של חמאס בתחילת החודש. "כולנו הרגשנו שהם הוליכו אותנו שולל", אמר אחד המקורות.

עוד נאמר בדיווח כי ראש ה-CIA ביל ברנס, שהיה באזור באותם ימים, "זעם והיה נבוך", והרגיש שהמעשה של מצרים גרם לו להיראות כמי שלא היה מעורה בנעשה ושלא עדכן בזמן את הישראלים בנושא. בשל המעשה, כך נטען, "ברנס כמעט התפוצץ".

מי שהיה אחראי לשינויים על פי הדיווח הוא אחמד עבד אל-ח'לק, סגנו הבכיר של ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. "הוא אמר משהו אחד לישראלים ומשהו אחר לחמאס", נטען בדיווח.

23:40 - אזעקות הושמעו בקיבוץ דפנה שבגליל העליון

מאוחר יותר, דובר צה"ל עדכן כי מדובר באזעקות שווא.

פורסם לראשונה ב-N12