עושר עד: כיצד משקיעות המשפחות ששוות 600 מיליארד דולר

דוח הפאמלי אופיס החדש של UBS מבוסס על תיקי השקעות של משפחות בעלות שווי נקי ממוצע של 2.6 מיליארד דולר • גם הן לא פוסחות על השקעה בתחום הבינה המלאכותית ולמעלה מ-78% מהן מדווחות שסביר שהוא יהיה אחד מאפיקי ההשקעה הבולטים שלהן בשנים הקרובות

דוח המשפחות העשירות השנתי / צילום: Shutterstock, Tyler Olson
דוח המשפחות העשירות השנתי / צילום: Shutterstock, Tyler Olson

איך מנהלים תיקי השקעות של משפחות שוות מיליארדים? דוח "הפאמילי אופיס" הגלובלי של UBS, שפורסם היום (ד'), מספק הצצה לכך. הדוח כולל מידע מ-320 משרדים שמנהלים תיקי השקעות של מיליארדרים ברחבי העולם ומייצג משפחות בעלות שווי נקי ממוצע של 2.6 מיליארד דולר, וסך ההון הכולל שלהן עומד על לא פחות מ-600 מיליארד דולר.

מוורן באפט ועד ביל אקמן: השינויים בתיקי ההשקעה של השחקנים הגדולים בוול סטריט 
סכסוכי הירושה והמקדש הפרטי: הבן של האיש הכי עשיר באסיה מתחתן

האיזון בין אג"ח למניות

על פי הדוח, ניתן לראות כי תיקי ההשקעות של המשפחות השיבו את האיזון בין החשיפה לאג"ח ולמניות. הרצון להתאים את עצמם לאינפלציה המתמתנת ולירידה בשיעורי הריבית גרמה לשינוי שהשתקף בתשואות גבוהות יותר על אג"ח.  

מבחינת התפלגות גיאוגרפית, רוב ההשקעות נעשות בעיקר בצפון אמריקה (50%), כ-27% מתבצעות במערב אירופה, ו-17% באסיה. במבט לשנים קרובות, אזור צפון אמריקה ואסיה-פסיפיק (לא כולל סין רבתי) עומדים להיות היעדים הראשונים להקצאות נוספות, כאשר למעלה משליש מדווחים כי הם מעוניינים להגדיל את השקעותיהם בכל אחד מאזורים אלה בטווח של החמש שנים הבאות (38% ו-35% בהתאמה).  

הבינה המלאכותית ו"הניהול הפעיל" מובילים 

ללא ספק הנושא החם ביותר בטכנולוגיה הוא החשיפה המואצת לבינה המלאכותית (AI). מבחינת נושאי ההשקעה, Generative AI הוא התחום המדובר כעת, כאשר למעלה מ-78% ממנהלי ההשקעות של המשפחות העשירות טוענים כי סביר שהוא יהיה אחד מתחומי ההשקעה שלהם בשנתיים-שלוש השנים הקרובות. 

במקביל, נושא נוסף שמועדף על המשקיעים ונמצא בכותרות הוא "הניהול הפעיל". השינויים הטכנולוגיים הללו יוצרים הזדמנות לניהול אקטיבי. על פי הדוח, כמעט 4 מכל 10 משרדים משפחתיים (39%), טוענים כי הם מסתמכים על הבחירה של המנהלים ו/או על ניהול פעיל כדי לשפר את גיוון התיק - עלייה של 4% לעומת 2023. בהמשך לכך, קרנות גידור מהוות 33% מתיקי ההשקעות כמכשיר לפיזור סיכונים.  

מה מדאיג את מנהלי ההשקעות של העשירים?

התחום הגיאופוליטי הוא נושא אקטואלי ואקוטי ומיד אחריו מככב תחום האקלים. מהדוח עולה כי במהלך השנה האחרונה כ-58% היו מודאגים מהאפשרות של סכסוך גיאופוליטי בממדים רחבים. חשש נוסף עלה מכך שהבנקים המרכזיים יוכלו להוריד את שיעורי הריבית בקצב איטי בלבד, כאשר 37% ממנהלי ההשקעות דיווחו כי הם חוששים משיעורי ריבית גבוהים ו-39% מודאגים מאינפלציה גבוהה. 

כאשר המשיבים התבקשו לתת את דעתם בהסתכלות קדימה, הדאגות לטווח הארוך הלכו והתבהרו. בעוד שסכסוך גיאופוליטי נותר בראש הנושאים שמעסיקים את המשיבים (62%), כמעט מחצית מהם (49%) מודאגים מהשינוי האקלימי וכמעט אותו שיעור (48%) חוששים מפני משבר חוב. זאת בעוד שעל מדינות המערב מכביד חוב ציבורי גבוה, שלא נראה כי ניתן להתמודד איתו לאורך זמן. 

ההשקעות במזרח התיכון

בהתמקדות על המזרח התיכון, חשוב לציין כי לעומת שאר העולם, המשקיעים במדינות אלו מעדיפים השקעות נדל"ן (15%). במקביל, אג"ח איכותיות לטווח קצר משמשות את המשקיעים במזרח התיכון לגיוון התיק פחות ממקביליהם הגלובליים. במידה ומרחיבים את הסתכלות המאקרו, רואים שבשנה הקרובה הדאגה היא מפני סכסוך גיאופוליטי רחב היקף (68%), ולאורך חמש השנים הבאות המשקיעים חוששים ממשבר בשווקים הפיננסיים (57%).