אחרי ארבע שנים, תוכנית "דניה החדשה" יוצאת לדרך

אחרי ששופטי ביהמ"ש המחוזי בירושלים ביטלו את תוכנית "דניה החדשה" בחיפה, שופטי העליון הפכו את החלטתם • ההרשמה להגרלת מחיר למשתכן תיפתח בשבוע הבא, ובמסגרתה יוגרלו 4,633 דירות בהנחה ב-19 יישובים ברחבי הארץ • וגם: הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה על עשרה מתחמים חדשים לפינוי בינוי • חדשות הנדל"ן 

לראשונה יוגרלו דירות בהנחה באכסאל, באפרתה, בבת ים, בדיר אל-אסד ובצור הדסה / צילום: Shutterstock
לראשונה יוגרלו דירות בהנחה באכסאל, באפרתה, בבת ים, בדיר אל-אסד ובצור הדסה / צילום: Shutterstock

תכנון

העליון ביטל את הביטול: תוכנית "דניה החדשה" בחיפה תצא לדרך

בית המשפט העליון ביטל את החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים מסוף 2022, וקבע כי אישורה של תוכנית "דניה החדשה" בחיפה (הידועה גם בשם "דניה הירוקה") יישאר בתוקף ולא יבוטל.

בלעדי | חברות הנדל"ן נטשו פרויקט פינוי בינוי במרכז תל אביב. מה יעשו הדיירים? 
בלעדי | יותר משלוש שנים: הסטנדרט החדש של הקבלנים למסירת דירות 
חברת הנדל"ן שחשפה: הסיכון של מבצעי "קנו עכשיו, שלמו אחר כך" 

מדובר בתוכנית על שטח של 107 דונם המיועדת להקמת 226 דירות חדשות ב־58 מגרשים בשכונת דניה שעל הכרמל בחיפה. היא אושרה בפברואר 2020, אבל הוגשו לגביה שלושה עררים מאז. אחד מהם הגיע עד לבית המשפט המחוזי, שקיבל את טענות העותרים ולפיהם התוכנית אינה נותנת מענה ראוי לחשש מפריצת שריפת יער מכיוון פארק הכרמל הגובל בתוכנית. השופט אלי אברבנאל קבע אז כי "התוכנית נעדרת התייחסות למאפייניו של אירוע חירום רחב היקף".

את הערר הגישה עמותת "שומרים על דניה", וגם עיריית חיפה והוועדה המקומית צירפו את טיעונים לעתירה.

הרכב השופטים בעליון ציין כי שלוש חוות דעת שהוגשו לוועדה המחוזית חיפה לגבי התוכנית, קבעו כי היא אינה מגבירה את הסיכון לתושבי השכונה, וכי מצבה של השכונה אף יהיה טוב יותר ביחס למצבה כיום. "פסק דינו של בית משפט קמא מתערב בפועל בשיקול דעתן של רשויות התכנון", קבעו. השופטת רות רונן קבעה כי החלטת המחוזית התקבלה על בסיס תשתית עובדתית וחוות דעת מקצועיות, והיא "אינה חורגת ממתם הסבירות ולא היה לכן מקום להתערב בה". השופטת דפנה ברק־ארז הוסיפה: "השתכנענו כי מוסדות התכנון נדרשו לנושא זה באופן מקצועי וראוי והביאו אותו בחשבון במסגרת החלטתם המחודשת. על כן, לא היה מקום להתערבות בשיקול דעתם". השופט יחיאל כשר צידד בהחלטות עמיתותיו.

דיור במחיר מופחת

למעלה מ-4000 דירות בהנחה בסוף החודש - מתל אביב ועד מגדל העמק

ההרשמה להגרלת מחיר למשתכן תיפתח ביום שני ה-27.5 ובמסגרתה יוגרלו 4,633 דירות בהנחה ב-19 יישובים ברחבי הארץ. לראשונה יוגרלו דירות בהנחה ביישוב אכסאל הסמוך לנצרת, באפרתה בגוש עציון, בבת ים, בדיר אל-אסד ובצור הדסה.

בהגרלה 81 יח"ד בהנחה בעיר תל אביב, במתחם מכבי יפו, וככל הנראה מדובר בפעם האחרונה שיעלו דירות בהנחה לזכאים בתל אביב-יפו. מדובר במתחם ששווק על ידי רמ"י ליזמים בשנת 2018 ורק כעת עולה להגרלה המתחם האחרון שנותר וטרם הוגרל, במחיר של כ-18 אלף שקל למ"ר לפני הצמדה. במכבי יפו התקיימו ההגרלות למתחמים האחרים בשנים 2019 ובשנת 2022 ואליהן נרשם ביקוש גבוה בקרב הזכאים.

בין היישובים הנוספים בהגרלה - בבת ים לראשונה יוגרלו 232 דירות והמחיר למ"ר הצפוי הנו כ-21 אלף שקל למ"ר לפני הצמדה. בראשון לציון 164 יח"ד בהנחה, בירושלים יוגרלו 80 יח"ד וברחובות שהייתה הכי מבוקשת בהגרלה הקודמת, יוגרלו 250 יח"ד מוזלות.

בהגרלה הקרובה תכנס לתוקף החלטת מועצת מקרקעי ישראל ותינתן עדיפות של 20% למשרתי מילואים פעילים שיוגרלו לאחר הנכים שבעדיפות ראשונה. אישור זכאות עימו ניתן להירשם ניתן להנפיק עד ליום שני ה-17.6.2024, וההרשמה להגרלה תיסגר ביום שני 8.7.2024.

התחדשות עירונית

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה על 10 מתחמי פינוי בינוי חדשים

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה על עשרה מתחמים חדשים לפינוי בינוי. מבין העשרה, תשעה מקודמים ב"מסלול מיסוי", המיועד למתחמים שבהם התכנון מבוצע ביוזמת יזם פרטי, והעשירי מקודם ב"מסלול רשויות" שבמסגרתו מתבצע תכנון המתחם על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

המתחמים כוללים יחד 1,169 יחידות דיור קיימות, אשר יהרסו ויוחלפו ב-3,931 יחידות דיור חדשות.

ברשות מציינים כי "ההכרזה על מתחם כמתחם לפינוי בינוי מקנה ליזם את הטבות המס הקבועות בחוק, וכן מחילה עליהם את ההסדרים הקבועים בחוק בנושא 'דייר סרבן'".

חמישה מהמתחמים שאושרו נמצאים בירושלים: מתחם שלום יהודה 16-18 בשכונת תלפיות בירושלים, מתחם ברגר על הפארק בשכונת פת בירושלים (242 במקום 72 דירות), מתחם חיים חביב 3 בשכונת קרית היובל בירושלים (165 במקום 50 דירות), מתחם גוואטמלה בשכונת קרית היובל בירושלים (186 דירות ייהרסו ובמקומן ייבנו 612 דירות חדשות), מתחם קטמונים 6 בשכונת גוננים בירושלים (69 דירות במקום 162).

מחוץ לירושלים אושרו מתחם האומנים בראשון לציון (8 יחידות דיור שייהרסו, ובמקומן ייבנו 40 יחידות דיור חדשות), מתחם הרב שאולי ברובע ד' באשדוד (342 יח"ד ייבנו במקום 48), מתחם לב העיר (מתחם A) ברמת השרון, שבו ייהרסו 67 דירות ובמקומן ייבנו 122 יחידות דיור חדשות, ומתחם אילת בשכונת רמת יוסף בבת ים (192 יחידות דיור שייהרסו ובמקומן ייבנו 700 דירות).

במסלול רשויות הוכרז מתחם מטרו קוממיות בשכונת הנביאים בבת ים. שם קיימות 343 יחידות דיור אשר יהרסו, ובמקומן ייבנו 857 יחידות דיור חדשות. תכנון המתחם נעשה על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

נדלן מניב

גב-ים ושופרסל נדל"ן ישכירו ליוניקורן הישראלי DriveNets כ-7,000 מ"ר ברעננה

חברת גב-ים הודיעה כי חברת DriveNets, שייסדו עידו סוסן והילל קוברינסקי, ואשר עוסק בפיתוח טכנולוגיה המאפשרת בנייה של רשתות טלקום ו-AI על תשתיות במודל ענן, תשכור ממנה שטח של 7,000 מ"ר, בתמורה לכ-50 מיליון שקל לחמש שנים. לחברה יש אופציה להאריך את החוזה בחמש שנים נוספות.

פרויקט גב-ים רעננה כולל שני בניינים בני 10 קומות משרדים, מעל קומת מסחר כפולה, באזור התעשייה קריית אתגרים בעיר. אכלוס הבניין הצפוני בפרויקט החל לאחרונה ואכלוס הבניין הדרומי צפוי כבר ברבעון הקרוב. הפרויקט הינו עסקת קומבינציה עם חברת שופרסל נדל"ן (חלק גב-ים 69.5%), בשטח כולל של כ-70 אלף מ"ר, מתוכם כ-40 אלף מ"ר עילי, והוא תוכנן על ידי אדריכל משה צור ואדריכל דני אוחנה.

העסקה מצטרפת לעסקאות שכירות עם חברות הטכנולוגיה הבינלאומיות Texas Instruments ו-NCR ולחברת חללי העבודה Rooms מקבוצת פתאל.