אלביט ומת"ב נכנסות לעידן הסלולרי

קבוצת פרטנר, בה שותפות השתיים, זכתה היום במיכרז על המפעיל הסלולרי השלישי, ותשלם למשרד התקשורת 170 מ' ד' כדמי רשיון חד-פעמיים * ההשקעה תמומן ע"י קונסורציום בנקים מישראל ומחו"ל * החברות צפויות לבצע בעתיד השקעות בהיקף של מאות מיליוני שקלים בתשתית הסלולרית

בהתאם להערכות, הודיעה היום (ה') שרת התקשורת, לימור לבנת, באופן רשמי לקבוצת פרטנר, כי היא הזוכה במיכרז להפעלת רשת טלפון סלולרית שלישית בישראל. על פי אותן הערכות, היתה הצעת המחיר של קבוצת פרטנר גבוהה במיליוני דולרים בודדים מזו של קבוצת תפוז, המפסידה במיכרז.

בעלי המניות בקבוצת פרטנר הם חברת האצ'יסון מהונג-קונג (%57.5 ממניות הקבוצה), חברת מת"ב (%25) וחברת אלביט-קום (%17.5), המוחזקת בבעלות מלאה על ידי חברת אלביט. בעקבות הזכייה במיכרז, תשלם פרטנר למשרד התקשורת סכום של 400 מיליון דולר כדמי רשיון חד-פעמיים תוך 45 יום, כאשר כל אחת מבעלות המניות בפרטנר תשלם בהתאם לחלקה היחסי בקבוצה.

בעוד שהאצ'יסון הינה חברה המשתייכת לתאגיד תקשורת ענק, אשר אין לו בעיה גדולה להעמיד את הסכום הדרוש מצדו (230 מיליון דולר), עבור החברות הישראליות הנטל המימוני הוא כבד יותר. מת"ב תצטרך לגייס לצורך ההשקעה הראשונית סכום של 100 מיליון דולר, ואילו אלביט תצטרך לגייס סכום של 70 מיליון דולר.

לצורך מימון ההשקעה הראשונית, התקשרה פרטנר עם קונסורציום של בנקים מובילים מישראל ומחו"ל. ככל הידוע, היתה הקבוצה במו"מ בנושא עם שלושת הבנקים הגדולים בארץ (הפועלים, לאומי ודיסקונט), ובחו"ל עם יו.בי.אס השוויצי, צ'ייס מנהטן וסיטי בנק האמריקניים, איי.בי.אן ההולנדי וקבוצת הסחר היפנית נישו.

כאמור, גברה קבוצת פרטנר במיכרז על קבוצת תפוז, אותה הקימו החברות אריסון השקעות, פועלים השקעות (בשליטת דוברת שרם), יורוקום (בשליטת שאול אלוביץ' וקבוצת אריסון) איי.טי.אנד.טי האמריקנית וטליה השוודית.

ככל הידוע, הצעתה של תפוז היתה נמוכה מזו של פרטנר רק ב-5-3 מיליון דולר. בהקשר זה ראוי לציין, כי הפעם לא הצליחו אריסון, שזכתה לאחרונה במיכרז לרכישת השליטה בבנק הפועלים, ודוברת שרם, שב-96' זכתה במיכרז השליטה על פועלים השקעות, לשחזר את זכיותיהם, וידם היתה על התחתונה.

קבוצה שלישית, קבוצת ג'י.אס.אם, כבר נושלה בשלב מוקדם יותר של המיכרז, משום שהצעתה היתה נמוכה ביותר מ-%20 מהצעותיהן של שתי המתחרות האחרות. קבוצת ג'י.אס.אם, כזכור, הורכבה מקונצרן כור, קבוצת מנסמן, קבוצת עורק, ידיעות אחרונות וגלובסקום.

טרם ההכרזה על הזכייה עלה על הפרק נושא האחזקות הצולבות של קבוצת דסק"ש-פי.אי.סי. אלביט נשלטת (%40) על ידי אלרון, שבעלת השליטה בה היא קבוצת דסק"ש-פי.אי.סי. -האחרונה הינה בעלת מניות עיקרית בחברת סלקום, עימה אמורה פרטנר להתחרות בשדה הטלפון הסלולרי. האחזקה המשורשרת של דסק"ש בפרטנר מגיעה ל%2.8 בלבד, ולכן לבסוף היא לא עמדה לרועץ להשתתפותה של אלביט, באמצעות אלביט-קום, במיכרז. עם זאת, ישנן הערכות לפיהן קבוצת תפוז לא תרים ידיים בקלות, וכי היא עשויה להתבסס על בעיית האחזקה הצולבת כדי לפנות לבית המשפט ולבקש את פסילת הזכייה של פרטנר.

לאחר התשלום הראשוני בסך 400 מיליון דולר בגין דמי הרשיון, תצטרך פרטנר להזרים עוד סכומי כסף משמעותיים, כנראה מאות מיליוני שקלים, להקמת תשתית להפעלת הרשת הסלולרית החדשה, שתתבסס על טכנולוגיית ה-GSM החדשנית. כמו כן, עדיין לא ברור עם מי מיצרני ציוד התקשורת תחתום פרטנר על הסכם לאספקת ציוד. שמו של קונצרן אריקסון הוזכר לא מכבר כאחד השמות היותר רלבנטיים לאספקת ציוד התקשורת למקרה בו תזכה פרטנר במיכרז המפעיל הסלולרי השלישי. פרטנר מנווטת על ידי עדי בירן, סמנכ"ל הפיתוח של אלביט-קום, ובוב פייליץ, מנהל הפיתוח העסקי של האצ'יסון.

ה-GSM הינה הטכנולוגיה הסלולרית השלטת באירופה, והיא ייחודית באיכותה ובכך שהיא מקנה למשתמשים אפשרות לשוחח באמצעות אותו מכשיר טלפון מכל מדינות אירופה בהן משתמשים בטכנולוגיה.

על פי ההערכות, צפויה פרטנר לרשום הפסדים כבדים בשנים הראשונות לפעילותה. זאת בעיקר עקב קשיי החדירה לשוק הטלפון הסלולרי בישראל, אשר שיעור החדירה בו עומד על %30 - מהגבוהים בעולם. פרטנר תיאלץ איפוא להתחרות מול פלאפון וסלקום, שמעמדן בשוק הסלולרי מבוסס, ולנסות למשוך אליה מנויים של השתיים.

על פי אותן הערכות, הדרך היחידה להצליח לכבוש נתח שוק משמעותי בשוק הסלולרי בישראל היא באמצעות גביית תעריפים נמוכים, אפילו יותר מאלה של סלקום, בשילוב עם סבסוד מלוא מחירם של מכשירי הטלפון. מדיניות זו עשויה לעלות כסף רב לפרטנר בתקופת חייה הראשונה, ועלולה להסב לחברה, כאמור, הפסדים כבדים.

בין היתר, הוזכרו הערכות אלה גם בעבודה שביצעה המחלקה הכלכלית של חברת סהר ניירות ערך לפני מספר ימים, ואשר בה העניקה המלצת קנייה למניות מת"ב, אך ציינה כי זכייה במיכרז הסלולרי עלולה להשפיע על ההמלצה ולהכביד על עסקי מת"ב.

ראובן אבי-טל, מנכ"ל מת"ב, אמר היום ל"גלובס", כי הזכייה במיכרז מהווה עבור מת"ב שלב חשוב בדרך להפיכתה מחברת כבלים לחברת תקשורת. מת"ב, כזכור, הוקמה לצורך ניצול זיכיון לאספקת שירותי טלוויזיה בכבלים במספר אזורים בארץ, וביצעה צעד משמעותי בהרחבת פעילותה כשהשקיעה בחברת ברק, ספקית שירותי התקשורת הבינלאומיים, שבינתיים מסבה לה הפסדים כבדים. הכניסה לתחום הטלפון הסלולרי מגדילה את מגוון עסקיה של מת"ב, ומפזרת בכך גם את הסיכון הכרוך בפתיחת שוק הטלוויזיה בכבלים בשנים הקרובות לתחרות, בעיקר מול שירותי הטלוויזיה בלווין (DBS).

מאזנה של מת"ב, שגייסה לפני כחצי שנה כ-160 מיליון שקל בהנפקת אג"חים בישראל, מסתכם בכ-824 מיליון שקל, והונה העצמי בכ-409 מיליון שקל. בקופת החברה מצוי סכום של כ-203 מיליון שקל, כך שנראה כי מת"ב תוכל לממן חלק מההשקעה בעסקי הטלפון הסלולרי מהונה העצמי. מת"ב סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 97' עם הכנסות של 262 מיליון שקל ורווח של 51.9 מיליון שקל.

מת"ב נשלטת על ידי משפחת דנקנר, אשר בעת האחרונה המינוף של עסקיה גדל באופן משמעותי. המשפחה הינה בעלת השליטה בחברת תעשיות מלח, שנטלה אשראי של 1.2 מיליארד שקל לפני מספר חודשים, לאחר שחברה אל קבוצת אריסון ברכישת השליטה בבנק הפועלים. השליטה במת"ב מוחזקת על ידי משפחת דנקנר באמצעות חברת דנקנר השקעות, ונראה שההשקעה הראשונית וההשקעה העתידיות הכרוכות בהקמת תשתית רשת הסלולרית, יגדילו משמעותית את היקף האשראי של משפחת דנקנר.

עוזיה גליל, מייסד ויו"ר קבוצת אלרון, אמר היום ל"גלובס", כי הזכייה במיכרז הינה אבן דרך חשובה בחיי אלביט ואלרון, וכי היא מקדמת את אלביט במסגרת מימוש אסטרטגיית ההתמקדות בתחום התקשורת. -גליל ציין, כי טכנולוגיית ה-GSM היא המתקדמת ביותר בעולם, ואלביט מתכוונת בעתיד לנצל את הידע שיהיה לה בטכנולוגיה זו לצורך אספקת שירותים נוספים המבוססים עליה. גליל הוסיף, כי לאלביט אין בעיה לגייס את סכומי הכסף הנדרשים לה לצורך ההשקעה בפרטנר ובעסקיה.

היקף מאזנה של אלביט מסתכם, נכון לתום תשעת החודשים הראשונים של 97', בכ-127 מיליון דולר. החברה סיימה את התקופה האמורה עם הכנסות של 93 מיליון דולר ועם הפסד של 20 מיליון דולר, בעיקר בגלל פעילותו של מפעל הטלוויזיות הכושל של החברה, אשר פעילות הייצור בו הופסקה.

אחזקות נוספות של אלביט הן אלביט מערכות ראייה (אי.וי.אס), אשר מניותיה נסחרות בוול-סטריט, ואשר עוסקת בפיתוח מערכות בקרת איכות לתעשיית הטקסטיל; היינקס, המפתחת מוצרי גישה בין רשתות מקומיות לרשתות רחבות; כייבלטל, המפתחת מערכות להעברת מידע טלפוניה דרך תשתיות טלוויזיה בכבלים, ואינפראמטריקס, אשר מפתחת מוצרי ראיית לילה. «מאת אמיר אייזנברג «אלביט ומת"ב נכנסות לעידן הסלולרי «קבוצת פרטנר, בה שותפות השתיים, זכתה היום במיכרז על המפעיל הסלולרי השלישי, ותשלם למשרד התקשורת 170 מ' ד' כדמי רשיון חד-פעמיים * ההשקעה תמומן ע"י קונסורציום בנקים מישראל ומחו"ל * החברות צפויות לבצע בעתיד השקעות בהיקף של מאות מיליוני שקלים בתשתית הסלולרית