"תכנון עיר זה בראש ובראשונה לתכנן את הקונספט"

ראש העירייה הוותיק של אשדוד, צבי צילקר, מקבל תואר ד"ר לשם כבוד מהטכניון בין השאר על תכנונה האורבני של עירו, שהוא גאה בה מאד. עם זאת הוא מצטער, כי לא הצליח עדיין להפוך אותה לעיר תיירות

מחר (ב') יקבל ראש עיריית אשדוד, אינג' צבי צילקר, תואר ד"ר לשם כבוד של הטכניון. בהודעה שקיבל צילקר מטעם הטכניון נאמר: "חבר הנאמנים ובאישור הסנאט, החליט להעניק לך תואר דוקטור לשם כבוד על החזון, הכריזמה וההתלהבות, בה הפכת את העיר אשדוד לעיר גדולה וחשובה, שהיתה לדוגמא וסמל בקליטת העלייה, איכות החיים והתכנון האורבני, וכהערכה על מעורבותך ותרומתך לקידום השלטון המקומי ולמערך הבנייה והתכנון הפיזי בישראל".

"בכל אחד משלבי חיי באשדוד, הן כמהנדס העיר, והן בכל הקדנציות שלי כראש העירייה, ראיתי כמה צעדים קדימה. מבחינה מוניציפלית, זה לראות לפעמים שני עשורים קדימה", אומר צילקר. "זה לא רק הראייה קדימה, זו התפיסה, זה הקונספט, זה התכנון, זה המעשה היומיומי של תכנון שקורם עור וגידים, מרצפות וכבישים, בלוקים ואספלט, מדי יום ביומו זה שלושה עשורים".

צילקר (61) הוא בעל תואר שני בתכנון ובניין ערים בטכניון. את שירותו הצבאי סיים בדרגת סא"ל. אחר כך שימש מהנדס במשרד השיכון, ושנתיים כמהנדס מועצת בית שמש. בין השנים 62' ל-69' שימש כמהנדס העיר. לאחריהן נבחר לתפקיד ראש העירייה, למשך שלוש קדנציות רצופות (14 שנה). ב-84' שימש מנכ"ל משרד התקשרות, לאחר מכן מנכ"ל משרד העבודה, ואחר כך מנכ"ל מרכז הקבלנים והבונים בישראל. ב-89' נבחר שוב לראשות עיריית אשדוד, ומאז הוא מכהן בתפקיד.

"גלובס": למרות הביקורת הציבורית על התכנון האורבני בישראל, אני שומע ממך רק תשבחות על התכנון של אשדוד.

צילקר: "יש לי יד ורגל במה שקורה באשדוד מאז 1962. אין תוכנית בנייה, רחוב, בית, בניין או מפעל באשדוד, שלא היו לי בהם מעורבות כלשהי. אם זה כמהנדס העיר, ואם זה כיו"ר ועדת בניין ערים, ואם זה כראש העיר. גם לי יש לא מעט ביקורת על התכנון והבנייה האורבניים בישראל, ונעשו לא מעט שגיאות. אבל בכל מה שקשור לאשדוד, אני יכול להגיד באחריות, העיר נבנתה, נבנית ומתפתחת לפי ספרי התכנון.

"אני כאמור מסתכל כמה צעדים קדימה, אבל תמיד, רגע לפני שהייתי חותם על תוכניות בנייה, הייתי שואל את עצמי, ובוחן את עצמי היטב אם הפרוייקט שאני הולך לאשר, יעמוד בסטנדרטים המקובלים, ואלה שיהיו מקובלים בעוד עשור או שניים".

למה סבורים רבים שהתכנון האורבני בישראל גרוע?

צילקר: "לא אומר את האמת אם אומר שלא נעשו שגיאות באשדוד. לא מעט מהשגיאות נעשו בשל מצוקת הזמן, כאשר גלי עלייה גדולים הגיעו לארץ. אבל לא היתה כל הצדקה לשורת הטעויות בתכנון האורבני בישראל. משהו בקונספציה התכנונית האורבנית היה לא טוב".

תחום השיפוט של אשדוד הוא 60 אלף דונם, ועתודות הקרקע הכוללות שלה הן 74 אלף דונם. בעיקרון, תכנונה האורבני של העיר הושתת על עקרונות של שמירה על איכות הסביבה וריבוי בריאות ירוקות. כ-%50 משטחה של העיר הוא שטח ירוק, כאשר על פי חוק התכנון והבנייה ניתן להסתפק ב-%25.

צילקר אומר, כי יש לא מעט פרוייקטים שעליהם הוא גאה מאוד, ויש כאלה שהוא מצטער עליהם. בין אלו שהוא גאה בהם - הנמל, תחנת הכוח והמרינה. יש כאלה שהוא מצר על כך שלא הוקמו עדיין. למשל, הוא שואף להקים באשדוד מערך של בתי מלון, בכל הרמות, כחלק מעורף המרינה וחופי הים, ולא מצליח, לדבריו, בגלל בירוקרטיה.

לאשדוד יש יתרונות יחסיים על פני ערי חוף אחרות בארץ, בזמינות קרקע פנויה, בהיקף כולל של עשרות אלפי דונמים, להקמת פרוייקטים תיירותיים. הניצול של הקרקעות, עד להקמת המרינה, היה נמוך יחסית. מאז הקמת המרינה נרשם ביקוש, נמוך יחסית, לקרקעות לפרוייקטים תיירותיים, בשל הליכי תכנון ארוכים. צילקר אומר שהוא מאד מצטער שאשדוד עדיין לא הפכה לעיר תיירות. לדבריו, הוא לא היה רוצה לראות את העיר כעיר נמל ותחנות כוח, אלא עיר תיירות לצד אזורי תעשיית היי-טק.

מהם ההישגים הנוספים?

צילקר: "ראשית, בעשור האחרון הכפלנו את מספר תושבי העיר מ-80 אלף ל-180 אלף תושבים. קלטנו את מספר העולים הגבוה ביותר בארץ, 65 אלף, שגם השתלבו בה יפה מאוד, חברתית ותעסוקתית. אחוז האבטלה באשדוד הוא סביר ועומד על %8. אשדוד היא עיר לא נתמכת על ידי המדינה, ולא מקבלת מענקי איזון. וזאת, לעומת מצב שבו מרבית ערי ישראל מסובסדות על ידי המדינה. כמעט כל שנה מקבלת העיר פרסים על ניהול משק כספי מצטיין".

האם הערים בארץ היו נראות אחרת אם בראשם היה עומד ראש עיר שהוא גם מתכנן? צילקר: "ראש עיר, שהוא יו"ר הוועדה המקומית, חייב להיות מעורב בכל תוכנית כמעט, לפחות בתוכניות הגדולות, המתאר, תוכניות אזורי תעשייה, מסחר ומשרדים ושכונות מגורים.

"לצערי הרב, במעט מאוד ערים נושא התכנון האורבני קרוב ללב ראשי הערים, כפי שהוא קרוב ללבי. יש יתרון רב לעיר, שהעומד בראשה הוא גם מתכנן ערים. כבעל מקצוע, אתה שם את היד על הנקודות הקריטיות בתכנון עיר, שכונה ורובע. אתה מסתכל ורואה את תמונת התכנון הכוללת ואיך שהיא תהיה בעוד הרבה שנים. כך צריך להיות מתכנן ערים טוב.

"אין מקום באשדוד, אם זה בית ספר, שכונה, כביש, מדרכה, חנות מכולת ומשרד, שאין לי יד ורגל בו. זה יתרון גדול, אחריות גדולה, גאווה מרובה, ומה להגיד לך, יישמתי בעיר איזושהי מורשת, ואני משאיר אחרי משהו שיש בו את החותם שלי, לדורי דורות".

וכל זה, הוא אומר, לא היה אפשרי לולא היו לו מורים כלכך טובים בטכניון, האדריכלים בץ ופרלשטיין. "הם לימדו אותי, שתכנון עיר זה בראש ובראשונה לתכנן את הקונספט".« גדי גולן « "תכנון עיר זה בראש ובראשונה לתכנן את הקונספט" « ראש העירייה הוותיק של אשדוד, צבי צילקר, מקבל תואר ד"ר לשם כבוד מהטכניון בין השאר על תכנונה האורבני של עירו, שהוא גאה בה מאד. עם זאת הוא מצטער, כי לא הצליח עדיין להפוך אותה לעיר תיירו