דונם בשולי פארק הירקון תמורת 5 דונם בשכונה צפופה

הצעה לתוספת שטחים פתוחים בתל-אביב ופיזורם באופן מושכל, ללא עלות לציבור

אחת הבעיות העומדות בפני מערכת אורבנית, שהתפתחה לפי צרכי השעה, הינה מחסור בשטחי ציבור פתוחים. בשכונות רבות שהתפתחו בתל-אביב מורגש החוסר בגינות ציבוריות. רווחה שלא היתה מקובלת בעת התפתחותן הפכה בתודעה הפרטית והציבורית לחיונית והכרחית.

לת"א משאב קרקע אדיר, ושמו פארק הירקון. ידוע לי שבמאמר זה אקים על עצמי צעקת רבים ובהם טובים ודואגים לאיכות החיים. אולם, לדעתי ראוי להשתמש במשאב זה על מנת לפזר נכונה את שטחי הירק בעיר, להגדיל את סה"כ השטחים ולשמור על הרווחה והקופה הציבורית.

הדרך המוצעת הינה באמצעות הליכי איחוד וחלוקה מחדש. באופן זה יש, לדעתי, להקצות שטח בשולי הפארק ולייעדו למגורים. שטח, זה ששוויו ירקיע שחקים - שכן ניתן יהיה לאכלסו בבנייה גבוהה במיוחד, ומיקומו על הפארק עצמו (ראה השדרה החמישית ורחוב 59 במנהטן) - יוחלף לפי שווי עם שטחים שיועדו לבנייה בעיר. כך לדוגמא, ניתן יהיה לשמר את כיכר המדינה כשטח ירוק וכגינה ציבורית.

כיום, הכיכר היא בבעלות רבים, ומיועדת לבנייה. שינוי יעוד זה בצורה אחרת יחייב תשלום פיצויים בהיקף שהציבור לא יוכל לעמוד בו. ואולם העתקת הבנייה לשולי הפארק תשמר שטח חיוני זה כירוק. שיטה זו אף תגדיל את סה"כ היקף השטחים הירוקים, שכן במידה ותאומץ ניתן יהיה, תמורת דונם אחד בשולי הפארק, לקבל גינה בשטח 5-3 דונם בשכונות צפופות בעיר.

שטח פארק הירקון כיום הינו כ-3,500 דונם. שוו בנפשכם מה יתרמו 200 דונם שטחי ירק שיתווספו בשכונות העיר, וזאת כנגד ויתור על שטח בן כ-40 דונם בשולי הפארק. תכנון ראוי ונכון אף יביא עדנה מיוחדת וניצול ראוי לשטח הפארק, שיהפוך לחלק אורגני מהנוף העירוני וישמש את התושבים באופן אינטנסיבי.

במידה וקובעי המדיניות יחליטו לאמץ הצעה כזו, הרי שחוק התכנון והבנייה הקיים מאפשר ביצוע המוצע ללא כל עיכוב.

הכותב הינו כלכלן ושמאי מקרקעין, יו"ר לשכת שמאי מקרקעין בישראל.