קפיצת מדרגה: הדרך הנאותה - יום מימוש הזכויות

הצעה לפתרון המחלוקת בוויכוח בין שיטת המקפצה והמדרגות: תיקון שיפתור את הבעיה וגם יהיה בו צדק סוציאלי - ההיטל ישולם ממימוש רווחים ריאלי

הוויכוח על השיטה העדיפה לחישוב היטל השבחה ולאור פסיקת הבג"ץ (אולי השיטה החוקית) - האם היא שיטה המקפצה או שיטת מדרגות - מזכיר בדיחה ותיקה.

ברוסיה הצארית בא יהודי, אב טרי, לרב המקומי בשאלה: איך לרשום את הולדת בנו. האם שנה לפני הזמן, ואז, כשיגיע זמן גיוסו הוא כבר יהיה מבוגר, או שנה לאחר זמן הלידה - ואז, כשיגיע זמן גיוסו הוא יהיה צעיר.

שאל אותו הרב, מה דעתך לרשום את יום הלידה?

במה דברים אמורים?

שיטת המקפצה או שיטת המדרגות - חישוב לפי שתי השיטות ייתן אותן התוצאות, במידה ושווי המקרקעין משתנה עם הזמן לפי מדד הבנייה או מדד יוקר המחיה (הנמוך משניהם). בפועל אין הדבר כך. שווי המקרקעין משתנה בעטיים של גורמים רבים ושונים, ורק אחד מהם - ולא תמיד העיקרי - הוא שינוי במדד.

במאמריהם, מביאים השמאים ניקי פרימו ("גלובס נדל"ן" 11-12.08) ועדי צביקל ("גלובס נדל"ן" 25-26.08) דוגמאות על עליית שווי מעל המדד או ירידת שווי.

במידה ושווי המקרקעין עולה על המדד, קביעת היטל בשיטת המקפצה מיטיבה עם הרשות ומרעה עם בעלי המקרקעין, ושיטת המדרגות מיטיבה עם בעל המקרקעין ומרעה עם הרשות. במידה והשוני בשווי קטן משווי המדד, כלומר חל פחות בשווי - שיטת המדרגות מיטיבה עם הרשות ומרעה עם בעל המקרקעין ושיטת המקפצה מיטיבה עם בעל המקרקעין ומרעה עם הרשות.

ופה נשאלת השאלה - אז מה יותר טוב, מקפצה או מדרגות? והתשובה לכך היא התשובה שנתן הרב - נייחס את השווי ליום המימוש (כמו בהקלה או בשימוש חורג) ולא ליום מתן תוקף לתוכנית.

אמנם פירש בית המשפט העליון את הוראות החוק, ואולם אין בפרשנות זו, לדעתי, בכדי לפתור את הבעיה האמיתית של פערים בין סבירות סוציאלית לתוצאות חוקיות, הגורמות לעיתים לעיוותים בלתי סבירים, אף אם עולים הם בקנה אחד עם לשון החוק ותכליתו. מצאתי, כי ראוי להציע איפה לתקן את החקיקה, תוך שימוש בניסיון שנצבר למעלה מ-20 שנה ובאופן שיסייע לצדק סוציאלי חוקתי כמקובל במקומותינו בימים אלו.

התיקון המוצע - על שומת השבחה יחולו הוראות אלו:

1. שומת ההשבחה תיערך ע"י שמאי מקרקעין ליום מימוש הזכויות, בהתחשב בעליית שווי המקרקעין עקב ההשבחה וכאילו נמכרו בשוק חופשי.

2. בעל מקרקעין או חוכר לדורות רשאי לדרוש מהוועדה המקומית לאפשר לו לשלם את ההיטל החל עקב אישור תוכנית גם לפני מימוש הזכויות, ומשנתקבלה דרישה כזו תיערך שומת ההשבחה לגבי מקרקעין אלו תוך 60 יום מיום קבלת הדרישה. יום קבלת הדרישה יחשב כיום מימוש הזכויות.

3. במקרקעין בהם אושרו מספר תוכניות בזו אחר זו, בלי ששולמו היטל או פיצויים עקב אף אחד מאישורים אלה, תהא ההשבחה ההפרש בין שוויים של המקרקעין ביום מימוש הזכויות לבין שוויים באותו מועד אלמלא אושרו התוכניות.

4. הפקעת מקרקעין ללא תשלום פיצויים לפי פרק ח' לחוק, לא תובא בחשבון בעת עריכת שומת ההשבחה של אותם מקרקעין.

תיקון זה יפתור את הבעיה וגם יהיה בו צדק סוציאלי, ההיטל ישולם ממימוש רווחים ריאלי.

הכותב הוא מהנדס ושמאי מקרקעין.