קומבינציה של עיתונאים

כבר 11 שנים שהעיתונאים בת"א לא משלמים למינהל את דמי החכירה השנתיים, ועכשיו מתעוררת שוב היוזמה לפרויקט של מגורים, משרדים ומסחר בבית סוקולוב

עשר שנים עיתונאים חובטים בחקלאים בנימוק החזק: "קיבלתם ממינהל מקרקעי ישראל אדמה בתנאי חינם ובדמי חכירה מצחיקים, מה פתאום אתם הופכים ליזמי נדל"ן וגוזרים קופון?". עכשיו החקלאים יכולים להפנות לעיתונאים כמה שאלות, באותה רוח, על פרויקט הנדל"ן של העיתונאים.

בימים אלה קיבלו חברי אגודת העיתונאים מכתב, ובו מסביר ועד האגודה בת"א, באמצעות השופט (בדימוס) גבריאל שטרסמן, כי קיים "חוב כספי עצום" של 7.5 מיליון שקל למינהל, ואם החוב לא ישולם - יש סכנה שהעיתונאים יפונו מבית סוקולוב ברחוב קפלן בת"א, מבנה שעומד על קרקע מינהל שנמסרה בזמנו לעיתונאים בתנאי חצי מתנה. לכן, נאמר במכתב, חייבים לבצע מיד עיסקת קומבינציה עם קבלן, לפרויקט של מגדל רב תכליתי לפי תב"ע ישנה, 95 דירות, שטחי משרדים ומסחר ו-5 קומות חניה, על המגרש האחורי, במקום המשרדים בהם יושב עכשיו דובר צה"ל. מהמכתב לא ברורה חלוקת השטחים, אבל ניתן להבין שיישארו בידי העיתונאים שטחים להשכרה, והם יהפכו לבעלי נדל"ן מניב במקום מצוין בעיר.

זו הפעם השנייה שמדברים על "פרויקט" בבית סוקולוב. לפני 17 שנים, כשהרוח החיה בוועד העיתונאים היה עו"ד דב עצמון, נולדה היוזמה הראשונה. קבוצת עיתונאים, בראשות זאב יפת, חשדה שניהול האגודה אינו תקין, התמודדה בבחירות וניצחה. חלק מהירושה שמצא הוועד של יפת היה הסכם קומבינציה חתום עם הקבלן אלברט בן-דוד, ללא מיכרז, כשהקבלן כבר גלגל בעירייה את התב"ע הנקודתית עליה נשען הוועד הנוכחי.

לדעת הוועד החדש, מה שהסכם הקומבינציה הותיר לעיתונאים היה בקושי מה שיש להם היום, והיו להם שאלות על תיקון טיפקס בחוזה. הם הודיעו לקבלן בן-דוד על ביטול החוזה, הוא לא התעקש, והצדדים התפשרו ב-88' על זכות סירוב ראשונה לבן-דוד למשך 7 שנים. אותו ועד מצא גם, שהאגודה לא שילמה במשך שנים את דמי החכירה השנתיים למינהל, והסדיר את החוב.

כשהוועד ההוא סיים את הקדנציה, הבלגן חזר למסלולו. החל משנת 1992 ועד עצם היום הזה העיתונאים אינם משלמים למינהל את דמי החכירה, המגיעים כיום ל-22.5 אלף שקל לחודש. הם גם מפעילים שטחים מסחריים בלי לשלם למינהל את המגיע מהשכרת שטחים לצד ג', וכל זה - אם כבר מדברים על חוצפה - כשהעיתונאים מקבלים ממינהל הדיור הממשלתי כ-100 אלף שקל לשנה עבור השטחים בהם יושב דובר צה"ל. זה אומר משהו על עצימת עין אחת של ראשי המינהל במשך שנים, וגם משהו על ועדי העיתונאים שכיהנו מאז.

תקופת החכירה על בית סוקולוב הסתימה ב-99'. אגודת העיתונאים היא כיום בסטטוס של "מחזיקים ללא חוזה", ובעברית פשוטה - מעין פולשים שלא משלמים כלום לבעל הבית.

בשנת 2000 הגיע מנכ"ל המינהל אבי דרכסלר להסדר פשרה עם העיתונאים, לפיו יתאפשר להוון את בית סוקולוב בתנאים נוחים (3% על העבר ו-1.25% לתקופת החכירה הנוספת), ותמורת כ-7.5 מיליון שקל יקבלו חכירה מהוונת ל-49 שנים. ההסדר קיבל תוקף של פסק דין.

כל זה לא מפריע לעיתונאים לכסח את המינהל בכל דו"ח מבקר מדינה, המפרט התרשלות של המינהל בגביית דמי חכירה. יש עיתונאים, שאפילו דורשים לפנות מיידית חוכרים שאינם משלמים, בוודאי ובוודאי אם הסתיימה תקופת החכירה.