מאות דיירים ובעלי עסקים בכיכר המדינה תובעים מעיריית תל-אביב 230 מיליון שקל

טוענים לירידה בערך נכסיהם בשל תוכנית הבנייה המתוכננת לכיכר, שאושרה לפני שלוש שנים

תביעה בהיקף של 230 מיליון שקל הוגשה היום (א') לוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א נגד עיריית ת"א, בטענה לירידת ערך נכסים כתוצאה מתוכנית הבנייה המתוכננת לכיכר המדינה. היום מלאו שלוש שנים לאישור התוכנית, ולכן זהו המועד האחרון להגשת התביעות. התביעות הוגשו במסגרת חוק התכנון והבנייה, המעניק לבעל מקרקעין, שערך הנכס שברשותו נפגע כתוצאה מתוכנית, עילת תביעה כנגד הוועדה המקומית, שבתחומה מצויים המקרקעין.

על-פי החוק, בעל המקרקעין זכאי לקבל פיצויים של 100% בגין ההפרש שבין שווי הנכס טרם אישור התכנית הפוגעת, לבין שוויו לאחר הפגיעה. את התביעה יכול להגיש מי שהיה בעל זכות בנכס עצמו במועד אישור התוכנית, או בעל זכות בנכס גובל.

מדובר בתביעה של כמה מאות מהדיירים הגרים סביב הכיכר ובעלי עסקים באיזור. משרד עו"ד משה שוב הגיש תביעה של 155 תובעים בהיקף של 160 מיליון שקל. על-פי ההערכות, השאלה המרכזית בתביעה תהיה לא האם יש פגיעה, אלא הערכה שמאית לגובה הפיצוי. התביעות נסמכו על שומתו של טובי גרש, שהעריך, כי כתוצאה מאישור התוכנית ירד ערך הנכסים המסחריים באיזור ב-50%, ושווי הדירות - ב-40%.

משרד עו"ד פישר-בכר-חן מייצג 20 תובעים, חלקם בעלי מספר נכסים. היקף התביעה שהוגש על ידם עומד על 45 מיליון שקל. תביעות אלה נסמכו על שומות של אהוד המאירי. עוה"ד הרטביבורנשטיין-בסון מייצגים 60-40 תובעים בהיקף של 25 מיליון שקל. בירור התביעה צפוי להימשך כשנה.

תוכנית כיכר המדינה אושרה לפני שלוש שנים, והיא עלתה לכותרות לפני שנה בעקבות תחרות עיצוב הכיכר שעוררה הדים רבים. משרד האדריכלים יסקי-סיון נבחר כמתכנן של מגדלי המגורים: שישה צמדי מגדלים בני 25 קומות כל אחד ובהם 387 דירות יוקרה.

הפרויקט המתוכנן כולל גם 15 אלף מ"ר שטח מסחרי, 2,700 מקומות חניה ו-6,000 מ"ר שטח ציבורי שיימסר לעירייה. על-פי הערכה, יוקצו 50% מהדירות לבעלי הקרקע ובני משפחותיהם, והיתרה תוצא למכירה.

חלקו של כל אחד מבעלי הקרקע הוא 7.7 דירות, 200 מ"ר בשטח המסחרי (שינוהל במאוחד) ו-35 מקומות חניה להשכרה. מדובר בחבילה ששווייה מגיע ל-8 מיליון דולר, ואחרי הוצאות ובנייה - 6-5 מיליון דולר לפני מס.