הסוכנות היהודית תובעת ממינהל מקרקעי ישראל 124 מיליון שקל - פיצוי על הפשרה

הסוכנות צד בהסכם חכירה של מושב ברקת שקרקעותיו הופשרו, ותובעת חלקה בעליית שווי הקרקע

הסוכנות היהודית טוענת בבית המשפט המחוזי בירושלים לזכויות של 30% משווי הקרקע החקלאית של מושבים וקיבוצים, אשר הופשרה למטרות אחרות.

בתביעה ראשונה מסוגה דורשת הסוכנות ממינהל מקרקעי ישראל סכום של כ-124 מיליון שקל כפיצוי על זכויותיה והשקעותיה במושב ברקת.

מדובר בשטח של המושב אשר נעשו בו שלוש עסקאות שינויי ייעוד של קרקע חקלאית, לאיזורי תעסוקה, היי-טק, אחסנה, תעשייה ועוד. על השטח הוקם בין השאר פרויקט איירפורט סיטי, שבסמוך לנתב"ג.

המושב היה חתום עם הסוכנות היהודית והמינהל בחוזה משולש. חוזה כזה נערך במאות יישובים חקלאיים ברחבי הארץ, ולטענת הסוכנות, הוא חלק בלתי נפרד מהמערך המשפטי, המבסס את זכות הסוכנות בקרקעות החקלאיות.

במהלך שנות ה-90 החל המינהל, באמצעות מושב ברקת, בייזום הכנתה של תוכנית מתאר, אשר בעקבותיה, בסופו של דבר, הופשרו שלוש חטיבות קרקע, אשר בהתאם לשומות השמאי הממשלתי הוערכו ב-285 מיליון שקל.

בינואר אשתקד הודיעה הסוכנות למינהל על הסכמתה לביצוע עיסקת הפשרת הקרקעות.

הסוכנות טוענת, כי במהלך השנים השקיעה כ-27 מיליארד שקל בערכים נוכחיים ביישובי ההתיישבות העובדת, ועד כה סירב המינהל לפצות אותה עבור שינויי ייעוד, בעוד שהמושבים והקיבוצים, שהם צדדים לאותם חוזים עם המינהל, קיבלו עד כה פיצויים של מאות מיליוני שקלים.

נראה, כי זוהי תביעה ראשונה בסדרת תביעות ביחס להפשרת קרקע גם ביישובים אחרים, אשר הסוכנות נתנה את הסכמתה להפשרה אך לא קיבלה על כך פיצוי.

את העתירה הגישו עוה"ד יהודה רוה, אורי ימין ומתן בן-שאול.