סולמות גבוהים ואלגנטיים

אולי עדיף לקליין לפרוש בכבוד, בנימוק מהותי. את המצנח רצוי לפתוח בגובה רב, לא 200 מטר לפני הקרקע

היהודים המציאו את הקונספירציה, הישראלים שיכללו והפכו אותה לספקולציות. זה הרקע ללחישות שנולדו בעקבות הודעת נגיד בנק ישראל, ד"ר דוד קליין, שיש לו תנאים לקדנציה שנייה: הבטחת עצמאות הבנק המרכזי.

יש האומרים שקליין מבין כי הממשלה מחפשת מישהו אחר לתפקיד הנגיד, אז הוא יכול להכין סולמות גבוהים כדי לרדת באלגנטיות מהמרוץ לנגידות, ערב חגיגות היובל. קליין מרוצה מכך ששם על המפה את חוק בנק ישראל החדש.

האם הישיבה הארוכה שקיימו איתו מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אילן כהן, ומנכ"ל משרד האוצר, יוסי בכר, לפני כחודש היתה שיחת חולין? בסך הכל קליין ביקש להעביר מסר, שהוא מועמד הרואה את עצמאות בנק ישראל כמרכיב מהותי לקדנציה הבאה. נקודת המוצא היא שלא יהיו הרבה מועמדים אם לא תובטח עצמאות הבנק המרכזי בחקיקה מודרנית. אלא שאין מחסור במועמדים אחרים, ואפשר שהמרוץ לנגידות נפתח מחדש, עם הזרמת שמות כמו פרופ' יצחק סוארי, שבתנאים מסוימים מעוניין בתפקיד; פרופ' אמיר ברנע מהמרכז הבינתחומי, מומחה ומוביל בתחום הבנקאות ושוק ההון; ופרופ' אלחנן הלפמן, שבשנת 2000 היה מועמדם של אהוד ברק ובייגה שוחט לתפקיד.

מועמדותו של קליין עוד לא נפלה. אילן כהן ויוסי בכר עוד לא גמרו את העבודה, הם מגבשים את הפרופיל של הנגיד הבא בתהליך יצירתי, על פי מודל שטרם נוסה בישראל. ואילו גורם ממלכתי רם דרג מבהיר כי איכות יחסיהם של שר האוצר בנימין נתניהו וראש הממשלה אריאל שרון מהותית יותר. לשר האוצר שמורה, עוד מזמן ההסכמים הקואליציוניים, זכות וטו על מינוי הנגיד, זכות שנוסחא על ידי משפטנים בידיעת נתניהו ושרון. אולי לאחר פרשת האולטימטום של נתניהו זה נשכח, אך נוכח האירועים הפוליטיים הוא עדיין מרכיב מרכזי ביחסים בין השניים, וספק אם נתניהו יסכים שיכתיבו לו מי יהיה הנגיד הבא, ודאי לא ששמו של הנגיד הבא יירשם בפתק שיעבירו החברים כהן ובכר.

על פי השמועות, עוד לפני שהחלה בדיקה לפי הפרופיל, יש ציונים לכל אחד מהמועמדים: יעקב נאמן מקבל 10. לא הרחק ממנו נמצא קליין ואחריו שאר המועמדים. וזה עוד לפני שהוצגה מועמדותם של הפרופסורים סוארי וברנע. לעיתים ציון גבוה לא מבטיח נגידות, בגלל משחק הפוקר הפוליטי שמתנהל בחצי השנה האחרונה בין שר האוצר לרוה"מ.

עם אינדיקציות לכך שלא נותנים קדנציה שנייה, אולי עדיף לקליין להציב סולמות גבוהים ולפרוש בכבוד, בנימוק של מחלוקת מהותית, כדי למנוע הסתבכות מביכה (בדומה לאירועים שבין דצמבר 2001 ליוני 2002). את המצנח רצוי לפתוח בגובה רב, לא 200 מטר לפני הקרקע.

שבועיים לפני חגיגות היובל אין עדיין פייבוריט וכל המועמדים עושים עכשיו "לובינג". זה בסדר גם כאשר מדובר במשרה הכלכלית הראשונה במעלה במשק הישראלי. אפשר שכבר בתחילת המרוץ לנגידות, לפני כחצי שנה, שמו של הנגיד הבא נכתב בפתק סודי שנחשף רק לעיניהם של שרון ונתניהו. לפחות ועדת כהן-בכר תספק את הפרופיל הרצוי לנגיד בנק ישראל, ואולי חוק בנק ישראל החדש, שיבטיח את עצמאות הבנק המרכזי, יבטיח גם את עצמאות הנגיד העומד בראשו. *