רק בריאות

המרחק הכואב בין הטיפול המסור, לפני כשבוע בבית חולים בירושלים, לבין חזון המגדלים הרפואיים של נתניהו

על הקשר בין הון לשלטון נכתב הרבה. הפוליטיקאים מכחישים, בעלי ההון מבטלים בנפנוף יד. החשב הכללי, ד"ר ירון זליכה, דיבר על זה לא מזמן - וחטף. מנכ"ל האוצר, ד"ר יוסי בכר, בראיון ל"גלובס" לחג הפסח, לא מוצא פגם במפגש האינטרסים. הבעיה, אומר בכר, היא הנראות. על הקשר האחר, הלא פחות מהותי, בין הון למערכת הבריאות ודרכה לרפואה שלמה, כולם יודעים. הקשר נחשף ברגעי חולשה, בזמן אשפוז.

מערכת הבריאות זקוקה להמון כסף. 350 מיליון השקלים שהממשלה בטובה הואילה לתת לסל התרופות הם טיפה בים. מנגד בתי החולים נמצאים בעודף כושר ייצור, ומכאן לעיתים הלחץ לעשות עוד טיפולים, בעיקר יקרים, כמו צינתורים. מבחינת המימון, מס הבריאות שמשלמים האזרחים לא מכסה את ההוצאה. צריך כרטיס מושלם, ועכשיו כרטיס משלים למושלם. הכל בתשלום.

מי שנזקק לטיפול קרדיולוגי או ניתוח יקר, ובידיו רק כרטיס קופה רגיל, לא נחשב. אשפוז מחוץ למקום המגורים או חלילה בבית חולים פרטי או חצי-ציבורי מחייב, למשל, הפקדת צ'ק דחוי ליום האשפוז הראשון, משהו כמו 1,480 שקלים, ועוד בחדר המיון. גם הכרטיס המושלם לעיתים אינו תעודת ביטוח, אם ממתין לפציינט צינתור, ניתוח שסתומים או מעקפים. השר"פ מצלצל ברקע.

גם לאחר האשפוז נמשך הוויה דולורוזה: 7-10 בדיקות, כל בדיקה 20 שקל לקופה לביקור רופא, סה"כ 168-240 שקל; עוד 372-532 שקל לנסיעות; ואובדן 7-10 ימי עבודה. לא מומלץ. אחר כך מתברר כי לא כל התרופות בסל, ולא כל אלה שבסל ניתנות. לפעמים יש גם "גרירת רגליים" של קופות החולים, מי יותר ומי פחות.

בקיצור, מסלול "חברים ומרוויחים" נהפך להכרחי למי שנזקק לרופא. פעם קראו לזה "קיצור תורים", ויש גם מסלולים עוקפים עוד יותר יעילים, שהס מלהזכיר.

ועכשיו שר האוצר בנימין נתניהו, בכינוס "גלובס" בירושלים, העלה הצעה למסחר את בתי החולים בירושלים, תחילה את הדסה, ולהערכתו הלחץ מכיוון שערי צדק לא יאחר לבוא. הכוונה היא למנף את עודף כושר הייצור ולהפוך אותם למרכזי רווח בינלאומיים, תוך ניצול הידע, המיומנות ויכולות המחקר בתחומי הרפואה. זה מה שיאפשר לדבריו להדסה להקים את המגדל הרפואי, דוגמת המגדל הרפואי באיכילוב, בתל אביב. אולי זה המוצא היחיד למחסור בכספים, וכלי לרתום תורמים ונדבנים מכל העולם. ייתכן כי זה גם המוצא לאי-ייקור הבריאות, שהולכת ונעשית נחלת העשירים בישראל. אך ייתכן כי מדובר במעין מתן-הכשר לעיוות במערכת הבריאות.

ולשם הגילוי הנאות, הכותב הושפל לפני כשבוע באחד מבתי החולים בירושלים, כמה שהוגדר אירוע קרדיולוגי, ובפי הרופאים שטיפלו במסירות "אירוע לבבי". *