למה לא מורידים מהמדף מוצרי קוסמטיקה שנוסו על בע"ח?

מוצרי קוסמטיקה שנוסו על בע"ח לא ייעלמו מהמדפים בקרוב ■ משרד הבריאות לא מכיר בשום שיטת בדיקה חלופית וקורא לחברות לא להשתמש בסמל הארנב

מהפכה? מוצרי קוסמטיקה שנוסו על בעלי חיים יפסיקו להימכר בישראל וייעלמו מהמדפים? לא בקרוב. עם כניסתה של שנת 2013 נכנס אמנם לתוקפו החוק האוסר יבוא או שיווק של מוצרי קוסמטיקה שנוסו על בעלי חיים מ-1 בינואר ואילך, ועל פניו זו התקדמות משמעותית, אך צריך להבהיר כי גם השנה, וככל הנראה גם בשנה הבאה ובזו שאחריה ואולי עד 2016, ימצאו הצרכנים על המדפים בארץ מוצרי קוסמטיקה שנוסו על בעלי חיים.

מדוע? משום שהחוק אינו חל על מוצרים שנוסו על בעלי חיים, אם בעת הייצור לא הייתה חלופה מאושרת. כיום, למרות הזמן הממושך שחלף מאז יצאה היוזמה הזאת לדרך, משרד הבריאות לא מכיר בשום שיטת בדיקה חלופית לניסויים בבעלי חיים.

לטענת האגודה נגד ניסויים בבעלי חיים ותנו לחיות לחיות, תחילתו של החוק עשויה להידחות עד ראשית שנת 2016. "מחדלו של משרד הבריאות נעוץ בחריג בחוק המתיר, למשך תקופת מעבר מסוימת, לשווק מוצרי קוסמטיקה שנערכו בהם ניסויים בבעלי חיים, בקטגוריות מצומצמות שלגביהן לא אושרו חלופות לניסויים. אלא שמשרד הבריאות הוא זה שהיה אמור לקבוע כללים לאישור החלופות, ועד היום, בחלוף שנתיים, לא קבע המשרד כללים ולא אישר ולו חלופה אחת".

הזעם בשני הארגונים גדול: "מדובר במחדל. המהלך החקיקתי הוא צעד קדימה, אך יישום החוק נתקל במכשולים מצד משרד ממשלתי שלא הכין את הקרקע ליישומו ולא קבע כללים", אומר יונתן שפיגל מ"תנו לחיות לחיות".

במשרד הבריאות, מסתבר, ממתינים לקביעת חלופות באירופה. מהמשרד נמסר כי גם באירופה טרם אושרו חלופות, ולא ברור מתי בדיוק יאושרו, אך זה יכול לקרות גם ב-2014: "התהליכים הנדרשים כדי לקבוע חלופות ראויות באירופה טרם הסתיימו, ומשרד הבריאות עוקב בדריכות אחר ההתקדמות ויפרסם בהתאם לעדכונים אלה את הכללים להכרה בחלופות מאושרות לניסויים בבעלי חיים", נמסר מהמשרד.

ומה באשר ליבוא? במשרד הבריאות מציינים כי "החל מינואר 2013 מצופה כי לא ייובאו תמרוקים שנוסו על בעלי חיים", ומבטיחים "להקשות מול כל יבואן".

למי מציק הארנב?

מה שבמשרד הבריאות כן מקדם לאחרונה הוא ביטול של סמל הארנב, המהווה עבור הצרכנים את הסימן לכך שהמוצר לא נוסה על בעלי חיים. באחרונה פרסם המשרד טיוטה הקוראת לחברות שאינן עורכות ניסויים בבעלי חיים להפסיק לסמן את מוצריהן בסמל הארנב, תחת הנימוק שלאור החוקים שהתקבלו בתחום, איך בסימן הזה צורך.

מהלך זה עורר את זעמם של הארגונים למען בעלי החיים, שעתרו לבג"ץ כנגד הנחיה זו. "אני לא יודעת מה הביא להנחיה של משרד הבריאות, אבל אם מישהו חושב שדרך הסרת סמל הארנב מהמדפים הוא יוריד את הניסויים בבעלי חיים מסדר היום הציבורי, הוא טועה ובגדול", אמרה אתי אלטמן, דוברת "תנו לחיות לחיות".

"זכותו של הצרכן לדעת לאן הולך כספו ולהחליט שלא לשלם לחברות החותכות בבשרם החי של בעלי חיים עבור בצע-כסף", אומרת עדי וינטר מהאגודה נגד ניסויים בבעלי חיים.

הארגונים מציינים כי גם לאחר כניסתו של החוק החדש לתוקף, יישאר סימול הארנב רלבנטי, לאור העובדה שעדיין ניתן יהיה לשווק מוצרים שנוסו בבעלי חיים - כמו מוצרים שנוסו לפני המועד הקובע.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי בשלב זה לא חל שינוי במדיניות, וניתן עדיין להשתמש בסמל הארנב, אך הוא הכין טיוטה כדי למנוע הטעיה של הציבור: "משמעותו של סמל הארנב היא שבתכשיר המסומן לא נוסו חומרי הגלם על בעלי חיים. אין שום חברה שיכולה לומר בפה מלא שחומרי הגלם בתכשיר לא נוסו מעולם על בעלי חיים, שכן ידוע שבעבר בוצעו מחקרים טוקסיקולוגיים כאלה ואחרים. לכן סימון תכשיר בסמל הארנב כמוהו כהטעיית הציבור".

הכוח בידי הצרכן

לא מעט מאבקים צרכניים בשנים האחרונות חוללו כבר שינוי. כך למשל, ב-2005 החלה מחאת צרכנים נגד מכירת פרוות ארנבים ושועלים בחברת קסטרו, שבעקבותיה הודיעה החברה כי החליטה להפסיק ייצור מוצרים העשויים פרווה.

לאחרונה נרשמה הצלחה למחאה נגד יצוא קופים לניסויים בחו"ל מחוות מזור, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה קבע כי יש לאסור סחר בחיות בר למטרות רווח בישראל. ארגונים לזכויות בעלי חיים ניהלו מאבק ממושך בחוות מזור. גם חברת התעופה אל-על עמדה במוקד המאבק הציבורי, כיוון שהטיסה את הקופים אל החווה וממנה. ב-2010 הודיעה אל-על כי תפסיק הטסת בעלי חיים לצורך ניסויים.

בשנת 2007 נרשם הישג נוסף ללחץ ציבורי, כאשר חברת תנובה התחייבה להחליף את אריזות הביצים שעליהן התנוססה דמותה של תרנגולת מאושרת. הקמפיין עורר את המודעות הציבורית לתנאי המחיה הקשים של התרנגולות בלולים ובכלובים צפופים. במוקד המחאה עמדה הטענה כי תנובה מטעה את הציבור בהצגת תמונה בה התרנגולות נראות מאושרות וחיות בתנאים פסטורליים, בעוד שבמציאות התרנגולות סובלות.

בינתיים יכולים הצרכנים להצביע בארנק. PETA, הארגון הבינלאומי להגנה על בעלי חיים, מפרסם את שמות החברות והמותגים המוכרים בתעשיית הקוסמטיקה, כאשר הוא עורך אבחנה חדה ומפלח אותן לרשימה שחורה ורשימה לבנה. כל חברה שעורכת ניסויים בשלב כזו או אחר בפיתוח המוצרים נכנסת לרשימה השחורה, כשאין הבדל בין שימוש בניסויים בבעלי חיים בפיתוח המוצר לבין ניסויים שבוצעו על חומרי הגלם. ברשימה הלבנה תמצאו חברות רבות שאינן עורכות כלל ניסויים בחיות וגם חומרי הגלם שלהן לא נוסו על חיות.

ברשימה השחורה של PETA, המעודכנת ל-12 בינואר 2013, מוזכרות, בין השאר, ג'ונסון אנד ג'ונסון, לוריאל פריז, יוניליוור ואסתי לאודר. מבין המותגים המוכרים: מותג ספריי הגוף וסבון של יוניליוור, קליניק ודונה קארן של אסתי לאודר, גרנייה, וישי ולנקום של לוריאל פריז וכן מי פה, מוצרי הקוסמטיקה נוטרוג'ינה והמותג של ג'ונסון אנד ג'ונסון.

ברשימה הלבנה אפשר למצוא את אהבה, קרליין, דרמג'יק, דרמלוג'יקה, איל מקייאג', לינקס (Lynex), אוליביה קר וגם את מותג היוקרה פראדה.

נציין כי החוק החדש מקרב אותנו מעט לסטנדרטים של אירופה, שם נאסר כבר ב-2004 לבצע ניסויים בבעלי חיים. בארץ נחקק לפני שנתיים החוק האוסר בתחומי ישראל ניסויים בבעלי חיים בתחום הקוסמטיקה, ועם כניסת התיקון הנוכחי לתוקף, האוסר גם יבוא והפצה של מוצרים כאלה, ישראל מיישרת קו מול הסטנדרט האירופי, אולם, כאמור, זה עדיין רחוק ממימוש.

"מתים בייסורים קשים"

בתהליך הייצור של מוצרים קוסמטיים חייבות החברות לבצע בדיקות של המוצרים ומרכיביהם, כדי להבטיח את בטיחותם ויעילותם ולוודא שאינם רעילים לבני אדם.

כאן נכנסות החיות לתמונה: עכברים, חולדות, ארנבות ואף כלבים וחתולים. על-פי האגודה הישראלית למניעת ניסויים בבעלי חיים, ניסויי רעילות נערכים בגופם, ורבים מוצאים את מותם במהלך הניסויים או בסופם.

כדי להבין את סבלן הנוראי של החיות, די להזכיר את הניסוי האכזרי במיוחד בארנבונים. "מקבעים את ראשיהם לסד, ואז מזליפים חומר כימי לעיניהם. הם לא יכולים להתנגד, לזוז או לגרד את עיניהם כאשר החומר הכימי מוחדר לתוכן", מספר יונתן שפיגל מ"תנו לחיות לחיות".

באגודה נגד ניסויים בבעלי חיים מסבירים כי לארנבונים אין מערכת דמעות, ולכן מתפתחים בעיניהם כיבים, נפיחות, זיהום ודימום. המבדקים האלה (המכונים מבדקי דרייז) אורכים 72 שעות בממוצע, ועלולים להימשך עד 3 שבועות. במהלך תקופה זו שוברים ארנבונים רבים את מפרקתם במאבק הנואש להיחלץ מן הסד.

"אין כל הצדקה בהתאכזרות נוראית לבעלי חיים על מנת לייצר עוד שמפו, אין כל הצדקה מוסרית להמשך הזוועות", נמסר מהאגודה.

תמיר לוסקי מהאגודה, בעל תואר שני במדעי החיים, מציין ניסוי רעילות לעור במכרסמים ובחולדות: "מגלחים להם את העור וחושפים אותם לחומרים שונים לתקופות ממושכות כדי לבדוק מה קורה", סיפר. ניסוי נוסף הוא פיטום של עכברים בכימיקלים משונים ותיעוד המינון.

"ניסויים כאלה מזעזעים את המצפון, ודאי כאשר כל התכלית היא להעלות על מדפי חנויות התמרוקים עוד שפתון חדש או עוד שמפו", מוסרים בארגונים למען בעלי החיים.

יוזמי החוק - חברי הכנסת איתן כבל, דב חנין, ניצן הורוביץ, יואל חסון ורונית תירוש - הסבירו בהצעת החוק כי "הניסויים נעשים ללא משככי כאבים על 2,000-3,000 בעלי חיים. קיימות חלופות לחלק ממבדקי היעילות והרעילות".

ארנבונים בסד / צילום: AAPEA
 ארנבונים בסד / צילום: AAPEA

תגובות

* יוניליוור:

"החברה מחויבת ברמות ההנהלה הבכירות ביותר לצמצום עריכת ניסויים בבעלי חיים בכל תחומי עיסוקה. היא נמנית עם הארגונים המובילים בעולם התומכים והמממנים פיתוח שיטות בדיקה אלטרנטיביות לבדיקות בבעלי חיים ודורשת גם מספקיה לקדם שימוש בבדיקות שאינן על בעלי חיים, להבטחת בטיחות חומרי הגלם במוצריה. במסגרת מדיניות זו, מוצרי יוניליוור לא מנוסים על בעלי חיים.

"זאת ועוד: נוהלי החברה המחמירים מחייבים גם גורמים שלישיים (לדוגמה: ספקי חומרי גלם) שלא לבצע ניסויים בבעלי חיים, אלא במקרים נדירים בהם אין כל ברירה וחלופה אחרות, זאת כדי לעמוד במחויבות הבריאות והבטיחות כלפי הצרכן ודרישות רגולטוריות במדינות ספציפיות".

* לוריאל:

"לוריאל מחויבת באופן טוטאלי למוצרי יופי ללא ניסויים בבעלי חיים, וכבר בשנת 1989 הפסיקה ביוזמתה ניסויים אלה על מוצריה המוגמרים. גם עבור חומרי הגלם הופסקו הניסויים מלבד במספר מוגבל של חומרים חדשים, שלגביהם נותרו 4 בדיקות שלא נמצאו להן חלופות.

"חשוב לציין כי 4 בדיקות אלה עוסקות בבטיחות המשתמשים ובבריאותם, ונדרשות על-ידי רשויות הבריאות במדינות מסוימות. איננו שבעי-רצון מהמצב, ופועלים ללא הרף לפיתוח שיטות בדיקה חלופיות. החברה פיתחה שיטות חדשניות בתחום מודל העור המשוחזר, כגון ה-EpiSkin, שכבר הפך לסטנדרט בתעשייה".

* ג'ונסון אנד ג'ונסון:

"קבוצת חברות מוצרי הצריכה של ג'ונסון אנד ג'ונסון אינה מבצעת ניסויים בבעלי חיים לבדיקת מוצרי קוסמטיקה או מרכיביהם ופועלת לפי דרישות האיחוד האירופאי באשר לאיסור ניסויים בבעלי חיים בכל העולם, אלא אם נדרש כן על-פי חוק או רשות ממשלתית".

* אסתי לאודר:

"חברת אסתי לאודר העולמית שמה לה למטרה לספק ללקוחותיה מוצרים ללא תחרות באיכות ובבטיחות, תוך ציות קפדני לדרישות החוק בכל מדינה בה החברה פועלת. המחויבות ארוכת-השנים של החברה לשים קץ לניסויים בבעלי חיים שרירה וקיימת ולא השתנתה: איננו בודקים את מוצרינו על בעלי חיים, ואיננו מבקשים מאחרים לעשות זאת עבורנו, למעט כאשר החוק דורש זאת.

"אנו גאים בתפקיד שאנו ממלאים בהתקדמות לקראת ביטול הניסויים בבעלי חיים בכל העולם. ואולם, מאחר שיש עדיין מדינות הדורשות מידה מסוימת של ניסויים בבעלי חיים, אנו פועלים לעודד אימוץ של שיטות בדיקה תקפות מבחינה מדעית, שאינן כרוכות בניסויים בבעלי חיים. אנו מגבירים את מאמצינו ומגדילים את השקעותינו בפעולות שנועדו להגשים מטרה זו".

דוגמאות למוצרים
 דוגמאות למוצרים