הרצליה: תוכנית ל-112 דירות בשני בניינים בני 15 קומות

הוועדה המקומית בהרצליה המליצה להפקיד תוכנית להסבת מרכזיית בזק לבנייני מגורים ברחוב הרב קוק ■ למרות אישור הוועדה המקומית, בקשה לדיון נוסף שהוגשה כנגד האישור יעכב את העברתה לדיון במחוזית במספר חודשים

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בהרצליה אישרה תוכנית להסבת מתחם מרכזיית בזק הישנה בעיר למגורים. מדובר במתחם המורכב משני מגרשים נפרדים: האחד, עליו פעלה מרכזיית בזק ישנה, שנרכש בעבר על ידי קרן ריאליטי, קרן פרטית המתמחה בהשבחת נדל"ן והשני שייך לבעלי קרקע פרטיים.

בעוד המגרש האחרון מיועד למגורים, המגרש עליו עומדת המרכזייה מסומן בתוכניות כשב"צ, שטח לייעוד ציבורי. התוכנית אותה קידמה קרן ריאליטי על השטח ביקשה להסב את ייעוד המגרש למגורים והועדה המקומית אכן אישרה בקשה זו עם מספר תנאים. השטח כולו משתרע על פני כ-4.5 דונם כאשר שטח המרכזייה שנרכש על ידי הקרן מבזק לפני כשנתיים כולל כ-4 דונם והשטח הפרטי הצמוד כולל כחצי דונם בלבד.

באותו הזמן, בעוד התוכנית אושרה על ידי הוועדה המקומית והומלצה להפקדה בוועדה המחוזית, בקשה לדיון נוסף שהוגשה כנגד אישור זה יעכב את העברתה לוועדה המחוזית במספר חודשים. בקשה זו הוגשה על ידי דרור עזרא, יו"ר סיעת הירוקים בהרצליה וחבר הוועדה המקומית. עזרא טוען כי צריך להשאיר את המגרש בייעוד ציבורי וכי יש לייעד את כל המתחם, כולל מבנים סמוכים, לפינוי בינוי ועל העירייה להכין תוכנית עם ראייה כוללת למתחם כולו ולא "לתת פרסים לבעלי הקרקע", כך על פי עזרא. מכיוון שהוועדה המקומית אישרה את התוכנית בישיבתה האחרונה לפני הבחירות, היא תוכל לדון בסוגיה רק בישיבה הבאה שתתקיים לאחר הבחירות. בעירייה מעריכים כי הישיבה הבאה תהיה רק בעוד כחודשיים ועד אז, העברת התוכנית לוועדה המחוזית תתעכב.

כאמור, על פי התוכנית שאישרה הוועדה המקומית, ניתן יהיה להרוס את מבנה התקשורת ולבנות מתחם מגורים חדש הכולל שני בניינים בני 15 קומות כל אחד עם 112 יחידות דיור חדשות. עוד על פי התוכנית, כמחצית מהדירות יהיו דירות של עד 75 מ"ר. עוד נקודה מעניינת היא שבתוכנית המקורית צויין כי 40 יחידות דיור ייועדו להשכרה אולם בפרוטוקול הוועדה נכתב כי אחד התנאים שעל היזם למלא לקראת הפקדתה של התוכנית יהיה "לבטל את החיוב ליחידות הדיור המיועדות להשכרה".

את פעילות קרן ריאליטי מובילים ד"ר מיכאל (מיקי) ורדי, לשעבר ראש מינהל מקרקעי ישראל, רו"ח אוהד רוזן ועו"ד אסף ורדי. "אנו מברכים על החלטת הועדה לאישור מתחם המגורים שישלב עשרות דירות קטנות", אמר היום אסף ורדי, "המתחם יוקם על שטחו של מבנה תקשורת ששימושו הסתיים הממוקם בכניסה לעיר, בסמוך לשכונת מגורים ומהווה מפגע סביבתי ומעמיס על ציר התנועה הראשי לתוך העיר - הרב קוק. במסגרת תהליך ההשבחה תסייע הקרן משמעותית להתחדשות העירונית על ידי החזרת הקרקע לייעודה המקורי למגורים, התואם את אופי הסביבה, תוך הקצאת שטחים נרחבים לגינה עירונית פתוחה ולשדרה ירוקה".

דרור עזרא, שהגיש את הערר נגד אישור התוכנית אמר: "מדובר בעוד החלטה שערורייתית, שנותנת יד להפרטת מסוכנת של שטחי ציבור, לא הייתה שום סיבה לתת את הקרקעות האלו לבזק. אם אין לבזק שימוש בקרקעות למרכזיה הקרקע הייתה צריכה לחזור לעירייה או לגוף ציבורי אחר. יש כאן תקדים מסוכן של הפרטת שטחי ציבור וספסרות בהם ואסור לאפשר זאת, חבל שועדת המשנה נתנה לזה יד אני מקווה שלאחר הבחירות מליאת הוועדה המקומית תדחה את התוכנית".