ייצוגיות נגד זוגלובק: "ההתעללות בעופות גורמת לגועל וזעם"

‎‎בעקבות תחקיר "כלבוטק" שתיעד התעללות בתרנגולות במשחטת זוגלובק, הוגשו שתי תביעות ייצוגיות בדרישה לפצות את הלקוחות ב-300 מיליון שקל: "גם כשייעודו של בע"ח הוא למוות, יש להימנע מלהתעלל בו ולגרום לו סבל מיותר"

‎‎אווירה ציבורית של אפס סובלנות כלפי התעללות בבעלי חיים: פחות מ-12 שעות לאחר שידור תחקיר "כלבוטק", שתיעד התעללות בתרנגולות במשחטת זוגלובק, הגישו הבוקר (ד') כמה צרכנים של מוצרי החברה תביעות ובקשות לאשרן כייצוגית, התוקפות בחריפות את זוגלובק ודורשות לחייבה בפיצוי ציבור לקוחותיה בהיקף מצטבר של 300 מיליון שקל.

בתביעות צוין כי לנזקים הממוניים של התובעים מתווספים נזקים בלתי ממוניים עקב רגשות גועל, מיאוס, כעס ועוגמת-נפש, שנגרמו להם כאשר חזו בהתעללות הקשה בעופות.

‏‏בתביעה הראשונה בסך 200 מיליון שקל - שהגישו הפעילה למען זכויות בעלי החיים אריאלה ברוכמן ויעקב מנשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, באמצעות עו"ד רם גורודיסקי - צוין כי "זוועות התחקיר היכו בתובעים כמהלומה. הם נתקפו רגשות כאב, גועל, זעם, חרדה ותסכול. התובעת נחרדה נוכח המראות הקשים שנגלו לה, והיא חשה אמפתיה לגורל העופות שבמפעל זוגלובק, עד כאב. התובע חש אף הוא תחושות שליליות של גועל, כעס ותסכול, אליהן התווסף אף חשש כי מוצרי זוגלובק, שרכש עבורו ועבור משפחתו, אינם עומדים בדיני הכשרות".

לטענתם התובעים, "לו היו יודעים כי כך מתנהגת זוגלובק כלפי העופות המיועדים לשחיטה במפעליה, לא היו בוחרים במוצריה ומבכרים לרכוש מוצרים של יצרן אחר, בין מטעמים של שמירה על כשרות ובין מטעמים של צער בעלי חיים".

הטעיית צרכנים

‏התובענה הייצוגית השנייה הוגשה למחוזי בירושלים, באמצעות עורכי הדין ידין עילם ושירה הרצנו, בגין עילות של הטעיית צרכנים והפרת החוק. בתביעה ובבקשה לאישורה כייצוגית בהיקף של 100 מיליון שקל, טוען אהרון מונדרי כי זוגלובק פעלה בניגוד לחוק בכך שהיא הטעתה אותו לחשוב שהיא פועלת לפי חוק.

בתביעה מצוין כי זוגלובק הצהירה במפורש בקוד אתי, אותו פירסמה באתר האינטרנט שלה, כי היא "התחייבה וחרתה על דגלה: ניהול עסקיה ביושר והגינות תוך כיבוד חוקי מדינת ישראל, עקרונות כבוד האדם וחירותו וזכויות האדם".

גם תובע זה ציין כי "לאחר הצפייה חש תחושת גועל קשה, שנבעה מהבנה כי הוא הכניס לפיו ולגופו מזון אשר הופק תוך התעללות קשה כל-כך בבעלי החיים".

‎‎גופות מרוטשות, כלובים מטונפים

‏‎‎אמש (ג') שודרה כתבת תחקיר בתוכנית "כלבוטק", במסגרתה נחשפה מסכת מזעזעת של התעללות בעופות המיועדים לשחיטה במפעליה של זוגלובק.

בין היתר, על-פי התחקיר, התרנגולים מוחזקים בכלובים מטונפים בצואה ודחוסים עד אפס מקום במשך שעות רבות, כאשר חלק מהתרנגולים פצועים ואינם מקבלים מים, מזון או טיפול וטרינרי.

בנוסף, על מנת להוציא את התרנגולים מהכלובים, משתמשת המשחטה במכונת היפוך ששופכת את החיות מהכלובים, וכך התרנגולים מושלכים מטה מגובה רב, זה על זה. המכונה חובטת את הכלוב ומנערת אותו שוב ושוב, עד שרוב התרנגולים נופלים למסילה הנעה, בדרכם לשחיטה.

בנוסף, מכונת ההיפוך מוחצת את גוף התרנגולים שנתקעים בין המכונה למתקן, ובעת פינוי הכלוב מהמכונה נראו פעמים רבות גופות מרוטשות על הכלובים או על מתקן ההיפוך.

‏עוד עולה מהתחקיר כי כאשר התרנגולים נמצאים בכלובים, אבריהם של רבים מהם נלכדים בין הסורגים, וכאשר הכלוב מוטה והתרנגולים האחרים נשפכים ממנו, התרנגול הלכוד תלוי באוויר מהראש, מהכנף או מהרגל ,שנתפסו בין הסורגים. על מנת להוציא את התרנגול מהכלוב, הפועלים קורעים את בעלהחיים בברוטליות ומשליכים אותו לפס השחיטה.

‏‏עוד נראו פועלי המשחטה לוכדים תרנגולים שנפלו לארץ באמצעות מוט ברזל מעוקל, כאשר לעתים הפועלים בועטים בתרנגול וגוררים אותו על הקרקע. במקרים רבים פועלים אוחזים תרנגולים ברגל או בכנף אחת או משליכים אותם באוויר, ממרחק, אל פס השחיטה. לאחר תהליך השחיטה, נראו תרנגולים מפרפרים דקות ארוכות לאחר שגרונם נחתך, ומנסים נואשות להיחלץ במשך דקות ארוכות.

‏‏‎‎כלובים ללא אוויר

‏‎‎מהתחקיר עלה עוד כי הובלת העופות נעשית בכלובים ישנים וחלודים, חלקם מעוקמים ושבורים, דלתות הכלובים אינן תקינות ואינן נפתחות בנקל, ולעיתים, על מנת לפתוח את דלתות הכלובים, יש לדחוף אותן באמצעות מוטות המפלסים דרכם דרך העופות ופוגעים בהם בדרך.

‏במיוחד בחודשי הקיץ החמים, מושארים העופות בכלוביהם שעות ארוכות במקומות שאינם מוצלים ושאינם מאפשרים זרימת אוויר. פעמים רבות נמשכת הובלת העופות יותר מ-6 שעות, והם מושארים בנקודת הפריקה למשך יותר מ-8 שעות.

‏בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד גורודיסקי, צוין כי "אין זו הפעם הראשונה בה התגלתה אכזריותה של זוגלובק במלוא כיעורה". לדברי התובעים, במאי האחרון התהפכה משאית הובלה עמוסת עופות של זוגלובק בכביש 22 בין קריית אתא לקריית ביאליק. מאות עופות נהרגו במקום, ורבים אחרים נפצעו. פעילי זכויות בעלי חיים שהגיעו למקום תיעדו את האלימות הקשה והיחס האכזרי כלפי העופות שניצלו ונפגעו, כאשר עשרות גופות מוטלות על הכביש. עובדי זוגלובק תועדו כשהם בועטים בתרנגולים גוססים ודוחסים תרנגולי הודו שגופם מרוסק ומרוטש בחזרה לתוך הכלובים, כדי להובילם למשחטה. ‏

‏"זכויות בעלי החיים לחיים, ולחיים בכבוד, הוכרו זה מכבר בשיטתנו המשפטית", נכתב בתביעה, וציון כי "גם כאשר ייעודו של בעל החיים הוא למוות, עדיין יש להימנע מלהתעלל בו ולגרום לו סבל מיותר". ‏‏‎‎‏

‏זוגלובק: "ננקוט בכל האמצעים כדי שמקרה כזה לא יחזור שנית"

‏‎‎מנכ"ל חברת זוגלובק, פיני קמרי, מסר בתגובה: "אנו מביעים צער ומתנצלים על הדברים שנראו ב'כלבוטק', שאינם משקפים את רוח חברת זוגלובק ומדיניותה. האירועים שהוצגו בתחקיר לא נעשו במזיד או מתוך כוונה רעה. אנחנו רואים את המקרה בחומרה רבה, ולכן טיפלנו במיידית.

‏‏‏"מיד עם היוודע המקרה, החלפנו במיידית את המתקן במשחטה. למרות שהמתקן במשחטה עמד בתקנים ובסטנדרטים בארץ ובעולם, החלטנו להפסיק מיידית את עבודתו ולהחליפו בתהליך בעל סטנדרטים מחמירים ביותר.‏

"אנו ננקוט בכל האמצעים על מנת שמקרה כזה לא יחזור בשנית.‏ חשוב לנו להדגיש כי האירוע אינו קשור לאיכות מוצרי החברה. המוצרים איכותיים ובטוחים כתמיד". ‏‎‎‏