ברמלי מתכוון להגיש שורת תביעות לשון הרע נגד "מכפישיו"

עסקיו של בעל השליטה ברוביקון צברו חובות בכ-300 מיליון שקל, רשות ני"ע מתכוונת להעמידו לדין, אולם הוא ממשיך לטעון כי עסקיו נוהלו ביושר ■ כעת הוא מתכוון לתבוע בגין לשון הרע את המפרק ארז חבר, את רשות ני"ע ועוד

אמיר ברמלי / צילום: כפיר חרבי
אמיר ברמלי / צילום: כפיר חרבי

אחד הדברים המפליאים בפרשת קריסתן המפוארת של קרן קלע וחברת רוביקון הוא העמדה החד-משמעית, הנחושה ומלאת השכנוע הפנימי של איש העסקים אמיר ברמלי, עד לא מזמן בעל השליטה בקבוצת רוביקון-קלע, בצדקתו. זאת, למרות חקירת רשות ניירות ערך וכוונתה להעמידו לדין; על אף בור החובות העצום בסך כ-300 מיליון שקל שהתגלה תחת העסקים שניהל; חרף ניהול הכספים הבעייתי שהתגלה על-ידי מפרק הקרן, עו"ד ארז חבר, שבין היתר מסר לבית המשפט פרטים על כ-13 מיליון שקל מכספי הקרן ששימשו להלוואות לחברות פרטיות של ברמלי, ולמשיכות כספים לברמלי ובני משפחתו בסך 16 מיליון שקל נוספים.

גם היום ממשיך ברמלי להישיר מבט ולטעון במצח נחושה כי עסקיו נוהלו ביושר. השכנוע הזה הוא ככל הנראה מה שמנחה את ברמלי במהלך הבא שהוא מתכנן - מטר של תביעות לשון הרע נגד שלל גורמים.

לאחרונה שכר ברמלי את שירותיו של עו"ד אילן בומבך, שמתכונן להגיש עבורו סדרה של תביעות לשון הרע נגד כל מי ש"הכפיש" אותו. מי לדוגמה? המפרק, עו"ד ארז חבר, צפוי להיתבע. מטרות פוטנציאליות נוספות הן רשות ניירות ערך ושורה של עיתונים ועיתונאים שסיקרו את פרשת קריסתה של קרן קלע.

השקעות תמוהות

ביום חמישי האחרון התפרסם במגזין G של "גלובס" ריאיון נרחב עם המפרק של קבוצת רוביקון וקרן קלע, עו"ד חבר, שחלק את רשמיו על העסק שהשאיר מאחוריו ברמלי.

"מתחת לכל אבן שאנו מרימים, אנחנו מוצאים שני עקרבים", אמר המפרק. "עם כל כרטסת, כל נייר, אנו מגיעים להפתעות: העברות לא ברורות, כספים שעברו למקורבים וחברות שהוזרמו להן כספים".

עוד אמר המפרק כי "חלק מההשקעות של הקרן טובות, אבל יש אחרות שקשה להסביר".

עו"ד חבר מסר מספר דוגמאות להשקעות תמוהות שביצעה קרן קלע בכספי המשקיעים, לרבות "השקעה של 9 מיליון שקל בחברת הספורט המוטורי האתגרי 'מסלולים', שיש לה 3 רכבים; או חברת ריהוט יד שנייה שיש לה מחסן בכפר קאסם, והוזרמו אליה מעל 10 מיליון שקל".

עו"ד חבר אף ציין כי בכוונתו לבדוק אם הוצאו כספים שלא כדין על-ידי חברת רוביקון וקרן קלע; "לפי שעה נראה שהוצאו כאלה", העריך.

"מה קרה לכסף הזה? לאן הוא נעלם?", נשאל המפרק, שהשיב: "יצא החוצה, בין היתר לצרכים אישים של ברמלי. הדוגמה הכי אבסורדית הם 1.7 מיליון שקל ששולמו כחלופת מעצר, כשהרשות עצרה את ברמלי. הכסף הזה נלקח מרוביקון. המשקעים שילמו כדי שברמלי לא יישב במעצר. נשמע הגיוני? לי לא".

את הרושם האישי שלו על ברמלי סיכם עו"ד חבר במילים "פוקר פייס". 

ברמלי קרא את הריאיון הזה והתפוצץ מזעם. היום הוא כבר מתכונן להגיש תביעת לשון הרע נגד עו"ד חבר בגין דבריו בריאיון.

אולם המפרק של רוביקון, מסתמן, אינו המטרה היחידה שמסמן ברמלי. גורם נוסף שברמלי שוקל לתבוע הוא רשות ניירות ערך, שהיא לשיטתו של ברמלי האחראית העיקרית לקריסתו.

 

הפרסומת שנגנזה

רשות ניירות ערך החלה לחקור את החשדות נגד ברמלי במארס האחרון, ולאחרונה הודיעה כי בכוונתה להגיש כתב אישום נגד ברמלי בגין עבירות של מירמה.

החשד העיקרי שעולה לכאורה מהחקירה, כמו גם מדוחות שמסר המפרק לבית המשפט, הוא שבניגוד להבטחה שמסר ברמלי למשקיעי קרן קלע, כספיהם לא שימשו למטרות שלשמם גויסו.

קרן קלע נהגה לגייס אג"ח מחוץ לבורסה, תוך הבטחת תשואה דו-ספרתית למשקיעים, ותוך הגבלת כל סדרת אג"ח לעד 35 משקיעים, וזאת כדי לחמוק מהחובה החוקית לפרסום תשקיף. מעבר לחשד שהפרדת סדרות האג"ח השונות הייתה מעושה ומטרתה העיקרית הייתה להימנע מפרסום תשקיף - מדוח המפרק עולה כי חלק ניכר מהכספים נותבו לחברת רוביקון, אף שגויסו על-ידי קרן קלע, ומשם מיליונים רבים נותבו לכאורה למטרות פרטיות של ברמלי.

חקירתו של ברמלי הביאה לגל של דרישות מצד משקיעים להחזר כספיהם. ברמלי עשה מאמץ כדי להחזיר את הכספים לכל משקיע שדרש את כספו, אך במקביל נאלץ לגייס כספים חדשים, כדי לפתור את מחנק המזומנים שאליו נקלעו עסקיו.

במסגרת המאמץ להנשים את תזרים המזומנים של קבוצת רוביקון-קלע, החלה קרן קלע בקמפיין פרסומי אגרסיבי בטלוויזיה וברשתות החברתיות, במסגרתו הופק סרטון הפרסומת המשעשע בכיכובו של השחקן, מוני מושונוב.

לאחר שיצא הקמפיין, הוציאה רשות ניירות ערך הודעה חריגה מטעמה, שבה הזהירה כי "קרן קלע נחקרת כיום בחקירה פלילית בחשדות חמורים ביותר של הפרת דיני ניירות ערך והונאת מאות משקיעים בסכומי-עתק בנוגע לפעילותה בעבר".

הרשות ציינה כי היא "מזהירה את הציבור מפני הסיכונים הכרוכים בביצוע השקעות שאינן מפוקחות".

לאחר פרסום הודעת רשות ניירות ערך, החליטה הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו להפסיק את שידור הפרסומות של קרן קלע.

ברמלי טען בעבר כי רשות ניירות ערך התנהגה בביריונות בחקירתו, וכי היא האחראית העיקרית לקריסת קרן קלע. כעת הוא שוקל לתבוע גם את הרשות, כאשר אם יעשה כן, הודעת האזהרה של הרשות תהיה ככל הנראה עוגן מרכזי בתביעתו.

עוד נודע ל"גלובס" כי בנוסף לתביעה הצפויה נגד המפרק וזו המסתמנת נגד רשות ניירות ערך, שוקל ברמלי לתבוע עיתונים ועיתונאים שונים. ברמלי סבור כי מספר פרסומים עיתונאים נגדו הם "מכפישים" ופגעו בשמו הטוב.

ברמלי, כך עושה רושם, ממשיך להיות משוכנע בחפותו ובצדקתו. נזכיר כי ברמלי טען בביטחון מופגן, ערב כניסת קבוצת רוביקון-קלע להליך הפירוק, כי ברשות הקרן יש מספיק משאבים כדי לפרוע את כל חובותיה. ואולם, התמונה שהתגלתה בפני בית המשפט היא, על פניו, שונה בתכלית.

עו"ד ארז חבר מסר בתגובה: "כשאקבל את כתב התביעה לידי, אגיב בבית המשפט"; ברמלי ורשות ני"ע לא מסרו תגובה.