קרן הפנסיה של חברת חשמל דורשת להגדיל את ההתחייבויות כלפיה בעוד 1.7 מיליארד שקל

הגירעון האקטוארי עשוי להגיע ליותר מ-4 מיליארד שקל ; בחברת החשמל דוחים את הדרישה, אך דירקטורים כבר דורשים הבהרות בנושא

ה"בור" בחישוב ההתחייבויות הפנסיוניות בחברת החשמל מעמיק. היקף הגירעון האקטוארי בקרן הפנסיה של עובדי חברת החשמל עשוי להגיע לסכום של למעלה מ-4 מיליארד שקל, זאת בעקבות מחלוקת חדשה בין חברת החשמל לקופת הגמל.

ל"גלובס" נודע כי קופת הגמל (כפ"י) פנתה באחרונה לחברת החשמל בדרישה שזו תגדיל מחויבותה כלפיה בסכום נוסף של כ-1.7 מיליארד שקל, זאת בגין שינויים שבוצעו בהנחות האקטואריות.

הדרישה התקבלה בתדהמה בחברת החשמל, שהודיעה בתגובה לקופה כי אין בכוונתה להיענות לה, וביקשה ממנהלי הקרן שלא לבצע כל שינוי ללא הסכמתה עד לדיון שייערך בין הצדדים.

עוד נודע כי בישיבת הדירקטוריון האחרונה שעסקה בנושא הפנסיה ביקשו מספר דירקטורים לקבל הבהרות בנושא מהנהלת החברה, זאת לנוכח ההשלכות האפשריות על מצבה הכספי של החברה. "בכל פעם שנמסר שנושא הפנסיה נסגר צצים פרטים חדשים ודרישות להגדלת ההתחייבויות הפנסיוניות וזה לא ברור", אמרו מקורבים לדירקטוריון.

דיון דחוף

המחלוקת האחרונה מצטרפת לדרישה קודמת של הקרן מחברת החשמל לסגור גירעון אקטוארי בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל וזאת עד לחודש יוני 2009.

כפי שפורסם ב"גלובס", חברת החשמל פנתה לאגף שוק ההון באוצר בדרישה לקיים דיון דחוף בנושא עקב ההשלכות הכספיות הכבדות. רוב הגירעון נוצר מאחר ושיעור הפרישה היה גבוה ממה שהניחה חברת החשמל. בחברת החשמל טענו בפני האוצר כי אין צורך בשינוי ההנחות מאחר ולא חל שינוי במדיניות הפרישה של החברה.

נושא ההתחייבויות לפנסיה גורם בחודשים האחרונים למחלוקות קשות בין חברת החשמל למדינה ורואי החשבון של החברה, משרד ברייטמן אלמגור.

כפי שפורסם ב"גלובס", נוצרה מתיחות קשה בין חברת החשמל למשרד ברייטמן-אלמגור, זאת עקב דרישת החברה להחליף את רו"ח המלווה מטעם המשרד, אדיר ענבר. ברשות החברות מתנגדים לדרישת החברה.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "מינוי רואה החשבון הוא באחריות רשות החברות ולא הדירקטוריון שמבוקר על ידו. רשות החברות החליטה להגדיל את צוות הביקורת בחברת חשמל ותבחן בחודשים הקרובים את ההתנהלות של החברה מול רואה החשבון ואת התנהלות רואה החשבון מול החברה".

גורמים המקורבים לסכסוך בין חברת החשמל לרוה"ח שלה, דחו מכל וכל את הטענה כאילו המחלוקות המקצועיות מול ענבר קשורות לעיכוב הדו"חות. כך למשל, עיכוב הדו"חות בפעם הראשונה נבע מכך שהמתינו לכך שייחתמו תקנות. עוד אמרו הגורמים, כי כלל לא מדובר פה בניסיון "לעגל פינות" מצד חברת החשמל אלא בדברים הרבה יותר מובהקים וחדים.

חברת החשמל ביצעה ברבעון השני של השנה שיערוך מחדש של התחייבויותיה הפנסיוניות, זאת לקראת המעבר ל-IFRS (תקני חשבונאות הבינלאומיים החדשים).

במסגרת הדוחות פירטה חברת החשמל לראשונה כי הפקידה 1.3 מיליארד שקל בחשבון נאמנות לטובת הבטחת חשמל חינם (כולל גילום מס) ומענקים שונים לעובדים, זאת לאחר שבדו"חות הקודמים לא פירטה את ייעוד הכספים.

בעקבות הגירעונות בחישוב ההתחייבויות הפנסיוניות לעובדים, מינה דירקטוריון חברת החשמל ועדת משנה בראשות הדירקטורים רו"ח שולי אשבול ומיכה לזר, שבחנה את ההתחייבויות האקטואריות של החברה.

הפרסום מתעכב

ל"גלובס" נודע כי פרסום מסקנות הוועדה מתעכב בינתיים עקב החלטת רשות החברות הממשלתיות, בניהולו של ד"ר אודי ניסן, למנות את משרד רו"ח בר-לב ושות', לבדיקת ההתחייבויות הפנסיוניות של החברה.

בחברת החשמל מאשרים כי אכן התקבלה דרישה בנושא מקרן הפנסיה, אך טוענים כי בינתיים הסכום הוא "על הנייר" ועשוי להשתנות. מהחברה נמסר בתגובה כי "חברת החשמל נמצאת בדיונים מול קרן הפנסיה שטרם הסתיימו, ולכן הדרישה אינה סופית".

בחברה מאשרים בתגובה כי פרסום המסקנות של ועדת המשנה נדחה עד להשלמת הבדיקה מטעם משרד בר לב. "החברה מקדמת בברכה את הבדיקה וראשי החברה הבהירו כי יהיה שיתוף פעולה מלא מצדה", נמסר.