משרד התקשורת ממליץ לבטל את התמלוגים ודמי הזיכיון בטלוויזיה

"אם יותר הפרסום בכבלים ובלוויין ללא הורדת הוצאות בערוצים המסחריים - יש סבירות גבוהה להפסקת פעילותו של ערוץ מסחרי" ■ עוד ממסקנות הדו"ח: להסדיר מחדש את עמלות הפרסום ■ הכנסות הטלוויזיה המסחרית יקטנו בכ-10%

סדר עולמי חדש בטלוויזיה: דו"ח מיוחד של אגף הכלכלה במשרד התקשורת, שיתפרסם בקרוב, קובע כי אם הרפורמה בשוק הטלוויזיה תצא לדרכה ולא יוקטנו הוצאותיהם של הערוצים המסחריים, הם יקרסו. הדו"ח מעריך כי הכנסות הערוצים המסחריים יקטנו בכ-10% בעקבות הרפורמה, וגם הערוצים הייעודיים (ערוצים 9 ו-24) יפגעו בצורה קשה.

הדו"ח המיוחד הוכן לקראת יישום הרפורמה בענף הטלוויזיה, עליה עובדים במשרדי האוצר והתקשורת בשנה וחצי האחרונות. עיקרי הרפורמה כוללים פתיחת שוק הטלוויזיה הרב-ערוצית (HOT ו-yes) לפרסום, תוך חיוב של המפעילים לספק "חבילה צרה" - חבילת ערוצים מצומצמת במחיר שזול משמעותית מחבילת ה"בסיס" שהם מציעים כיום, במחיר של כ-200 שקל.

בתווך, מתייחסת הרפורמה גם למעבר לשיטת הרישיונות בענף הטלוויזיה (במקום זיכיונות), דבר שיהווה אופק כלכלי לערוץ 10. הרפורמה המוצעת, מהווה למעשה את האופק הקיומי של הערוץ, שכן בשיטת הרשיונות - אפ יקבל רישיון לשידור - מדובר ברישיון לשנים ארוכות, בהן יוכל לבסס עצמו.

כאמור, המסקנה המרעישה ביותר בדו"ח היא ההמלצה לבטל את תשלומי הזיכיון והתמלוגים. ב-2007 הוציאו הערוצים המסחריים סכום של 65 מיליון שקל על דמי זיכיון, וסכום של 39 מיליון שקל על תמלוגים (4% מההכנסות על פרסום). לפי הדו"ח, אם ההוצאות של הערוצים לא יקטנו, בשנת 2015 יעמדו הפסדי הערוצים המסחריים על 117-151 מיליון שקל בשנה.

הדו"ח גם מביע דאגה מכוחם של חברות רכש המדיה בענף הפרסום, וטוען כי באם לא יוקטנו העמלות בענף (לפי הדו"ח מדובר על כ-30%, אם כי בענף הפרסום טוענים שהמספרים האמיתיים נמוכים משמעותית), הטלוויזיה לא תוכל לשרוד. הדו"ח חוזה כי מחירי הפרסום בטלוויזיה יוזלו משמעותית לטובת המפרסמים, וכן כי חלקה של הטלוויזיה בעוגת הפרסום יגדל בכ-17%.

הדו"ח מציין במפורש כי הפרסום בטלוויזיה הרב-ערוצית עלול לפגוע באפיקי פרסום אחרים, אך לא מתווה דרך ברורה כיצד להמעיט את הפגיעה, וממליץ להקים ועדה בנושא.

בנושא הטלוויזיה הייעודית: הדו"ח ממליץ לחסום ערוצים זרים המשדרים ברוסית לפרסום על מנת להגן על ערוץ 9, שמשדר כיום פרסומות וצפוי להיפגע מהרפורמה. מחברי הדו"ח כותבים באשר לערוץ 24 (ערוץ המוסיקה) כי יש היתכנות לפגיעה של למעלה מ-20% ברווחיו, אולם לאור רכישתו על ידי קשת, סביר שהרייטינג שלו יעלה והפסדיו יתמעטו.

באשר לפרסום בטלוויזיה הרב-ערוצית, הדו"ח חוזה כי חלקם בעוגת הפרסום יגיע ב-2015 לכ-299 מיליון שקל בשנה. בתווך, הכנסות הערוצים הייעודיים יקטנו מ-70 מיליון שקל כיום ל-51 מיליון שקל ב-2015, חלקה של הטלוויזיה המסחרית יקטן מכ-998 מיליון שקל כיום לכ-931 מיליון שקל ב-2015, ועוגת הפרסום הטלוויזיונית תתרחב ותגיע לכ-1.248 מיליארד שקל ב-2015.

באשר לערוץ 9, הדו"ח חוזה כי אם לא יקבל הגנות מהמדינה, יקטנו הכנסותיו בשיעור של כ-28% ב-2015 יחסית להיום, ו"ספק אם יוכל לשרוד". ניתוח זה תופס גם לגבי ערוץ 24, אם כי בוועדה סבורים שכניסתה של קשת לערוץ תעשה לו טוב מבחינת הרייטינג, ומצבו יהיה חמור פחות מזה של ערוץ 9.

הדו"ח המפורט לוקח בחשבון נתוןנים שונים, כגון עלייה בשימוש ממירים מקליטים דוגמת yes MAX, צפייה גוברת ב-VOD, המיתון במשק הישראלי והרחבת הערוצים המשודרים חינם ב-DTT.

ניתוח מפורט של הדו"ח עם כל התגובות בענף הטלוויזיה - מחר ב"גלובס".