תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

היכן אתם משקיעים? הישארו בבית, אבל השקיעו בחו"ל

להשקעה בחו"ל יש יתרונות רבים על פני ריכוז כל הנכסים בארץ ■ לא רק פיזור גדול יותר והקטנת הסיכונים, אלא גם מגוון רחב יותר של אפשרויות השקעה בחברות ומגזרים שאין בישראל

  בורסה  וול סטריט  /  צלם: רויטרס
בורסה וול סטריט / צלם: רויטרס

*** הכתבה בשיתוף אלטשולר-שחם

דמיינו שהייתם נולדים בארה"ב. בתור צרכנים אמריקנים גאים, הייתם פותחים את הבוקר עם קפה ב-Take-Away באחד מסניפי סטארבאקס הקרוב לביתכם, ולצהריים הייתם ככל הנראה טורפים המבורגר של מקדונלד'ס. בדרך הביתה מהעבודה, הייתם עוצרים בסניף של וול-מארט בשביל לקנות כמה מצרכים לארוחת ערב. הבחירה במותגים האמריקנים לא הייתה מסתכמת רק בזה. לפי הנתונים של הלשכה האמריקנית למחקר כלכלי (National Bureau of Economic Research), אם היינו בוחנים את תיק ההשקעות שלכם, 90% ממנו בממוצע היה מושקע גם כן בחברות אמריקאיות. ההשקעות מחוץ לארה"ב, היו מהוות רק חלק קטן יותר מהתיק.

התופעה הזו, של השקעת מרבית הנכסים הפיננסים בארץ המגורים שלנו, מכונה Home bias, והיא משותפת למרבית המשקיעים בעולם, מי יותר ומי פחות. ביפן למשל, אחוז ההשקעות בנכסים פיננסים מקומיים הוא כ-95%, אחד מהגבוהים בעולם. המשקיעים האירופאים מתרכזים קצת פחות במדינת האם, ומקצים חלק גדול יותר לניירות מחוץ לארצם. בגרמניה למשל, אחוז ההשקעה בחו"ל עומד על כ- 19%, ובאנגליה הוא עולה לכ- 22%.

האקדמיה עוסקת בהטיה זו כבר שנים רבות. אחת הסיבות העיקריות להעדפת השקעה בחברות מקומיות, היא העובדה שמשקיעים מרגישים נוח ובטוח יותר להשקיע במה שהם מכירים. אנחנו גרים כאן בארץ, ולכן מדוע שנשקיע בחברת התרופות האמריקנית Mylan , כשאנחנו יכולים להשקיע בטבע שחבר טוב שלנו עובד שם, או מדוע שנבחר בוול-מארט כשאנחנו יכולים להשקיע בשופרסל, שם אנו קונים מידי שבוע.

אבל, האם אתם באמת יודעים יותר על שופרסל מאשר על וול-מארט רק משום שאתם עושים את הקניות שלכם שם? האם השעה הבודדת שאתם מבקרים בסניף אחד בלבד של הרשת מגלה לכם את התמונה המלאה על מצבה של החברה או על רמת התמחור של מניותיה? כנראה שלא.

מתעניינים בהשקעות בחו"ל? היעזרו במומחים של אלטשולר שחם. לחצו כאן לפרטים נוספים>>

היום בעידן האינטרנט, המרחק ביניכם לבין כל המידע הנדרש, אפילו על חברה אנונימית הפועלת במרחק של אלפי ק"מ מאיתנו, הוא קצר. שנית, חברות זרות, בעיקר אם הן מובילות שוק, מסוקרות על ידי מספר רב של אנליסטים ביקורתיים בעוד הכיסוי של חברות מקומיות על ידי אנליסטים או התקשורת הוא נמוך יחסית. לכן, למרות שזה אולי מפתיע, במקרים רבים אנחנו יודעים הרבה יותר על חברות זרות מאשר על המקבילות המקומיות.

לפיזור השקעותינו ברחבי העולם יש יתרונות נוספים. אחד המרכזיים שבהם הוא הקטנת הסיכון הכרוך בהשקעה. כולנו יודעים כי לא נבון לשים את כל הביצים בסל אחד - אם הסל ייפול, כל הביצים עלולות להישבר. לכן, כדאי לגוון את השקעתנו בניירות ערך מסוגים שונים, כגון מניות, אג"ח . אנו גם רוכשים ניירות ערך של חברות ממספר מגזרים שונים. מדוע אם כן, שלא נגוון גם במיקום הגיאוגרפי של החברות בתיק שלנו? במיוחד כאן בארץ, כאשר הסיכונים המדיניים, הצבאיים, הפוליטיים וגם הכלכליים הם רבים, יש הגיון רב להקצות חלק גדול יותר מהנכסים שלנו לעבר חברות זרות. ברור שאם בארה"ב ירד גשם, גם אנחנו נירטב. אבל, אם בישראל ירד שלג, יכול להיות שלארה"ב או לאירופה אפילו הרוח לא תגיע.

השקעה בחו"ל מאפשרת לנו ליהנות מאפשרויות צמיחה גבוהות יותר, הן של מדינות מתפתחות והן של מגזרים בהם כאן כבר אין הרבה מקום לגדול. השוו לדוגמא את החברות הסלולאריות הישראליות לשחקניות הגדולות הפועלות בשווקים המתפתחים, כגון חברת הסלולר המקסיקנית America Movil או ענקית התקשורת הסינית China Mobile. בעוד לחברות הישראליות כבר אין הרבה לאן לצמוח, לחברות הזרות, הפועלות בשווקים מתפתחים בהם שיעורי החדירה הסלולארית עדיין נמוכים למדי, יש עדיין המון מקום לגדול. זה נכון גם לתחום האינטרנט, הקמעונאות, הנדל"ן ותחומים רבים נוספים.

מעבר לאפשרויות ההשקעה הרבות יותר הנפתחות בפנינו כאשר אנו מקצים חלק גדול יותר מהשקעותינו לחו"ל, להשקעה בבורסה הישראלית בלבד יש גם חיסרון משמעותי נוסף: פרט למניות השורה הראשונה, בעיקר מניות ת"א 25, בשאר המניות קיימת סחירות נמוכה למדי. גם בימים של גאות בשוק זה מהווה מכשול בפנינו. אבל, אם ניסיתם למכור אחת ממניות ת"א 75 או היתר במהלך המשבר האחרון, אתם בוודאי מבינים על מה אנחנו מדברים. בורסות רבות בחו"ל הן בעלות מימדים והיקפי סחירות גדולים הרבה יותר מהבורסה המקומית, ולכן מספר החברות בעלות סחירות מספקת הוא עצום.

השורה התחתונה היא שהתמקדות בחברות מקומיות בלבד עשויה לא רק להגדיל את הסיכון, אלא גם להקטין את פוטנציאל התשואה של תיק ההשקעות שלנו. הדרך הנכונה היא להתגבר על הכשל הפסיכולוגי שתיארנו ולהקצות חלק נכבד מהתיק גם להשקעות מעניינות מעבר לים.

מתעניינים בהשקעות בחו"ל? היעזרו במומחים של אלטשולר שחם. לחצו כאן לפרטים נוספים>>

* אין באמור כדי להוות הבטחה להשגת תשואה עתידית. אלטשולר שחם עוסקת בשיווק השקעות ובניהול תיקים ולא בייעוץ השקעות. אין באמור כדי להוות תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לגילוי נאות.