תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

לא רק בחו"ל: לפעמים רכב שכור משתלם יותר מרכב פרטי

שוברים את הראש איך לחסוך בהוצאות התחבורה שלכם? צאו מהקופסה: אפשר למכור את הרכב הצמוד ולשכור מדי פעם רכב לנסיעות ארוכות או לטיולים בארץ ■ כל מה שחשוב לדעת לפני שתפרסמו מודעה למכירה ותפנו לחברת ההשכרה

החבר החדש שלכם  / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
החבר החדש שלכם / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף אלבר

למי שרגיל להחזיק מכונית משלו, קשה ומוזר לחשוב על עצמו בסיטואציה אחרת, ללא רכב צמוד. מסקר שנערך בקרב 750 עובדים ושפורסם לאחרונה ב"גלובס", עולה כי 65% מהם מגיעים למקומות העבודה באמצעות רכבם הפרטי. זאת למרות עומסי התנועה שהולכים ומחמירים, במיוחד בגוש דן בעקבות העבודות להקמת הרכבת הקלה.

אבל השעות המבוזבזות בפקקים מתגמדות לעומת העלות הגבוהה של החזקת רכב פרטי בארץ. רכישת רכב חדש מהווה נטל כלכלי עצום, שלעיתים כרוך בהסדרי מימון שכובלים את הרוכש לתקופה ארוכה - מצב המעיק כמעט כמו משכנתא. אולם בניגוד לבית, שערכו בדרך כלל הולך ועולה ויכול אף להניב רווחים, ערך הרכב יורד בקצב מסחרר. תוסיפו לכך את שווי הבלאי של הרכב, את עלות הדלק, הביטוחים, הרישוי השנתי והטיפולים השוטפים - מדובר בהוצאה משמעותית מאוד שקשה לעמוד בה, הן למשפחות והן ליחידים. ואם אין באפשרותכם לקנות רכב חדש, אחזקת רכב ישן גוררת הוצאות חוזרות ונשנות עבור תקלות. ועוד לא דיברנו על זיהום האוויר שהרכב גורם ועל הזמן המצטבר שאתם מבלים בחיפוש חנייה.

אז מה עושים?

איך יוצאים מהמלכוד הזה? מחפשים פתרון מחוץ לקופסה. כיום יותר ויותר אנשים מוותרים על החזקת רכב פרטי צמוד. הם מוצאים דרכים אלטרנטיביות להגיע לעבודה - בתחבורה ציבורית, בהליכה ברגל, ברכיבה על אופניים או על אופנוע, בשיתוף עם עובדים אחרים תמורת חלוקה בהוצאות, במונית או במעבר לעבודה מהבית באופן חלקי או מלא.

אופניים ככלי תחבורה  / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 אופניים ככלי תחבורה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ואיך מסתדרים בטיולים משפחתיים או בנסיעות ארוכות? שוכרים רכב. כן, לנסיעות בארץ. כיום עלות השכרת רכב אינה גבוהה כל כך, ואם תעשו זאת מדי פעם, זו יכולה להיות הוצאה סבירה בהחלט ונמוכה בהרבה מהחזקה קבועה של רכב צמוד. גם למשפחה שבבעלותה שתי מכוניות, כדאי לשקול למכור אחת, וכשעולה צורך- לשכור במקומה רכב. כך גם תיהנו מגמישות ותוכלו לבחור בכל פעם את הרכב המתאים ביותר לאותה נסיעה. כמו כן, תוכלו להיות רגועים שהרכב השכור שתסעו בו חדש יחסית ומטופל בקביעות. ועל הדרך אולי גם תרגישו שאתם בטיול בחו"ל. מה רע?

למי זה כדאי?

אם אתם אתם שוקלים לשכור רכב מעת לעת במקום להחזיק רכב פרטי, שאלו את עצמכם מהם הצרכים התחבורתיים שלכם. צאו מהקונספציה שלפיה אתם חייבים אוטו. בדקו למשל אם אתם חייבים את הרכב לנסיעה יומיומית לעבודה, אם מוסדות הלימוד והחוגים של הילדים נמצאים במרחק הליכה, לכמה לנסיעות ארוכות מחוץ לעיר אתם יוצאים ואם ישנם קווי תחבורה ציבורית שיכולים לשרת אתכם בתדירות סבירה.

האם אתם רווקים שגרים ועובדים במרכז תל אביב ונוסעים אחת לחודשיים להורים בצפון? האם אתם זוג תל אביבי ללא ילדים שנוסע כל סוף שבוע לאשראם במדבר? האם אתם משפחה צעירה שכל חייה מתרכזים במרכז העיר מלבד נסיעה אחת לשנה לאילת? האם אתם משפחה עם ארבעה ילדים שמחזיקה רכב ישן וקטן, שממילא לא מתאים לנסיעות משפחתיות ארוכות?

שאלו את עצמכם את כל השאלות הרלוונטיות, ותחשבו כמה עולה לכם החזקת הרכב וכמה תעלה לכם השכרת רכב מדי פעם, בהתאם למספר הנפשות, סוג הרכב הנדרש, תדירות הנסיעות ואורכן. יתכן כי עבור מי שנדרש לנסיעות רבות ותדירות מחוץ לעיר, השיטה לא משתלמת. בדקו אם לכם זה כדאי.

היצע הרכבים להשכרה

לפני שתקבלו החלטות, ערכו סקר שוק ובדקו אילו חברות השכרה מפעילות סניפים באזור שלכם. האם הגישה לשם נוחה לכם? האם השירות שלהם אדיב, אמין וקשוב? ומה רמת המחירים? החברות השונות מציעות רכבים במגוון קטגוריות שמאפשר גמישות בהתאם לצרכים שלכם: רכבי מיני, רכבים משפחתיים, רכבים עם שבעה או תשעה מקומות, רכבים מסחריים ורכבי יוקרה. לא ניתן להשיג את כל הסוגים השונים בכל סניף, לכן חשוב לברר מה ההיצע בקרבתכם. הדודים הרחוקים מחו"ל מגיעים לבקר ואתם מתכננים לצאת איתם ועם שלושת ילדיכם לטיולים? חפשו רכב עם שבעה מקומות. נוסעים עם כמה חבר'ה לכנרת? הזמינו רכב אחד שכולם ייכנסו בו במקום לנסוע בשתי מכוניות. נוסעים לחופשה זוגית רומנטית בצימר? תוכלו להזמין רכב מיני. שוכרים רכב לחתן וכלה? בחרו רכב יפה ומרשים בהתאם לטעמכם. מארחים איש עסקים מחו"ל? בקשו רכב יוקרתי. היעדר הרכב הפרטי משחרר אתכם מכבלי הדגם הספציפי ופותח בפניכם אפשרויות רבות.

בחירת רכב על פי צרכים משתנים   / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 בחירת רכב על פי צרכים משתנים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כללי התנהגות עם רכב שכור

הגעתם לשלב קבלת הרכב השכור? זהו אמנם לא נכס שלכם, אבל זו בטח לא סיבה לזלזל בו. שמרו על הרכב והקפידו על כללי ההתנהגות של חברות ההשכרה. גם לטובת השוכרים הבאים וגם כדי שלא תצטרכו לשלם ביוקר על אי אלו מעשי פזיזות שתעשו. חשוב שתדעו:

■ אל תיסעו בדרכים שמיועדות לרכבי שטח. גם אם שכרתם רכב 4X4, בררו מראש היכן מותר לכם לנסוע עם הרכב. אחרת תיאלצו לשאת בנזקים שנגרמו לרכב.

■ אם תבצעו עבירות תנועה או תקבלו קנסות חנייה, החיוב יועבר אליכם כשוכרי הרכב, ובנוסף תדרשו לשלם גם דמי טיפול. אז עדיף לכם להימנע מראש מלהגיע למצב הזה - סעו כחוק וחנו לפי הוראות הרשות המקומית.

■ אסור לעשן ברכב השכור.

■ אסור להיכנס לשטחי הרשות הפלסטינית.

■ אם אתם מגדלים כלב או חתול או כל חיית מחמד, בררו אם אתם יכולים לקחת אותם אתכם ברכב השכור. בכל מקרה אסור להוביל ברכב בעלי חיים שאינם חיות מחמד כמו פרות, עיזים, כבשים, סוסים או תרנגולות.

■ כשוכרי הרכב אין לכם זכות להפיק ממנו רווח כלכלי, כלומר אסור לכם להשכיר אותו לגורם אחר ולא להסיע נוסעים אחרים או ציוד תמורת תשלום.  

איך תחסכו בעלויות?

כשאתם משווים מחירים בין חברות ההשכרה, שימו לב שמלבד המחיר הבסיסי ישנם פרמטרים נוספים אשר משפיעים על העלות הסופית. בזכות מודעות לכמה תנאים ומגבלות, תוכלו להימנע מתשלומים מיותרים. כדאי לדעת:

■ במקרה של תאונה או נזק, שוכר הרכב מחויב בתשלום דמי השתתפות עצמית, גם אם גורם שלישי אשם בתאונה. תמורת תשלום נוסף עבור ביטוח תוכלו לקבל פטור מההשתתפות העצמית. אך אם תוותרו על הסעיף הזה, הביטוח יהיה זול יותר.

■ חשוב לנקוב בחוזה בשמותיהם של הנוהגים ברכב ולהגביל בפועל את השימוש ברכב לנהגים אלה. ככל שעולה מספר הנהגים - עולה המחיר.

■ הכללת נהג צעיר ברשימת הנהגים מייקרת את התשלום.

■ רכב שכור נמסר עם מיכל דלק מלא. אם אתם לא רוצים לשלם בזמן החזרת הרכב מחיר מלא עבור מיכל דלק בתוספת דמי שירות, דאגו להחזיר את המיכל כשהוא מלא.

■ אם תבחרו לקבל את הרכב בסניף אחד, ולהחזירו בסניף אחר של אותה חברה - בדרך כלל תידרשו לשלם על כך תוספת תשלום.

■ הקפידו לא לאחר בשעת החזרת הרכב. כל איחור מחויב בתשלום משמעותי נוסף.

■ המנעו מנסיעה בכבישי אגרה, כי מעבר לתשלום האגרה תידרשו להוסיף גם דמי טיפול.

■ מושבי בטיחות לילדים כרוכים בתוספת תשלום, לכן אם יש כאלה ברשותכם - הביאו אותם אתכם.

■ כדאי לבדוק האם חברת האשראי שלכם מציעה הטבות בהשכרת רכב.

■ מועדוני צרכנות רבים מציעים גם הם מבצעים והנחות שונים.

אז אם ההוצאות הבלתי נגמרות על החזקת הרכב הפרטי עושות לכם צרות בחשבון הבנק, חשוב לדעת שיש אלטרנטיבות מעניינות וזולות יותר, שמאפשרות חיים גמישים. חשוב, כמובן, לבדוק היטב את הצרכים שלכם מול ההיצע, כדי לוודא שתקבלו החלטה כלכלית ופרקטית שתיטיב אתכם.