אין עשן, אין אש: 79% מהמעשנים נשמעים לחוק החדש למניעת עישון במקומות ציבוריים

עפ"י סקר מכון "מותגים", 28% מהמעשנים ציינו כי בעקבות החוק החדש ירד משמעותית מספר הפעמים שהם יוצאים לבלות

מעט יותר מחודש עבר מאז נכנס לתוקפו החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים ובמקומות בילוי, ושני הצדדים - המעשנים והלא מעשנים - מנסים להתרגל למצב שבו החוק אינו מאפשר ללוות בסיגריה כוסית משקה בפאב. בעוד מרבית הלא מעשנים יסכימו כי מאז החלת החוק הם "נושמים לרווחה" (תרתי משמע), מתקשים המעשנים מטבע הדברים להתרגל למציאות החדשה.

מסקר שערך מכון המחקר "מותגים" עבור חברת "גלוברנדס", המשווקת בישראל סיגריות מתוצרת חוץ, עולה באופן מובהק כי החוק אכן הוטמע. 79% מהמעשנים ציינו שהם נשמעים לחוק החדש, ורק 21% ציינו שהם לא מצייתים לחוק ומעשנים עד שנדרש מהם בתוקף להפסיק, או שמאיימים עליהם בהזמנת פקח או שוטר.

מהסקר עולה כי 19% מהנשאלים מעשנים מספר כזה או אחר של סיגריות מדי יום. כ-14% מהישראלים מעשנים למעלה מ-6 סיגריות ביום. על נשאלים אלה מתבסס ניתוח מדגם הרגלי המעשנים בעקבות החלת החוק:

על-פי הסקר, הפרת החוק בולטת במיוחד בקרב צעירים - 64% בגילאי 18-24, לעומת 21% בני 34-25 ו-7,5% בני 35-54.

28% מהמעשנים מסרו כי בגלל העובדה שהם נאלצים להימנע מעישון במהלך הבילוי ירדה משמעותית כמות היציאות שלהם לבילוי, או שהם נמנעים מלצאת למקומות בילוי בעקבות החוק החדש. כ-45% ציינו שהם יוצאים למקומות שמקצים מרפסות לעישון או שמעלימים עין מהתופעה על אף החוק. ל"גלובס" נודע כי מקומות בילוי באזורים שונים של הארץ הכריזו על עצמם כ"מועדוני מעשנים". במקומות אלה מיידעים את הנכנסים למקום בדבר התרת העישון וכך נותנים סוג של לגיטימציה להפרת החוק.

ובחזרה לסקר: לשאלה כיצד חש ציבור המעשנים במקומות בילוי ובמקומות ציבוריים בעקבות החוק החדש - השיבו 66% כי לא אכפת להם מה חושבים עליהם או שאינם מרגישים דחויים, ורק 25% ציינו שהם מרגישים דחויים.

נתון מעניין נוסף מגלה כי 37% מהנשים לעומת 28% מהגברים העידו שלא אכפת להם מה חושב עליהם ציבור הלא מעשנים.

לדברי ח"כ גלעד ארדן (ליכוד), יוזם החוק למניעת עישון, ברור שלחוק נדרש הליך הסתגלות ארוך של הציבור. "אני מבין שהחוק מפחית מנוחיות העישון עבור מעשנים במקומות ציבוריים", הוא אומר, "אך חייבים להבין שכפי שעולה גם מתוצאות הסקר, יש לאזן בין הנוחיות של רוב הציבור שאינו מעשן והצורך לא לנשום אוויר מזוהם לבין זכות המעשנים להמשיך לעשן, אך לעשות זאת באזורים שהוקצו לטובתם על-ידי בעלי מקומות הבילוי כפי שמאפשר החוק". לדברי ארדן, נתונים שנאספו במדינות בהן החוק מיושם הוכיחו לאחר הליך ההסתגלות שמחזור העסקים לא נפגע ואף גדל - זאת משום שציבור גדול, שנמנע קודם לכן להגיע למקומות אפופי עשן סיגריות, החל לפקוד את אותם מקומות בזכות האפשרות לנשום בהם אוויר נקי.

עשן