מודי פרידמן: "ועדת תורג'מן מחמיצה הזדמנות היסטורית שהניחו ערוץ 10 והיוצרים"

מנכ"ל ערוץ 10 הגיב למסקנות ועדת תורג'מן, לפיהן על ערוץ 10 יהיה להשיב חובות עבר בסך 103 מליון שקל - ומנגד זיכיונו יוארך בשנתיים נוספות

מנכ"ל ערוץ 10, מודי פרידמן, מאשים: "ועדת תורג'מן מחמיצה את ההזדמנות ההיסטורית שהניחו בפניה היוצרים וערוץ 10". מדובר בתגובה ראשונה שנותן פרידמן מאז פרסום מסקנות הוועדה, לפיהן על ערוץ 10 יהיה להשיב חובות עבר בסך של 103 מליון שקל - ומנגד זכיונו יוארך בשנתיים נוספות.

לדברי פרידמן, "בפני הוועדה הונח פיתרון אמיתי לבעיות העבר והעתיד. ההסדר שהושג עם היוצרים לאחר דיון נוקב וקשה הסדיר את מחוייבויות העבר, הבטיח את מקומה של היצירה העלית לעתיד והבטיח את המשך התחרות בשוק הטלוויזיה המסחרית. לצערי, במקום לאמץ את הפיתרון שמקובל על כל איגודי היוצרים - אימצה הוועדה את עמדת הפקידים והעדיפה מציאות מדומה שמבטיחה את קיום המנגנון. ועדת תורג'מן מחמיצה הזדמנות היסטורית לפתור את הכשל הרגולטורי שכפה הפסדים על השוק, ומסקנותיה יפגעו בתחרות".

"עדיין לא מאוחר להתעשת ולהקשיב לאיגודי היוצרים המייצגים את המפיקים, היוצרים הדוקומנטריים, השחקנים, התסריטאים, הבמאים ואנשי ההפקה שפועלים בענף", אומר פרידמן.

עוד אומר פרידמן, כי "במשך פחות מעשור, ובעזרת השקעות פרטיות של למעלה ממילארד שקל, הצליח ערוץ 10 לפתוח תחרות לטובת הציבור הישראלי. תחרות ממנה נהנו כולם: היוצרים שהביקוש לתוצרתם עלה, הציבור שנהנה מאלטרנטיבה, והדמוקרטיה הישראלית שנהנית מהרחבת תכניות האקטואליה.

"הצלחת הערוץ לייצר תחרות הושגה על אף רגולציה שאינה תואמת את המציאות ובזכות הפסד פרטי חסר-תקדים. מדובר ברגולציה שכפתה על ערוץ 10 הפסדים של מאות מיליוני שקלים; רגולציה שהטילה על ערוץ 10 מחוייבויות הגדולות מהכנסותיו; רגולציה שהעריכה את גודלו של שוק הפרסום באופן מוטעה. למעשה, המטרות המרכזיות שעמדו לנגד מדינת ישראל בבואה לפתוח ערוץ מסחרי נוסף הושגו - אך במחיר של הפסדי-עתק לבעלי המניות של למעלה ממיליארד שקל.

"בחודשים האחרונים, לאחר דיונים נוקבים וחשובים, קיבל ערוץ 10 את מלוא דרישות היוצרים והגיע עימם להסדר אשר מבטיח את מקומה של היצירה הישראלית מחד, ולוקח בחשבון את המציאות הכלכלית מאידך. מדובר בהסדר היסטורי אשר קיבל את מלוא דרישות היוצרים ומבטיח את עתיד היצירה הישראלית ללא ויתור על מחוייבויות העבר. זהו הסדר חסר-תקדים שנוצר על-ידי השטח, ארגוני היוצרים וערוץ 10, מתוך הבנה שחייבים למצוא פיתרון.

"על ועדת תורג'מן הוטל לבחון את כשל הרגולציה ולמצוא פיתרון שיבטיח את האינטרס הציבורי. לצערנו, במקום להקשיב לעמדת היוצרים, פעם נוספת בוחר הרגולטור לקבוע מתווה שאינו תואם את המציאות הכלכלית ומחזק את המנגנון במקום את האינטרס הציבורי", מסכם פרידמן.

ממועצת הרשות השנייה נמסר בתגובה, כי "דו"ח תורגמן יוצג מחר לחבר הוועדה לנושא בדיקת עמידת ערוץ 10 במחוייבויות. לאחר אישורו הוא יובא לאישור מועצת הרשות השנייה".

מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה, אמר בתגובה כי "אין לקשור בין חובות ערוץ 10 והסדרת פעולתו הנוכחית עד תום תקופת הזיכיון הראשונה לבין הצעת היוצרים. זו הסחה שעלולה להוביל לנטילת זיכיון ו/או פגיעה בשידורי הערוץ. יש הכרח לבחון את מחוייבויות הערוץ ואופן השלמת החוסרים בנפרד. הצעת היוצרים נבחנת בימים אלה על-ידי הרשות השנייה ביחס לעתיד לגבי כלל הערוצים".