נרשמה מפלגה חדשה של אנשי רוח

יאיר גרבוז - מיוזמי המהלך: "איני שואף להיות חבר כנסת וגם לא שר, אני רואה את עצמי כיועץ תמידי" ; הצטרפו ליוזמה: המחזאי יהושע סובול והמאייר דני קרמן ; כנס היסוד של המפלגה החדשה מתוכנן ל-4 ביולי

הבוקר (ג') נודע שביום רביעי שעבר נרשמה ברשם המפלגות תנועה פוליטית חדשה בישראל, ששמה "אור". לדברי תומר קרמן, שהיה בין המייסדים, הרעיון התחיל להתגלגל לפני כעשרה חודשים כשהטריגר היה מצב מערכת החינוך, אם כי אז עוד לא חשבו על הקמת מפלגה אלא יותר על פעילות חוץ-פרלמנטרית. מוביל המהלך הוא ירון ידען. בין המצטרפים - האמן יאיר גרבוז, המחזאי יהושע סובול, המאייר דני קרמן ועוד דמויות מתחום התרבות הישראלית. כנס היסוד של המפלגה החדשה מתוכנן ל-4 ביולי.

יאיר גרבוז, אתה פוליטיקאי?

"באופן אישי, אני לא רואה את עצמי כמועמד בגלגול הזה לשום משרה. לא כחבר כנסת ולא כשר. אני כן רואה את עצמי באופן נצחי כיועץ. זה מה שאני עושה בפינה שלי ב'תיק תקשורת'. כשברחוב ניגש אלי מישהו ששמע את הפינה ואומר לי תודה, אז אנחנו שנינו מפלגה באותו זמן. מפלגה רעיונית שאומרת יש תקווה. הנה, מישהו אמר מה שאני חושב והנה עוד מישהו מסכים למה שאמרתי".

מה האידיאולוגיה של מפלגת אור?

"לצערי כרגע זה מצטייר בתקשורת כתנועה להפרדת הדת מהמדינה. זה פרט מאוד חשוב אבל זה לא העניין. הכיוון הוא הומניזם. מה שמעניין אותי זה הניסיון להקים תנועה חדשה ולחזור לאידיאולוגיה. לסלק את הפוליטיקאים מהפוליטיקה סילוק מוחלט. זה ייקח שנים אבל הם צריכים להיעלם".

אפשר לקבל איזה פירוט ראשוני על המצע?

"זו מפלגה שתתן מקום יותר חשוב לתרבות. במקום להגיד בדיעבד שמישהו צודק, לתת לו עכשיו את האפשרות להיות צודק ולהשפיע. כמו קבוצת אנשי הרוח שהפגינו ברחבת מוזיאון ת"א שבוע לפני הכניסה הראשונה ללבנון. הם נתפסו אז כאיזוטרים ומאוחר יותר כתוקעי סכינים בגב האומה, ומאוחר יותר כשכולם הבינו שהדברים שנאמרו באותה הפגנה היו נכונים, אף אחד לא נזכר בקבוצה הזאת וגם איש לא ביקש ממנה סליחה. אז אני רוצה שיבקשו ממנה להגיד את דעתה בזמן אמת. מה שאמרו אנשי הרוח על מלחמות לבנון למיניהן היה הרבה יותר מדויק ממה שאמרו שרי הביטחון והפוליטיקאים, אז יכול להיות שתרבות זה הביטחון האמיתי שלנו".

איך אתה רואה את המפלגה הזו בעוד כמה שנים?

"דני קרמן אמר יפה: 'אני ניגש לתנועה החדשה כמו צייר'. יש לנו עכשיו בד ריק, וכמו שאני לא יודע איך אני אגמור ציור, אני לא יודע אם התנועה הזאת תצא טוב או רע. אני רק יודע שזה הזמן הנכון לצאת שוב מהבית ולנסות להשפיע אחרי תקופה ארוכה שהתחפרנו כי לא היה עם מי לדבר".