כתבי אישום בפרשת החניונים: ראובן גרוס ובכירים בעיריית ת"א מואשמים בשוחד ומירמה

"מלך החניונים" מואשם כי נתן שוחד לבכירים בעירייה, בהם סגן ראש העיר נתן וולוך, בתמורה לשליטה בחניונים עירוניים ; מנכ"ל חברת החניונים העירונית "אחוזות חוף", יעקב מאיר, מואשם כי שימש כעושה-דברו של גרוס

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה היום (ב') לבתי המשפט המחוזי והשלום בתל-אביב 10 כתבי אישום בפרשת החניונים. שני כתבי האישום המרכזיים נוגעים לקידום ענייניו של איש העסקים ראובן גרוס בחברת אחוזות החוף, חברה עירונית בבעלות עיריית ת"א האחראית על תפעול החניונים העירוניים.

גרוס, מנכ"ל אחוזות החוף יעקב מאיר, יו"ר הדירקטוריון ד"ר דני קורן, וחבר מועצת העיר ישעיהו (שייקה) דרורי, מואשמים בסעיפי אישום רבים בעבירות שוחד ומירמה.

יתר כתבי האישום שהוגשו מתייחסים למספר פרשיות נוספות, שחשפה המשטרה אגב חקירת פרשת החניונים. בפרשות אלה נאשמים ראובן גרוס; נתן וולוך, סגן ראש עיריית תל-אביב וממלא מקומו של רון חולדאי; צחי טרנו, שהיה עוזרו וראש מטה הבחירות של ראש עיריית חיפה יונה יהב ואחר כך דובר העירייה; וכן יזמים ואנשי עסקים.

חקירת הפרשה הגלויה החלה ביוני 2004, בעקבות חומר רב שהצטבר ביאח"ה. במרכז החקירה עמדו קשריו המסועפים של ראובן גרוס עם עובדי ציבור שהפעיל לקידום ענייניו ועסקיו. במהלך החקירה נגבו מאות הודעות מכ-250 נחקרים, ונתפסו מאות תיקים ומסמכים העוסקים בין היתר במכרזים עירוניים ובהעברות כספים.

כתבי האישום מתארים כיצד השתמש גרוס בקשר המשולש ראובן גרוס-יעקב מאיר-דני קורן למינוף וקידום האינטרסים הכלכליים שלו ב"אחוזות החוף". גרוס הפעיל באמצעות חברות שבשליטתו חניונים של אחוזות החוף, כשבחלק מהחברות הוא מסתיר את שליטתו בהן באמצעות אנשי קש, ובהם חתנו יאיר הורוביץ.

המדינה טוענת שבמהלך כהונתו של מאיר כמנכ"ל "אחוזות החוף", הוא ניהל מערכת יחסים הדוקה עם גרוס, והתנהל במסגרתה כעושה דברו. מאיר היה גורם דומיננטי בהחלטות השונות שהתקבלו ב"אחוזות החוף". הוא יזם מהלכים שונים והחלטות, שנועדו לקדם את ענייניו של גרוס ולהיטיב עימו, ובתמורה קיבל ממנו טובות הנאה שונות. גם לגבי היו"ר קורן, נטען שקידם את ענייניו של גרוס תמורת טובות הנאה.

שינוי שיטת המכרזים

אחת הפרשיות המרכזיות עוסקת בשינוי שיטת המכרזים ב"אחוזות החוף" והחלתה באופן שמקדם את האינטרסים של גרוס. גם האומדנים הסודיים שנקבעו באחוזות החוף, והמתייחסים לדמי התפעול המקסימליים הראויים בחניונים שונים, הודלפו לגרוס, מה שאיפשר לו לזכות במירמה במספר מכרזים מניבים.

פרשה נוספת נוגעת למכרז על חניוני אוניברסיטת ת"א. לפי כתבי האישום, במסמכי המכרז הוסתרה שליטתו של גרוס בחברת "קסם חניונים", שזכתה במכרז, וזאת בניגוד לתנאי המכרז. בהליך אזרחי בבית המשפט, שבו נתבקשה פסילת זכיית קסם חניונים, הצהיר דני קורן הצהרה כוזבת לפיה אין ולא היתה ל"אחוזות החוף" סיבה לסבור כי הצהרת "קסם חניונים" באשר להיעדרו של מציע נסתר היא שקרית.

אחד מכתבי האישום הלווייניים מתאר כיצד פעל נתן וולוך, ממלא-מקום ראש עיריית תל-אביב וסגנו, על-מנת להשיג במירמה אשרות כניסה לצעירה ממולדובה שגרוס חפץ בכניסתה לישראל.

כתב אישום נוסף עוסק בבחירות המוניציפליות בחיפה בשנת 2003. על-פי הנטען, זייף צחי טרנו - מי שהיה עוזרו וראש מטה הבחירות של ראש עיריית חיפה יונה יהב, ולימים דובר העירייה - יחד עם גרוס מסמך שהסווה תרומה אסורה, שנתנה חברה בשליטת גרוס למטה הבחירות של יהב. בנוסף הוא סייע לגרוס ברישום כוזב של חשבוניות.

בכתב אישום נוסף נטען כי ראש מינהלת בתי-העלמין "תל רגב", שלום לוי, פעל יחד עם גרוס, יעקב מאיר וקבוצה של מפעילי חניונים, כדי ליצור מכרז למראית עין שתכליתו לאפשר זכיית חברה שבשליטת גרוס.

מתן וקבלת שוחד

לגרוס מיוחסות עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מתן שוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד ושיבוש מהלכי משפט; למאיר וקורן מיוחסות עבירות של מירמה והפרת אמונים של עובד ציבור, לקיחת שוחד וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, כשקורן מואשם גם בשבועת שקר; דרורי מואשם במירמה והפרת אמונים של עובד ציבור וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות.

וולוך מואשם בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות; טרנו מואשם בזיוף, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה והפרת אמונים של עובד ציבור ובקבלת תרומה אסורה לפי חוק מימון מפלגות; לוי מואשם בניסיון לקבל דבר במירמה בנסיבות מחמירות וכן במירמה והפרת אמונים של עובד ציבור.

התיק טופל על-ידי עוה"ד מיכל רוזן-עוזר, סטיב בוארון וערן זלר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, שהונחו על-ידי מנהלת המחלקה, עו"ד אביה אלף.