העורך שגנז סיפור על חיילים מתעללים בפלסטינים עירומים מדבר

אורי רוזן, מנכ"ל מאקו ולשעבר בכיר ב"מעריב" ובחדשות 10, בראיון מיוחד למגזין "פירמה", מסביר שחשש מסגירת הערוץ והחליט לחכות עד שיגיעו זמנים יציבים יותר: "כשאני חושב על הסיפור הזה, אני מתחרט"

אורי רוזן / צילום: יונתן בלום
אורי רוזן / צילום: יונתן בלום

בעיצומה של שנת 2011 הגיע לידיו של אורי רוזן, אז העורך הראשי של חדשות 10 וכיום מנכ"ל אתר מאקו, חומר נפץ של ממש: טלפון סלולרי ובו קטעי וידיאו שמתעדים חיילי צה"ל מתעללים בפלסטינים עירומים. העדויות הקשות היו בלעדיות. תחקירן הצליב את אמינות הצילומים ואף איתר את מי שצילם אותם. רוזן הבין מה יש לו ביד. אך בעוד האינסטינקט העיתונאי הטבעי אמר לפרסם, מצא את עצמו העורך בדילמה.

ערוץ 10 היה אז בעיצומו של אחד מהקרבות להמשך קיומו, כשמהצד השני ניצבו פוליטיקאים שביקשו להוריד את השלטר. הדבר האחרון שהערוץ היה צריך הוא לאבד את אהדת הציבור הישראלי, שידוע ככזה שמקדש את חייליו יותר מאשר את ערוצי התקשורת. רוזן החליט לגנוז את הסיפור. "עד שיגיעו זמנים יציבים יותר", אמר לעצמו. אלא שהזמנים האלה לא הגיעו בתקופתו, וגם לא אחריה. למעשה, מה שעשוי היה להיות סיפור עיתונאי מטלטל, לא פורסם עד היום, והקלטת שאליה הועתקו החומרים כנראה אבדה אי-שם במשרדי ערוץ 10.

"ההחלטה שלי לא לפרסם את הקלטת לא הייתה מתוך שיקול עיתונאי ענייני", מודה היום רוזן בריאיון ראשון ל"פירמה". "היא הייתה קשורה לפחד מדעת הקהל. לחכות עד שיתבהר עתידו של הערוץ. כשאני חושב על הסיפור הזה, אני מתחרט. אבל באותה תקופה היו 350 עובדים תחתיי וההחלטה הייתה יכולה לסכן אותם. זו לא החלטה פוליטית, אלא החלטה מתחום התדמית של החברה, איך הציבור יתייחס אליה".