החשמל מהשמש צובר תאוצה: 30 צרכנים התקינו קולטים סולאריים - מחציתם במגזר הביתי

צעד נוסף: הרשות לחשמל פרסמה היום את התעריפים למתקנים בינוניים - התעריף יעמוד על 1.6 שקל לקוט"ש ויופחת ב-5% לשנה החל מ-2011 ; בן אליעזר: "החשמל הסולארי מתקדם מהר מהמצופה"

כחצי שנה לאחר פרסום התמריצים לצרכנים, ייצור החשמל הסולארי מתחיל להתקדם. כ-30 צרכנים, בהיקף כולל של כ-700 קילוואט, הצטרפו עד כה להסדר המאפשר ייצור חשמל סולארי במתקנים פוטו-וולטאים (PV) קטנים ומכירתו לרשת הארצית.

כמחצית מהצרכנים הם מהמגזר הביתי, ומחציתם מהסקטור המסחרי-תעשייתי. מנתונים שפרסם היום משרד התשתיות עולה כי בחברת החשמל קיים צבר הזמנות נוסף להתחברות מתקנים בהיקף של כ-2.5 מגאווט, הנמצאים בתהליכי אישור.

ביולי האחרון אישרה הרשות לחשמל תעריף של כ-2.01 שקלי לקוט"ש - פי 4 מתעריפי חברת החשמל - למי שיתקין קולטים סולאריים לייצור עצמי, וימכור את העודפים לחברת החשמל. ההסדרה התייחסה להקמת מתקנים סולאריים קטנים בטכנולוגיה פוטו-וולטאית בהספק של 5 עד 50 קילוואט.

פורסמו התעריפים למתקנים הבינוניים

היום נעשה צעד חשוב נוסף לקידום האנרגיה הסולארית בארץ, לאחר שהרשות לחשמל פרסמה לשימוע את התעריפים לייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו-וולטאית (PV) למתקנים סולאריים בינוניים בהספק מותקן שבין 50 קילוואט ל-5 מגוואט.

התעריף שקבעה הרשות למתקנים הבינוניים יעמוד על 1.6 שקל לקוט"ש (קילוואט לשעה) ויופחת משנת 2011 בשיעור ממוצע של כ-5%.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", הרשות לחשמל החליטה לקבוע עוד מכסה של 300 מגוואט לייצור החשמל הסולארי במתקנים הבינוניים לאורך תקופה של 5 שנים - המשקפת תוספת של 60 מגוואט לשנה. החלטת הרשות לחשמל להפחית את התעריפים החל מ-2011 נועדה לתמרץ את המשקיעים להיכנס במהירות לשוק החשמל הסולארי כבר בשנתיים הקרובות.

החלת מקדם ההתייעלות על התעריפים משקפת את השיפור הטכנולוגי והירידה הצפויה בטווח הארוך בעלויות הייצור.

הקמת המתקנים הבינוניים נחשבת לכדאית יותר מבחינה כלכלית ליזמים שיוכלו לגייס מימון מהבנקים כנגד חוזים למכירת חשמל. בין החברות שמתכננות להיכנס לענף נמצאות חברת ערבה פאוור (שכבר קיבלה רישיון להקמת תחנה בקטורה), סולאריה מקבוצת שיכון ובינוי, סאנדיי, סולאר פאוור ועוד.

שר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, ברך על החלטת הרשות. לדבריו, "מהפיכת האנרגיה הסולארית ממשיכה בכל הכוח. החזון של אנרגיה סולארית בכל הארץ ובנגב בפרט, יהפוך למציאות, ועוד מהר ממה שצפינו. אני מלא הערכה על העבודה הקריטית שעושה רשות החשמל בעת האחרונה, על אף שורת המחלוקות ואי-הסכמות עם המשרד בחלק מהנושאים, ומקווה שעבודה זו תימשך ואף תואץ".

סגן יו"ר הרשות לחשמל, ד"ר אילן סולימן, ציין כי "ההסדרה תאפשר כניסה של מתקנים אלו באופן מדורג ובשיקול דעת תוך בחינת צרכי המשק והעלויות במשק החשמל".

יו"ר איגוד חברות האנרגיה המתחדשת, עו"ד איתן פרנס, אמר כי "מדובר בתעריף מצוין, אשר בתנאי השמש בדרום הארץ יאפשר רמות כדאיות גבוהות ביותר, בדומה למדינות אירופה ואף יותר מכך".

[הרשמה לניוזלטר סביבה]