עוד מגדלים בנווה-צדק בתל-אביב: אמריקן קולוני תקים מגדל בן 29 קומות

בניגוד לתיכנון של היזמים, 75% משטח המגדל ישמש למשרדים ■ בנוסף הוועדה אישרה עוד 3 מגדלים

הוועדה המקומית לתכנון ובניה תל אביב אישרה הקמת מגדל במתחם ליבר שבנווה צדק, כך נודע ל"גלובס". המגדל ייבנה במגרש של חברת אמריקן קולוני הציבורית ויתנשא לגובה של 100 מטר (כ-29 קומות). לפי החלטת הוועדה, יהיה בו עירוב שימושים, כאשר 75% משטחו ישמש למשרדים ו-25% למגורים, בקומות העליונות. החלטה זו משנה את התוכניות שהגישו היזמים והוועדה המחוזית תצטרך להחליט בימים הקרובים האם לבצע את השינויים המומלצים תוך כדי הפקדת התוכנית.

מתחם ליבר נמצא בין הרחובות פינס, המסילה ודרך יפו בפאתי נווה צדק (דרומית לשכונה). בינואר 2007 הגישה אמריקן קולוני שבשליטת רועי לוסטרניק ומשה גבריאל בקשה לשינוי התב"ע הקודמת. על פי התב"ע המגרש יועד למסחר והיקף השטח עיקרי לבנייה המאושר היה כ-13.6 אלף מ"ר. אולם, הבקשה לשינוי הציעה שתי חלופות לבנייה: מגדל של עד 20 קומות למשרדים או מגורים במבנה שיגיע עד 32 קומות, ובנוסף מבנה לצרכי חינוך.

את תוכנית המגורים הכין האדריכל דניאל ליבסקינד, לצד האדריכל הישראלי רני זיס, מה שיצר עניין רב סביב התוכנית.

לדברי יו"ר הוועדה המקומית, דורון ספיר, "הוועדה החליטה לצמצם את הפרויקט ולקבוע בו בעיקר תעסוקה היות שמדובר במיקום שקרוב למערכת הסעת המונים. עם זאת, אישרנו גם מגורים בקומות העליונות על מנת שהאזור לא יישאר שומם בשעות הלילה".

מנכ"ל אמריקן קולוני משה גבריאל אמר היום ל"גלובס" כי "אין היגיון בהמלצת הוועדה המקומית. החברה תתייחס לתוכניותיה ותשקול את המשך צעדיה לאחר התשובה האמיתית של הוועדה המחוזית. אני לא רואה איך בונים שילוב 75% מסחרי ו-25% מגורים, כרגע אין הוכחות שהאופציה הזאת תופסת בארץ וההוכחות הם למשל ממגדל משה אביב, שם המגורים הם לא הצלחה גדולה".

בשנה שעברה נקלעה אמריקן קולוני לקשיים פיננסיים שאיימו על יכולתה להחזיר את התחייבויותיה והאג"ח שלה נסחר בתשואת זבל, כאשר לפני מספר שבועות פרסמה החברה הצעת הסדר למחזיקי אגרות החוב.

אולם, ל"גלובס" נודע כי המגדל של אמריקן קולוני אינו היחיד המתוכנן באזור. קודם להחלטה בעניין מתחם ליבר אושרה בוועדה תוכנית מדיניות כוללת למתחם המסילה, שמתחם ליבר כלול בו. גבולותיו של מתחם המסילה הם רחוב אלנבי במזרח, דרך יפו ורחוב אילת בדרום, רחוב קויפמן עד שדרות ירושלים במערב ותוואי מסילת הרכבת במזרח. במתחם זה יש תוכניות לשלושה מגדלים בנוסף למתחם ליבר, וכן תוכניות לשימור, למבני ציבור ועוד.

התוכנית שאושרה מאפשרת תוספת כ-660 יחידות דיור מעבר ל-740 יחידות מתוכננות.

אמריקן קולוני רכשה את הקרקע במתחם ליבר בשטח של 4.5 דונם תמורת 17 מיליון דולר משטראוס-עלית ומהאחים עופר. *