מליאת רשות השידור תבוטל - יוקם דירקטוריון מצומצם

לפי הצעת החוק שגובשה ע"י השר הממונה על רשות השידור, שר האוצר וראש הממשלה, תוקם מועצה בת 15 חברים - מהם 5 בשירות הציבורי ו-10 מינויים שייבחנו על-פי קריטריונים מקצועיים

צעד משמעותי בדרך לרפורמה ברשות השידור. בימים האחרונים גיבשו שר האוצר יובל שטייניץ, והשר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור, יולי אדלשטיין, את חוק רשות השידור החדש. החוק עוצב גם בשיתוף ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והוא יונח על שולחן ועדת השרים לחקיקה בשבועות הקרובים.

על פי החוק יבוטלו מליאת רשות השידור והוועד המנהל, ובמקומם תוקם מועצה חדשה בת 15 חברים שתשמש כמעין דירקטוריון לגוף השידור הציבורי. מדובר במהלך שאמור לחסוך לקופת הרשות 150 מיליון שקל.

מועצה מקצועית

על פי החוק החדש, 5 מחברי הוועדה יהיו בעלי תפקידים קבועים בשירות הציבורי ולא ימונו על ידי גורמים פוליטיים. עם זאת, 10 נוספים ימונו על ידי השר הממונה על הרשות. אולם, גם לשר לא יהיה מרווח פעולה רחב - חברי המועצה שהוא ימנה יאלצו לעמוד בקריטריונים של ניסיון בתחום השידורים וברמת השכלה מסוימת. אחרי הבחירה בהם הם יאלצו לעמוד בפני וועדת המינויים של השירות הציבורי.

בניגוד למצב הקיים - המועצה הזו תהיה זו שתמנה את המנכ"ל ולא השר הממונה כפי שהיה מאז הוקמה הרשות ב-1968.

מדובר בחוק שאת תשתיתו הניח השר הקודם שהיה ממונה על רשות השידור, איתן כבל. תהליך החוק נעצר עם פרישתו של כבל, ועם כניסתו של השר יולי אדלשטיין לתפקיד, מאחר ואדלשטיין ביקש לערוך בו שורת שינויים.

מטרתו העיקרית של החוק, היא לייעל עד כמה שאפשר את עבודת הרשות המסורבלת ולפשט תהליכים בה. כמו כן הכוונה היא לנטרל עד כמה שאפשר את התלות של הגוף במערכות הפוליטיות.

בימים אלו שוקד השר אדלשטיין על הרכבת מליאת רשות השידור החדשה שתמנה עדיין כ-30 חברים. אדלשטיין מתכנן להציב בראש המליאה את אמנון דיק, שאם יעבור החוק יהיה זה שיבצע את תהליך המעבר לאופן המליאה החדש.

התקדמות ברפורמה

באחרונה הורגשה גם התקדמות במגעים בין רשות השידור, האוצר ועובדי הרשות. האוצר, שאיים לחדש את ההפחתה בדמי האגרה, אישר לבסוף את ההקפאה כל זמן שנמשכים המגעים בין הצדדים בדרך לרפורמה. כעת נותר על שולחן הדיונים נושא תנאי העבודה המחודשים ברשות השידור, לאחר שתנאי הפרישה כבר אושרו.